dinsdag 8 december 2020

Mijn atelier en het tv-programma 'Vier Handen op Eén Buik'

 

atelier Toos van Holstein in Middelburg

Afgelopen maandag kreeg ik een telefoontje. 'Die' specifieke uitzending van 'Vier Handen op Eén Buik' gaat op dinsdagavond 15 december worden uitgezonden. Wat dan dat 'die' inhoudt?

't Is al weer wat maanden geleden dat een televisieploeg neerstreek in mijn Middelburgse atelier.

Een paar weken ervoor had ik een mailtje gekregen met het verzoek of die ruimte mocht worden gebruikt voor opnamen van een aflevering van de nieuwe serie van 'Vier handen op Eén Buik'. Het bekende programma waarin een vrouwelijke BN'er, zelf moeder, een poos lang als klankbord en praatpaal een vaak nog heel jonge, zwangere vrouw begeleidt. Jonge vrouwen die in hun nog korte bestaan al meer schrijnende en gecompliceerde ervaringen hebben meegemaakt dan de meesten van ons in hun hele leven zullen doen.

Via via was de organisatie bij mij terecht gekomen: 'jouw fotogenieke atelier lijkt ons heel geschikt voor bepaalde opnamen'. Wie ben ik dan om dat tegen te spreken! Karin Bloemen was in die aflevering de BN'er. Ook leuk natuurlijk. In Op1 vertelde ze een paar weken geleden: "Ik vind het heel mooi om te laten zien dat alle foute aannames die je hebt over jonge vrouwen die zwanger zijn, niet altijd kloppen. Ze staan heel bewust in het leven". Kijk hier maar voor dat interview (hieronder een foto daarvan).

 

Bij het telefonisch voorgesprek bleek dat Karin's zus,beeldend kunstenaar, ook een rol speelde bij de begeleiding van de jonge hoofdpersoon en dat daarvoor mijn atelier nodig was. Nou, dacht ik, laat het allemaal maar over me komen, ik zie wel hoe 't uitwerkt.

Uiteindelijk streken er op een zomerse dag zeven personen neer in mijn atelier. Hoofdpersoon en tienermoeder Nikita met haar baby, Karin Bloemen en haar zus, de tv-manager, de filmer en de belichtingsman.

met Karin en Nikita voor mijn pakhuis uit 1738

vooroverleg over de inrichting van mijn atelier


de kleinste deelnemer in het centrum van de belangstelling

Logisch natuurlijk dat ik met iedereen wel een praatje heb gemaakt. Maar verder ben ik bij die opnames niet betrokken geweest en heb ik me bescheiden terug getrokken in mijn woongedeelte. Tot de vraag kwam van 'Toos, die verdiept liggende tuin direct achter dat platje bij jou, kunnen we daar ook filmen?'. Die zou namelijk mooi gebruikt kunnen worden voor de bijbehorende en te filmen nabespreking met Nikita. Maar daarvoor moest ik dan wel mijn buren vragen. Want al lijkt die tuin bij mijn pakhuis te behoren, de praktijk is anders. Ik kan er heerlijk op uit kijken en van genieten, maar hoef er totaal geen onderhoud aan te plegen. Dat moeten die buren als eigenaar doen. Best wel ideaal!

Uiteindelijk hebben mijn buren dus ook nog hun aandeel geleverd aan deze aflevering. Te zien aanstaande dinsdag 15 december om 20.25 uur op NPO3. Hoe die tuin daarin gaat voorkomen? En hoe mijn atelier in beeld komt? En of nog ergens vermeld wordt dat dit het atelier van ene Toos van Holstein in Middelburg is? Driemaal geen idee! Wel is zeker dat ik ga kijken. Dat 't na afloop van de opnames nog heel gezellig was met Karin Bloemen is ook een ding dat zeker is. Tot volgende week.

TOOS


Geen opmerkingen: