Het was al heel lang mijn bedoeling om eens aandacht aan
hem te geven, aan een van mijn absolute schildershelden. Maar toen ik afgelopen
mei las dat de film" Mr. Turner" op het filmfestival van Cannes in première
zou gaan, heb ik dat nog even uitgesteld. Eerst die film zien! Dat is nu dus
gebeurd. En ik kan alleen maar zeggen " een must, en niet alleen voor de
kunstliefhebber". Ga zien hoe de schilder William Turner((1775-1851), want
die bedoel ik natuurlijk, magnifiek wordt gespeeld door Timothy Spall in die
film "Mr. Turner" van de ook al zo bekende regisseur Mike Leigh.
Maar waarom ben ik zo gek op dat werk van Turner? In
ieder geval omdat hij Venetië zo geweldig wist weer te geven in die zeer
eigengereide stijl van hem. Ik ben verliefd op die stad, maar volgens mij was
hij dat ook.
The Dogana and Santa Maria della Salute, 1843 |
Kijk maar eens naar die vochtige atmosfeer, die
zinderende warmte en vooral dat licht en die lucht! Dat is voor mij Turner ten
voeten uit. Maar hoe komt iemand er toe in 1843 zo te schilderen, tegen alle
heersende tradities in? Daar gaat natuurlijk een ontwikkeling aan vooraf. Want
nog zo'n Venetiëschilderij uit 1834 (hieronder) zit veel traditioneler en
braver in elkaar. Gewoon meer zoals 't hoorde.
Daarom heb ik ook zo'n bewondering voor de eenling Turner.
Hij durfde op latere leeftijd te schilderen zoals nog niemand dat ooit voor hem
had gedaan. Dat hij op oudere leeftijd steeds excentrieker werd, heeft daar
misschien wel mee te maken. Maar hoe dan ook, Turner heeft ons prachtig werk
nagelaten.
Kijk nog maar eens naar de twee zeeschilderijen
hieronder. De eerste uit zijn begintijd, de tweede duidelijk van veel later.
Alle twee mooi, maar ik weet wel waar ik voor ga!
Snow Storm, Steamboat of a Harbours Mouth |
En dan te bedenken dat het Impressionisme in Frankrijk nog
tientallen jaren op zich zou laten wachten. Die stroming begon pas vanaf 1870
met het werk van Claude Monet en werd in eerste instantie door het publiek
geheel en al verguisd. Zo in de trant van "wat een troep". Maar
vergelijk het schilderij waaraan die kunststroming zijn naam ontleent, Monet's "Impression, soleil levant", eens
met dat latere werk van Turner.
Impression,Soleil levant, Monet, 1872 |
Al het werk dat Turner nog bezat bij zijn dood liet hij
na aan de staat: olieverven, heel veel aquarellen en gigantisch veel schetsen. Vandaar dat het Tate Britain in Londen nu een
geheel eigen vleugel heeft voor Turner. Toen ik daar een aantal jaren geleden
meer van zijn aquarellen zag, begreep ik ook zijn olieverfschilderijen beter.
Kijk maar eens naar "Uitbraak van de Vesuvius". Dat is dus echt een
aquarel op papier en geen olieverf op doek.
Turner kon zijn aquareltechniek dus heel goed overbrengen
op zijn olieverfschilderijen. En dat is zondermeer knap. Maar die schilderijen
bewonder ik toch het meest. Daarom nog maar een paar.
Burning of the House of Lords 1834 |
Giudecca, la Donna della Salute and San Georgio |
Rain Steam and Speed the Great Western Railway |
En dat laatste schilderij? Abstracte kunst? Die bestond
nog helemaal niet,dat kwam pas in de 20ste eeuw! Overigens, dit is ook het
enige schilderij dat we van Turner in Nederland in een museum hebben. In de
Fundatie in Zwolle. En laten die Fundatie en het Rijksmuseum Twenthe nu dit
jaar samen een grote expositie organiseren rond Turner! Turner is dus hot. Maar
eerst "Mr.Turner" gaan zien. En wordt het geen tijd dat we in
Nederland nu ook eens zo'n prachtige film over Rembrandt maken? Onze eigen
gigant die al weer ver voor Turner revolutionair bezig was en prachtig speelde
met licht en verf. Tot volgende week.
TOOS
1 opmerking:
Mooi, jouw tekst bij die prachtige schilderijen
Een reactie posten