MathildeWillink |
Carel Willink met zijn muze |
Wat ik met Mathilde Willink heb? Nou, tot voor kort niet
veel meer dan de meeste Nederlanders. Oké, ze was een aantal jaren lang de extravagant
opgemaakte muze en Amsterdamse societykoningin van de veel oudere magisch-realistische
schilder Carel Willink (1900-1983), ze verscheen in de prachtig barokke en ook
al extravagante kleding van mode-ontwerpster Fong Leng, ze maakte Willink
bekender, hij maakte een groot, iconisch portret van haar en ze stierf veel te
jong. Zelfmoord of moord? Dat is nooit opgelost. Maar dat was dan wel zo'n
beetje wat ik wist.
Zo moet ik tot mijn grote schande toegeven dat 't mij volstrekt
onbekend was dat ze uit Terneuzen kwam. Die stad op 'de andere kant', zoals Zeeuws-Vlaanderen
hier op Walcheren wordt betiteld. De Westerschelde, zo klinkt daarin door,
vormt dus niet alleen een geografische scheiding.
Maar in Terneuzen zelf wisten ze dondersgoed dat Mathilde
daar op 7 juli 1938 was geboren. Dit jaar dus op de kop af 80 jaar geleden. Reden
voor een groep enthousiastelingen om daar een uitgebreide manifestatie omheen
te gaan bouwen die in juli moet gaan plaatsvinden. Een manifestatie die verder
moest reiken dan alleen Zeeuws-Vlaanderen. Meer noordwaarts dus, via Zeeland de
rest van Nederland in. Naar hun 'die andere kant'. Want dat sentiment is
tweekantig.
Vandaar dat de organisatie ook graag kunstenaars uit
bijvoorbeeld Walcheren bij hun evenement wilde betrekken. Op hun uitnodiging
heb ik heel spontaan en enthousiast ja gezegd. Leuk leek me dat. Alhoewel, leuk?
Tegenwoordig moet je dan, geloof ik, zeggen dat je 't een uitdaging vindt.
Schijnt beter te klinken. Op dus naar die andere kant, naar Terneuzen, voor een
bespreking en een rondgang langs de verschillende beoogde manifestatielocaties.
Het gevolg? Dat ik nu heel druk aan het 'mathilden' ben.
bezig met het maken van de installatie |
Met een installatie die, zoals 't er naar uitziet, in de Grote Kerk komt. Met
een met groot drieluik dat in galerie Lokaal 54 komt te hangen. En met nog iets
anders dat toch al op mijn verlanglijst stond maar nu helemaal een verplicht
nummer werd. Een bezoek aan het uit de middeleeuwen stammende kasteel Ruurlo in
de Achterhoek. Daar waar kunstverzamelaar en mecenas Hans Melchers sinds juni
vorig jaar het grootste deel van zijn Willink-collectie heeft ondergebracht. Het
kleinere deel bleef achter in zijn tweede museum, 't prachtige MORE in Gorssel,
niet ver van Ruurlo.
achterkant |
Was mijn verlangen destijds gewoon 't zien van dat
gerestaureerde kasteel en de Willinks, na die Terneuzense uitnodiging was ik nu
natuurlijk extra gefocust op Mathilde.
Hoe werd zij er gepresenteerd? Wat kon ik daar nog van opsteken?
Dat museum is echt een must!Prachtig zoals dat kasteel is
gerestaureerd. Prachtig zoals er nieuwe zowel oud als modern aandoende houten
vloeren zijn gelegd. Prachtig zoals met modern design en moderne materialen de
muren zijn behangen op een manier die doet lijken of het al eeuwen zo is
geweest. En prachtig ook de nieuwe brug en glazen ingang die perfect zijn
geïntegreerd. Chapeau! Voor zowel de miljoenen van Melchers als de architecten.
Carel Willink laat ik maar even zitten, 't gaat nu om
Mathilde. Aan haar werd ook ruim aandacht besteed. Met centraal een aantal Fong
Leng gewaden die ze ooit heeft gedragen en natuurlijk dat iconische portret met
jurk. Met in een vitrinekast een bijna gelijkend exemplaar van dat
glinstergewaad. De 'echte' kan namelijk niet meer worden getoond. Over haar
turbulente laatste paar levensjaren na de scheiding van Willink werd ik echter
niet veel wijzer gemaakt. Maar ja, het museum is ten slotte ook gewijd aan
Carel.
jurken van Mathilde |
HET schilderij en DE jurk |
Dat Mathilde als icoon nog steeds aanspreekt blijkt wel
uit allerlei boeken over haar leven en de misdaadroman die Thomas Ross over
haar dood schreef. Net zoals uit de vele filmpjes die er over haar op YouTube
staan. Zoals bijvoorbeeld een interview met haar door die enge roddelkoning
Henk Van der Meyden, de man waaraan je als societyfiguur destijds niet voorbij
kon.
Nu op naar 7 juli. Ik ga in ieder geval mijn bijdrage
leveren, inspiratie genoeg. Dit wordt vervolgd, da's duidelijk. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten