dinsdag 12 november 2019

Het hART op de goeie plek hebben

de zaal waar de veiling plaatsvond

Mijn heARTseat geveild voor een heel mooi bedrag en ook nog zo dat ik me absoluut geen mooiere plek voor mijn bank had kunnen wensen! Dat is het resultaat van de veiling van de heARTseats in het Nieuwegeinse NBC Congrescentrum waarvan ik vorige week melding maakte. Die veiling die geld moest opbrengen voor de ontwikkeling  van het medicijn tegen de gevreesde en meestal dodelijke energiestofwisselingsziekte bij jonge kinderen.
 
mijn bank bij het podium met daarop o.a. Jochem van Gelder als presentator
mezelf terug zien op de film over de heARTseats
Toen mijn bank werd geveild, kon ik zien dat ie uiteindelijk werd verworven door een vrouw die ergens schuin achter mij zat. Maar wie ze was? Geen idee. Tot ik naar haar toeging. Ze bleek van voren Willemien te heten en van achteren Smeitink. De vrouw van Jan Smeitink! Hoogleraar Mitochondriële Geneeskunde bij het Radboud UMC in Nijmegen. En DE spil om wie alles draait bij de ontwikkeling van dat medicijn. De man die het tot zijn levenswerk heeft gemaakt een geneesmiddel te vinden tegen die vreselijke ziekte. Bij hen thuis komt dus nu mijn heARTseat te staan. Je hebt kicks in allerlei soorten en maten, maar voor mij was dit wel een heel buitengewone. Om 't in Tour de France termen uit te drukken, een kick van hors categorie. Want is er een mooiere plek denkbaar? Voor mij niet!
 
met Willemien en Jan Smeitink bij mijn heARTseat
De hele veiling bracht meer dan 90.000 euro op. Maar eigenlijk is dat nog maar een druppel op de welbekende gloeiende plaat. Al pratend met Jan bleek dat de ontwikkeling van het medicijn al heel ver is. Dit jaar was het voor het eerst geprobeerd op volwassen mannen in Nederland. En met succes. Maar dan!! Dan moet het in andere landen worden getest, ook weer op mannen. Met bijbehorende dikke pakken aanvraagpapieren. Per land, zoals Duitsland en België, natuurlijk weer andersoortige stapels. Logisch toch? Gaat dat goed, dan mag 't voor het eerst op kinderen worden getest. Met vanzelfsprekend nieuwe dikke pakken papier erbij. Enzovoorts. Als alles meezit mag het medicijn in 2024 de markt op. Maar in de tussenliggende jaren is voor dat hele proces een bedrag nodig van € 50 miljoen. Ja, je leest 't goed, vijftig miljoen euro! Met mijn klapperende oren had een helikopter kunnen opstijgen.
de aanwezige kunstenaars krijgen een bedankboeket voor hun inzet
Moet je nagaan hoeveel acties er nog moeten worden gevoerd en hoeveel subsidie er nog uit allerlei potten moet komen voor de Stichting Energy4All die meehelpt bij de financiering. Hoe dan ook, ik heb daar toch maar mooi  een splintertje van een kiezelsteentje aan mogen bijdragen. Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: