Campo San Lorenzo in Venetië |
November afgelopen jaar kreeg ik een mailtje uit Venetië.
Van ene Efthalia Rentetzi. Nooit van gehoord, volstrekt onbekend. Of ik belangstelling
had om in 2015 in de lente mee te doen met een tentoonstelling in de San
Lorenzo. Tijdens de beroemde kunstbiënnale van Venetië dus. Want die wordt
altijd georganiseerd in de oneven jaren van mei tot november. Mijn lief en ik
keken elkaar aan. San Lorenzo ...? Was dat niet die ruïneuze kerk waar we in
2013 hadden rondgelopen tijdens ons bezoek aan de Biënnale toen? Die kerk die
voor een deel was gerestaureerd door de staat Mexico? Opdat ze daar hun eigen kunstpaviljoen
konden inrichten tijdens die Biënnale? Die kerk die we bij voorgaande Venetië
expedities altijd links hadden laten liggen. Toch altijd gesloten. Die kerk die
we van naam al eerder hadden leren kennen uit de heerlijke serie detectives van
schrijfster Donna Leon met de Venetiaanse Inspettore Brunetti als hoofdpersoon?
Want vroeg Inspettore Brunetti zich niet regelmatig af of die kerk aan de
andere kant van het canale tegenover
de Questura niet ten eeuwigen dage gesloten zou blijven? Geen geld, bureaucratie,
regels, veel te veel kerken in Venetië, of stomweg onwil en geen belangstelling,
zo vroeg hij zich dan af? Voor Venetiëliefhebbers is die serie trouwens een absolute
aanrader. je krijgt een heel interessante en kritische inkijk in de Venetiaanse
en Italiaanse cultuur. Want denk niet dat Venetië en Italië zomaar over één kam
zijn te scheren. Zowel maatschappelijk als bestuurlijk. Maar dat is een heel ander verhaal.
nog niet helemaal gerestaureerd dus, die San Lorenzo |
Deze San Lorenzo dus, werd die bedoeld door bovengenoemde
Efthalia Rentetzi? Inderdaad! Of, om preciezer te zijn, niet die kerk zelf maar
de Sala del Portale. Want die kerk wordt, zoals we in 2013 dus toevallig hadden
ontdekt, al gebruikt voor de Mexicaanse kunstpromotie. Maar die Sala del
Portale maakt wel onderdeel uit van het totale kerkcomplex, gelegen aan de
Campo San Lorenzo. Het plein dat ik toen, in 2013, ook nog op de foto zette.
Over toeval gesproken!
De uitnodiging voor deelname aan die expositie heb ik
natuurlijk aanvaard. Lang, lang geleden, in de jaren 90, heb ik namelijk al
eens een paar keer geëxposeerd in de Dogenstad. En dat waren prachtige
ervaringen. De eigenaar van galerie Percorsi d'Arte overleed echter plotseling
en daarmee was het kunstcontact verloren. Dat heb ik altijd heel jammer
gevonden. Maar nu was er dus weer een nieuwe kans.
affiche expositie |
Sinds die mail van november vorig jaar is er dan ook heel
wat gebeurd. Efthalia is beslist geen onbekende meer, zij 't dat ik haar nog steeds
niet in levende lijve heb ontmoet. Maar dat gaat volgende maand gebeuren. Dan
opent op vrijdag 15 mei de expositie "Differences on Identity: Artistic
perspectives" waarvan zij curator is. Met daarin mijn bijdrage. Samen met
die van vooral vrouwelijke kunstenaars uit Ierland, IJsland, Noorwegen,
Australië en de USA. Eén man is erbij. Nou, vooruit, dat mag.
Schriftelijk hebben Efthalia en ik elkaar in ieder geval
al aardig leren kennen. Want zo'n voorbereiding met alles erop en eraan kost
heel wat tijd en heel wat mailtjes. Over de kunst. Over de afstemming met de andere
kunstenaars. Over de opbouwmiddelen met wat wel en niet kan in een historische
zaal die monumentenbescherming geniet. Denk maar niet dat ik daar zomaar een
spijker in de muur mag slaan!En over zoiets puur Venetiaans als het transport.
Want je kunt wel vol goede moed met de auto volgeladen met kunst naar Venetië
rijden, maar dan? Er zijn daar twee soorten vervoermiddelen, de benenwagen voor
jezelf en de boot voor de rest. Dat maakt die stad aan de ene kant heel
bijzonder en aantrekkelijk, maar aan de andere kant juist heel ingewikkeld.
Alle transport gaat over het water volgens een streng reglement . Alleen met
bedrijven die daarvoor een vergunning hebben. Dat betekent dus de auto uitladen
aan een kade vlak bij de oude stad, de kunst overladen op de boot, tuf-tuf
richting het canale bij de Campo San
Lorenzo, daar weer uitladen en dan alles met steekkarretjes of met de hand versjouwen
naar de Sala del Portale.
een van die vele transportboten in de Dogenstad |
Maar dat moet van te voren wel allemaal geregeld
worden. Die transportboten liggen niet zomaar zonder afspraak op je te wachten.
Hoe dan ook, bijna alles lijkt nu voor elkaar. Op naar Venetië in mei. En hier
tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten