![]() |
zoals Artemisia haar naam schreef |
Bovenstaande woorden schreef Artemisia Gentileschi in 1649 aan de Siciliaanse kunstverzamelaar Antonio Ruffo vanwege de prijs die ze vroeg voor een schilderij van haar. Woorden die ze in haar leven daarvoor al helemaal had waargemaakt. En ook de woorden waarmee ik vorige week mijn blog begon als start voor een virtuele landen- hink-stap-sprong. Waarbij ik toen overigens alleen aan de Italiaanse hink toekwam(lees hier maar). Met wel de belofte die toch altijd wat vreemd aandoende atletiekuiting met een Nederlandse stap en een Londense sprong af te maken.
![]() |
beeld uit de Italianse speelfilm 'Artemisia |
de rechterhand van Artemisia, getekend in 1625 door
Pierre Dumonstier
Ik ben benieuwd hoe dat hier in Nederland zal gaan in de 'zaak Julian Andeweg'. Een moderne MeToo-affaire die veel stof doet opwaaien in onze beeldende kunstwereld. Eigenlijk kon je er op wachten. De nationale film en toneelwereld was al opgeschud door MeToo-beschuldigingen, dus waarom zou dit aan de beeldende kunst voorbijgaan.
Eind oktober vorig jaar was 't zover. Met een uitgebreid artikel in de NRC. Over een aanstormend talent met een blijkbaar niet te beteugelen stormachtig en ook charismatisch karakter. Deze Julian vertoonde, zo bleek, al een aantal jaren volstrekt grensoverschrijdend gedrag. Maar ja, belangen en de bijbehorende bedekkende mantel! Omarmd door academies, kunststichtingen, de commerciële kunstwereld, musea en het bekende Mondriaan Fonds. Terwijl er al vanaf 2013 aanklachten tegen hem lagen bij de politie. Aanklachten over aanranding, verkrachting en geweld waarmee al die jaren niets werd gedaan. Aanklachten van vrouwen die uit angst voor hem anoniem willen blijven in het NRC-artikel. Nu is uiteindelijk het Openbaar Ministerie een strafrechtelijk onderzoek begonnen. Nu pas trekken de diverse kunstinstanties hun handen van deze kunstenaar af. Nu heeft de directeur van een Haags kunstinstituut ontslag genomen, zijn er leraren aan de Academie in Den Haag geschorst, wil een galerie-eigenaar ineens niet meer met hem werken, toont het Bonnefanten Museum in Maastricht zijn werk niet meer, maar heeft het Mondriaan Fonds in de afgelopen jaren hem wel met € 85.000 subsidie gespekt. Ik ben benieuwd hoe dit alles afloopt.
nog meer werk van Julian Andeweg
Eén ding is trouwens wel zeker. De vrouwen die een aanklacht tegen de kunstenaar hebben ingediend zullen niet meer met de sibile te maken krijgen. Zeg maar eens dat we de laatste eeuwen geen vooruitgang hebben geboekt!
![]() |
Orazio, door Antoon van Dijck |
Orazio Gentileschi, The finding of Moses (1630), opdracht van koning Charles I
![]() |
Orazio, onderdeel van plafondschildering 'an Allegory of Peace and the Arts' in Queen's House |
![]() |
de bijdrage van Artemisia daaraan |
Daarom is 't ook zo mooi dat Artemisia nu een grootse expositie heeft in The National Gallery in Londen. Want daar is ie dan eindelijk, die 'sprong' van mijn drietraps hink-stap-sprong. Alleen is 't zeer frustrerend dat het coronavirus de grote toegangsdeuren van het museum al heel lang gesloten houdt. De officiële einddatum van de expositie is zelfs al voorbij. Dus of we al dat moois van Artemisia ooit nog eens zo te zien zullen krijgen als daar?
recent ontdekt zlfportret van Artemisia als Catharina van Alexandrië, voor en na de
restauratie, nu te zien op de expositie in Londen
![]() |
meer foto's van de expositie |
![]() |
hier sta ik in Parijs in 2012 voor een schilderij van Artemisia bij een expositie over haar in het wat minder bekende Musée Paillol, of dit schilderij nu ook in Londen hangt, weet ik niet |
En mijn laatste woorden over Artemisia en Orazio heb ik beslist nog niet gesproken. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten