Ik ben voor wat weken onder de internetradarhorizon
verdwenen. Dat gebeurt wel eens meer, maar mijn lezers laat ik natuurlijk niet
in de steek. Vandaar dus van te voren klaar gezette wekelijkse afleveringen.
Maar wel wat korter en iets anders van karakter.
Is de poort één van de terugkerende thema's in mijn
schilderijen, muziek is dat ook. Beide, poorten en muziek, zijn voor mijn
gevoel universeel. Want waar ik ook kwam, er zijn poorten en er is muziek. Bij
de mariachi op het grote plein in Mexico Stad en bij de muzikant met zijn
bluesgevoel in de Vlissingse kroeg. Bij de gitarist die improviserend in de
Heineken Music Hall de sterren van de hemel rockt en bij het strak gedirigeerde
symfonieorkest in het Amsterdamse Concertgebouw.
Toos van Holstein, Your own world, olieverf 80 cm-80 cm |
Bij de ouwe mannenband op een pleintje in Cuba en bij het ouwe mannenorkest ergens in China met die zo andere klank dan Westerse oren gewend zijn. Bij de Franse saxofonist die vanwege de galm onder een arcade zijn melancholieke geluid laat horen en bij het Vlaamse amateurkoor dat met vuur barokmuziek doet herleven. Overal hoorde en zag ik muziek in allerlei soorten.
Toos van Holstein, Cantare, olieverf 90 cm-120 cm |
Toos van Holstein, Fortissimo, olieverf 130 cm-100 cm |
Dat schilder ik graag. Waarbij ik probeer dat horen en zien te combineren in een geluidloos schilderij dat toch moet vibreren van de klank. Mee ook omdat ik in mijn jongere jaren regelmatig back stage verkeerde. Bij het schilderen betrapte ik me er dan ook op dat ik in mijn muziekschilderijen van vroeger vaak een rockband van achter het podium weergaf. Terwijl dat tegenwoordig meer van voren gebeurt. Maar hoe dan ook, die muziek zal terug blijven keren in mijn werk. Van tijd tot tijd "moet er een muziekschilderij uit". Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten