De oase van Matisse in het Stedelijk Museum Amsterdam |
Een paar weken geleden maakte ik al wat propaganda voor
de Rembrandtkaart. Dat was naar aanleiding van mijn bezoek aan de expositie
Late Rembrandt in het Rijksmuseum. Maar de lengte van die blogaflevering dreigde
helemaal uit de hand te lopen waardoor ik toen mijn gratis reclame voor die kaart
nog even opschortte . Met de belofte er op terug te komen.
Dat is dus nu. Met de grote Matisse-tentoonstelling in
het Stedelijk Museum Amsterdam als aanleiding. Want krijg ik me daar een aantal
weken geleden zomaar een mail van de Vereniging Rembrandt met de vraag of ik
gebruik wil maken van de voorschouw van "De oase van Matisse"! Ik
mocht al naar de preview voordat die expositie officieel zou openen. Nou, dat
was dus niet tegen dovemansoren gezegd.
één van de vroegere, abstractere werken, Zicht op de
Nôtre Dame, 1914
|
één van de laatste, abstractere werken, Herinnering aan
Oceanië, 1952-1953
|
Zo liep ik daar op een dinsdagmiddag
een paar weken geleden al rond en zag ik ´s avonds bij "De Wereld Draait
Door" en bij "Pauw" allerlei lieden aan tafel aanschuiven om
reclame te maken voor die tentoonstelling die pas een paar dagen later
officieel zou openen. En ik had daar dus al lekker rondgekeken. Maar daarover
straks meer, nu eerst toch even die Rembrandtkaart.
Veel cultuurliefhebbers kennen natuurlijk de
museumjaarkaart. Je betaalt € 54,95 voor een jaar en kunt dan meer dan 400
musea in Nederland gratis bezoeken. Tenzij er een speciale tentoonstelling is,
dan komt er soms een extra toeslag om de hoek kijken. Zoals bij Late Rembrandt:
€ 5 extra. Wat ontdekte ik nu laatst? Als je bij de Vereniging Rembrandt voor
twee personen te gelijkertijd twee Rembrandtkaarten aanvraagt, betaal je € 90.
Nou weet ik wel dat het peil van het huidige rekenonderwijs in Nederland heftig
ter discussie staat. Maar zelfs discalculieklantjes moeten toch, eventueel met
rekenmachine, kunnen berekenen dat je voor twee personen met die Rembrandtkaart
dus duidelijk goedkoper uit bent. Okay, je kunt dan slechts 125 musea gratis
bezoeken. Maar als je geen behoefte hebt aan bijvoorbeeld het Openbaar Vervoer
Museum in Doetinchem, het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam of Het
Nollenproject in Den Helder, dan is dat totaal geen probleem. Alle echt
belangrijke kunstmusea vallen er wel onder.
En wat is nog een bijkomend voordeel? Je betaalt geen
extra toeslagen. Zoals dus die € 5 van hierboven bij Late Rembrandt. En je
krijgt een uitnodiging voor de voorschouw van "De oase van Matisse". Ooit
daarvan gehoord bij de museumjaarkaart? Dus enthousiast over die
Rembrandtkaart? Ja, nogal.
Odalisque, 1920-1921, één van de vele odalisken n.a.v.
zijn reizen naar Marokko
|
Ben ik ook zo enthousiast over die grote expositie van
Matisse (1869-1954)? Ja en nee. Ik word hoe dan ook altijd blij van zijn kunst.
Het fauvisme waarvan hij de grondlegger was, dat werken met wilde, heldere en
onlogische kleuren, roept bij mij altijd een blij gevoel op. Daarom vind ik het
eigenlijk storend dat in het eerste deel van de expositie de Matissen thematisch
gecombineerd worden met heel veel ander werk. Van kunstenaars die hem
inspireerden en van tijdgenoten die op een of andere manier een connectie met
hem hadden. Van Gogh, Manet, Cézanne, Seurat, Mondriaan, Kirchner, Picasso,
Malevitch, zelfs Rothko. De schappen van de eigen collectie in het Stedelijk
zijn hiervoor grondig geplunderd. Maar voor mij wordt daardoor het
"Matisse-gehalte" te veel verdund. Het doet te weinig recht aan een
aantal heel mooie werken van hem die er dan min of meer "tussendoor"
hangen. Al die anderen? Dat geloof ik eigenlijk wel. Maar dat is heel
persoonlijk, in diverse krantenrecensies wordt deze aanpak juist heel positief
gewaardeerd.
één van mijn favorieten,echt Matisse, 1947
|
Femme en bleue, 1937
|
Interieur met zwarte varen, één van zijn laatste
olieverven, 1948
|
Pas in de grote bovenzalen is het bijna allemaal Matisse dat de
klok slaat. Met heel veel van de knipsels die hij op oude leeftijd
noodgedwongen ging maken. Gehandicapt door een operatie kon hij het lichamelijk
niet meer aan te schilderen en concentreerde Matisse zich heel sterk op die
knipseltechniek. Zittend in zijn rolstoel of liggend in bed dirigeerde hij zijn
assistenten bij het tot op de millimeter nauwkeurig schikken en vast prikken van
composities met die gekleurde knipsels. En hoe anders ook dan zijn
schilderijen, ook die werken maken me blij.
een bezoek aan Tahiti zorgde voor veel inspiratie, 1936
|
Mimosa, 1951
|
de grote zaal met knipsels van Matisse
|
Dus liep ik het Stedelijk toch helemaal
vrolijk uit. Ook in de wetenschap dat er zich de komende maanden waarschijnlijk
lange rijen gaan vormen bij het Stedelijk die ik dus mooi had kunnen omzeilen. Met
nog een voornemen daarbij. Namelijk om, als ik over een poosje weer eens langer
in Nice verkeer, daar de vele voetsporen van Matisse eens na te lopen en
daarover te schrijven. Overigens, die Rembrandtkaart heb ik weer goed
opgeborgen voor een volgend gebruik. Oh ja, en vergeet niet dat de kosten voor
die kaart ook nog bijdragen aan de aankoop van nieuwe kunst voor onze musea.
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten