Afgelopen zaterdag vierde ik het Sinterklaasfeest in
Friesland en dan is een omweggetje naar galerie Kesk in Workum een voor de hand
liggende actie. Eigenaren Sophie en Klaas Elzinga vertegenwoordigen mij al een
paar jaar met hun galerie in het Noorden des lands en dan is 't altijd goed
even bij te praten. Bij Friese koffie en Fries gebak. Dat bijpraten was nu
zeker de moeite waard want er hangen ten slotte tegenwoordig een viertal Van
Gogh's in hun galerieruimte. In combinatie dus met mijn werk. Nou, dat overkomt
je als kunstenaar niet vaak. Hangen naast Vincent van Gogh. Niet onaardig toch?
Overigens moet ik wel zeggen dat die werken in de galerie kopieën zijn van de
echte die ergens in een kluis staan. Want ga er maar aanstaan, echte Van Gogh's
verzekeren! Alhoewel, echt?
Daar zit nu net het grote pijnpunt voor Sophie en Klaas. Want
alleen als het Amsterdamse Van Gogh Museum een Van Gogh label wil plakken op
een vermeend werk van Van Gogh, dan pas is 't een echte Van Gogh. Wereldwijd. En
dat wil het Van Gogh Museum dus niet. Ondanks heel veel feiten die er voor
pleiten. Daar zit natuurlijk een onverkwikkelijk
verhaal achter.
In 1884 woont Vincent in Nuenen. In deze periode, waarin
het beroemde "De aardappeleters" ontstaat, trekt hij veel op met
amateurschilder Anton Kerssemakers. In een brief uit die tijd van Vincent aan
zijn broer Theo schrijft hij "Heb nog een schilderijtje gemaakt zo groot
als de knollenpluksters in de sneeuw, van de korenoogst. Een maaier en een
vrouw die opbindt". Laat nu net zo'n schilderijtje, niet gesigneerd
trouwens, bij Kerssemakers achterblijven als Van Gogh in 1885 vertrekt naar
Antwerpen. Samen met nog drie andere, ook niet gesigneerde werken van vrijwel
dezelfde afmetingen.
"Een maaier en een vrouw die opbindt" uit de brief van Van Gogh |
Dat alles is feitelijk geheel onomstreden. Via de familie
Kerssemakers komen de schilderijen ten slotte in bezit bij een familie Keunen.
Die probeert in de jaren 90 van de vorige eeuw de schilderijtjes door het Van
Gogh Museum als echt te laten erkennen. Volstrekt achteloos wordt hun verzoek
terzijde geschoven.
Anderen, zoals de conservator van het Rijksbureau voor
Kunsthistorische Documentatie, raken wel overtuigd van de echtheid. Met dat
soort belangrijke mensen in zijn vaarwater wil Senior Researcher Van Tilborgh
dan uiteindelijk de schilderijen wel onderzoeken. Intussen heeft de familie
Keunen al aan Sophie en Klaas gevraagd of die hun belangen willen behandelen.
Ze zijn al dat jaren durende en vertragende gedoe helemaal spuugzat.
Modern technisch materiaalonderzoek wijst één ding uit. Alles,
doek, ondergrond en pigmenten wijst naar één persoon, Vincent Van Gogh. Eitje
dus! Ja, dat had je gedacht. De Senior Researcher acht in 2006, na twee jaar
onderzoek, de variatie in de penseelstreek te weinig, vindt die niet bijzonder
trefzeker en weinig spontaan terwijl er ook te weinig contrast en durf in
kleurgebruik is. Wat is hier subjectief, wat objectief? Weer wat jaartjes later
weet hij echter te melden dat Van Gogh in zijn Nuenense tijd nog geen eigen
stijl had en experimenteerde met verschillende stijlen. Tja, wat moet je daar
dan weer mee?
Nog een foto uit de galerie Kesk |
Het televisieprogramma Pauw raakt geïnteresseerd. Afgelopen
oktober zou de directeur van het Van Gogh Museum daar in discussie gaan met
Sophie en Klaas. Maar wat doet deze directeur? Vlak voor de uitzending weigert
hij om met hen aan één tafel te zitten. In de uitzending zelf mag Sophie nu nog
een paar opmerkingen vanuit het publiek plaatsen. Doet de directeur dat vanuit
sterkte of juist zwakte? In ieder geval is duidelijk dat de leiding van het
museum de hakken in het zand zet. Eerlijk of oneerlijk? Ik ben gezien de feiten
geneigd tot het laatste. Maar die Van Gogh's zijn intussen dus nog steeds niet
erkend.
Ik ga er voorlopig toch maar vanuit dat ik hang bij een
paar echte Van Gogh's. Gemaakt in de omgeving van Nuenen, het dorp waar ik een
flink deel van mijn jeugd heb gewoond. En dat is een leuke gedachte. Nietwaar?
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten