dinsdag 15 mei 2012

Een wonderbaar land

Trouwe lezers van dit blog weten dat ik recent een reis door Ethiopië maakte. Ik heb daarover al verhaald en daarbij een belofte gedaan. Het nog te maken fotoboek zou ik op internet zetten. En toen werd het een poos lang druk, druk, druk. Dus tijd ontbrak. Maar nu is ’t klaar, dat boek. Ten minste, het eerste deel. Want Ethiopië is zeer fotogeniek, zowel het land als de mensen. Dus besloot ik tot twee delen. Eén over het Zuiden, één over het Noorden. Want die twee streken verschillen behoorlijk van elkaar. Uit “Ethiopië, het Zuiden” dat nu online staat (zie hieronder), heb ik hier wat foto’s overgenomen.

Dat  Zuiden kent nog allerlei stamgebieden, van meer ontwikkeld tot behoorlijk primitief. Ten minste, in Westerse ogen. Met stammen, soms levend in ver afgelegen valleien. Zo ben ik in een bergachtig gebied geweest waar de mensen twee dagen heen moesten lopen naar de dichtstbijzijnde grote markt en daarna natuurlijk weer twee dagen terug! Want autobezit is minimaal.
Maar als is het een heel arm land, er gebeurt toch veel positiefs. Zo leggen de Chinezen, tja, natuurlijk de Chinezen, veel nieuwe wegen aan. En zie je duidelijk dat de economie zich ontwikkelt. Maar je moet wel tegen de klippen op ontwikkelen als, hoe ongelooflijk dat ook klinkt, 45% van de bevolking 14 jaar of jonger is. Hoe vinden die later allemaal werk en een bestaan?

Heel veel van hen gaan trouwens naar school, dat vond ik echt opvallend. Overal langs de wegen zag je ’s morgens en ’s middags groepjes lopen in hun schooluniform. Soms uren onderweg, elke dag weer naar vaak donkere en bedompte lokalen met een beperkt aantal schoolboeken, groezelig en gekreukt door alle handen van eerdere generaties. Maar met een onvoorstelbare blijheid. Zet daar eens het beeld naast van de kinderen hier die bij slecht weer even met de auto bij school worden afgezet.
Dit soort reizen doet gewoonlijk weer heel erg relativeren. Hoezo economische crisis in één van de rijkste gebieden van de wereld?

En dat fotoboek? Klik op http://bit.ly/IjzSaG , vul code RY536Z in en klik op “verder”en “Fotoboek bekijken”. Veel plezier ermee en tot volgende week.
TOOS. 
YouTube  TOOSvanholstein

Geen opmerkingen: