Ik moest aan die beroemde LP (gôh, wat was dat ook al weer,
een LP?) van de Beatles denken door dat Abdijplein in Middelburg waarover ik
onlangs al schreef. Engels abbey, Nederlands abdij, zeg maar eens dat ik m’n
talen niet spreek! En “TOOS haar
Abbey Square” klinkt toch beslist niet onaardig.
Maar dat Abdijplein dus, al heel lang het bestuurlijke en culturele
zenuwcentrum van Zeeland.
Een paar weken geleden was ik daar druk bezig op verzoek van
de organisatie van Middelburg VólKoren. Er
kwamen enkele “muziekwerken” van mij te hangen ter verhoging van de feest en
zangvreugde bij dit bekende Zeeuwse korenfestival. Op zeker moment stak een
ambtenaar van het Provinciehuis het plein over. Hij zag mijn werk en was direct
heel enthousiast over die zogenaamde digicompo’s op het plaatmateriaal
alu-dibond, kunst die ik signeer met TOOS.
“Die verdienen het om te hangen in de Loggia van het plein”. Ik had, vond ik,
geen enkele reden om dat tegen te spreken. Want die zogenaamde Loggia is een
oude galerij aan één kant van het Abdijplein, afgeschermd daarvan door een
aantal gigantisch grote ramen. En ook nog zichtbaar vanuit elke pleinhoek.
Nog niet zo lang geleden heeft Beatrix er een permanent op
één van de muren bevestigd kunstwerk onthuld ter ere van ons aller Vader des
Vaderlands, Willem van Oranje. Maar daarnaast is er meer dan genoeg ruimte om
regelmatig andere kunst te tonen. Ik heb intussen begrepen dat dit normaal
gesproken zeer ruim van te voren moet worden aangevraagd en beoordeeld. Was ik
dus even een geluksvogel dat drie dagen later mijn werken daar al hingen. Hoezo
zouden ambtenaren niet snel werken? Aan mij heb je een kwaaie met zo’n
opmerking!
En mijn TOOS-werken
blijven er nog te zien tot half augustus. Helder bij daglicht en ’s avonds
feeëriek bij kunstlicht. Ik vind ze daar best mooi hangen, al zeg ik ’t zelf. Tot
volgende week.
TOOS.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten