het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard |
Een paar weken geleden zat ik in het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard te praten met de directeur Maarten Kentgens. Om twee vliegen in één klap te slaan. Want al een hele poos loop ik rond met het idee om weer eens een paar steendrukken te maken op de grote pers in het museum, waarover straks meer. En er loopt nu een prachtige expositie over een van de bekendste steendrukkunstenaars ter wereld, Alfonse Mucha (1860-1939). Wie kent ze niet? De affiches die de grondslag legden voor de Art Nouveau in Parijs.
Heel wat kamers werden
ermee versierd toen in de jaren 1960/70 het Nederlandse bedrijf Verkerke
Reproducties begon met de verkoop van goedkope kunstposters. Over de hele wereld
vond je ze, de Verkerke-posters. Zo herinnerde levensgezel zich direct dat hij
op zijn Leidse studentenkamer een paar Mucha's had hangen en dat die mogelijk
nog ergens op zolder stonden. En ja hoor, daar vond hij ze! Verstopt in een
hoekje. Destijds zelf opgeplakt op spaanplaat, nu behoorlijk verbleekt en ook niet
echt meer geweldig toonbaar. Kijk maar.
Dan hangen de oorspronkelijke litho's van Mucha er in het Steendrukmuseum heel wat frisser bij (nog tot 27 september met misschien een verlenging). Indrukwekkend zijn ze, en groot, heel groot! Ik zag gelijk mezelf al voorover gebogen staan tekenen op zo'n grote, in de pers liggende steen. Om spontaan rugpijn van te krijgen. Maar als je weet hoe de rond 1800 door Alois Senefelder ontwikkelde techniek van het steendrukken in elkaar zit, zie je ook direct het meesterschap van Mucha. Niet voor niets werd hij al heel snel beroemd met zijn eerste litho's.
Met de Franse Sarah
Bernhardt (1862-1923) als onderwerp. De beroemdste toneelspeelster van haar tijd,
de femme fatale met vele minnaars, de vrouw die altijd opnieuw meer uitgaf dan ze
aan francs verdiende en de doorzetster die op oudere leeftijd nog een aantal
jaren doorspeelde nadat er bij haar een been had moeten worden afgezet.
Een aantal van Mucha's
steendrukken met daarop Bernhardt in diverse van haar vele hoofdrollen, zelfs
ook als man, hangen in Valkenswaard. Wereldiconen van de steendruktechniek zijn
dat. Sarah hield er zelf ook altijd een aantal achter om ze later aan
verzamelaars te verkopen. Een leuk spaarpotje als ze weer eens in geldnood zat.
een aantal steendrukken met Sarah Bernhardt in diverse rollen |
in de mannelijke hoofdrol van Lorenzo de Medici in het stuk Lorenzaccio (1896) |
Maar er hangt veel meer
van Mucha. Echte reclameposters bijvoorbeeld. Want vooral daarvoor werden die
steendrukken gebruikt. Hoe moest je namelijk anders reproduceren op grote
schaal en op groot formaat? Daarom golfde in het begin van de 19e eeuw de
steendruktechniek als een revolutie over Europa. Eindelijk een manier om muziekbladen
vol noten te reproduceren in plaats van ze altijd maar weer met de hand te
moeten schrijven! Eindelijk een manier om in grotere oplage kranten van
tekeningen te voorzien! En ook een manier waarmee kunstenaars uit de voeten
konden om de prachtigste kleurenlitho's te creëren. Zoals die beroemde
afbeeldingen van Toulouse-Lautrec en ook Mucha. Maar ook een techniek die
spijtig genoeg wat in het verdomhoekje van de kunst terecht is gekomen. Voor
velen te ingewikkeld, te moeilijk! Maar ik hou ervan!
Op de academie had ik wel wat
ervaring opgedaan met het steendrukken, maar dat was niet echt om over naar
huis te schrijven. Veel te zwaar om te sjouwen, die stenen. Meer iets voor
échte mannen. Maar later ben ik er verslingerd aan geraakt. Door mijn
ervaringen bij meestersteendrukker Ernst Hanke in Zwitserland. Waar ik weer
terecht kwam door mijn kunstbroeder Poen de Wijs waarover ik hier
vorige week nog schreef (vergeet je niet om hem te tippen voor de Galerie
der Onsterfelijken?).
Sindsdien heb ik er al aardig wat gecreëerd. Eerst bij Ernst, later in Rudolf Broulim's steendrukatelier in Ekeren bij Antwerpen en een paar jaar geleden met Gertjan Forrer op die gigantische lithopers in het Steendrukmuseum.
in overpeinzing bij die grote steendrukpers in het museum |
een paar jaar geleden: op de steen aan het werk in die pers |
meestersteendrukker Gertjan Forrer plaatst de steen in de pers voor de eerste drukgang |
Dat laatste wil ik graag nog
eens herhalen. Want bij mijn galerie Quadrige in Nice heb ik nog een afspraak
lopen voor een expositie waar een paar speciale, nog te maken steendrukken aan
zijn gekoppeld. Vandaar dus mijn afspraak met directeur Maarten Kentgens. Dit
steendrukverhaal krijgt dus beslist een vervolg. Oh ja, dat mijn litho' in de
collectie van het Steendrukmuseum zijn opgenomen, ligt natuurlijk voor de hand.
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten