Fries Museum in Leeuwarden |
Sir Lawrence Alma-Tadema |
Even een quiz-vraag. Wie was de beroemdste en bekendste Nederlander in Engeland rond 1900? Antwoord? Geen twijfel mogelijk. Dat was Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Geboren als Laurens Alma Tadema in het Friese dorpje Dronrijp. En eigenlijk ook geboren als kunstenaar. Want de drang tot tekenen en schilderen zat er al op jonge leeftijd in. Uiteindelijk beroemd, rijk en gevierd kunstenaar geworden in Londen. En als je dan ook nog geridderd wordt tot Sir behoor je echt tot de Victoriaanse society. Met natuurlijk de bijbehorende feesten in je grote, zelf ontworpen villa. Waarin ook een prachtig atelier met grote ramen en met aluminiumverf beschilderd koepeldak om via reflectie een prachtig, helder en zonnig licht te krijgen. Ja, dat Friese jongetje had 't aardig voor elkaar.
Maar had je rond 1950 in Londen zijn naam laten vallen,
dan had met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iedere Londenaar je
mistig aangekeken. Wie zei u? Alma-Tadema? Nee, nooit van gehoord. En nu? Nu
waren een poos geleden in alle Nederlandse bushokjes affiches van zijn grote expositie in het
Fries Museum in Leeuwarden prominent aanwezig! Een expositie die over een
aantal maanden na Wenen ook Engeland aandoet. Met andere woorden, 't kan
verkeren.
Die trend van beroemd naar onbekend naar weer beroemd is
trouwens al een aantal jaren gaande. Dat bleek wel toen ik in 1997 de overzichtstentoonstelling
van Alma-Tadema in het Van Gogh Museum bezocht. Sinds die tijd is zijn werk aan
een steile opmars bezig. Met als gevolg nu die grote expositie in zijn
geboorteprovincie. Ook die mocht ik natuurlijk niet missen. Zeker omdat ik toch
in Friesland moest zijn vanwege een niet kapot te krijgen oersterke familiale
Sinterklaastraditie.
Wat in het Van Gogh Museum niet was te zien en nu wel is
het schilderij "Mozes gevonden". Een van de grootste schilderijen die
Alma-Tadema maakte.
Dat werk uit 1904 illustreert op uitstekende wijze die
kringloop van roem en vergankelijkheid. Ergens in de jaren 50 vond iemand het
namelijk in een Londens steegje, vlakbij een galerie daar. Een echtpaar had het
schilderij voor een paar honderd pond gekocht. Maar dan alleen vanwege de
prachtige gouden lijst er omheen. Met die mierzoete kitsch op het doek hadden
ze niks van doen! Ze namen dus de lege lijst mee en het opgerolde doek belandde
in dat steegje waar een galeriemedewerker het vond. Die bood het gratis, let
wel, gratis, aan diverse musea aan. Maar niemand wilde 't hebben. De clou van
het verhaal? Juist dit schilderij is recent geveild voor bijna 36 miljoen
dollar. De hoogste prijs ooit betaald voor een werk van Sir Lawrence! Ik zou
wel eens willen weten hoe de gevoelens hierover zijn bij de nazaten van dat
echtpaar uit de jaren 50. Lijkt me best interessant.
Wat Alma-Tadema zelf van al dit gedoe zou hebben
gevonden? Geen idee natuurlijk. In ieder geval heeft hij tijdens zijn leven
volop verdiend aan en genoten van zijn schilderscarrière. Dat hij al snel na
zijn dood in 1912 wegzakte in de populariteitspolls van de kunst is eigenlijk
ook wel te begrijpen. Kubisme, de gevolgen van het impressionisme, het heftige
kleurgebruik van de Duitse expressionisten en Franse Fauvisten, de kunstwereld
was in rep en roer. Weg dus met die compositorisch zo afgewogen en vaak wat
zoetige schilderijen van Sir Lawrence. Daarnaast was de wereld ook nog heftig
in beroering. Denk aan de Eerste Wereldoorlog. Woelige tijden dus waarin bevallige
Egyptische, Romeinse en Griekse dames in lange, soepel vallende en regelmatig
wat doorschijnende gewaden, liggend, zittend en lopend in steeds historisch
verantwoorde monumentale stedelijke of villa-achtige setting en weidse
panorama's niet veel meer te zoeken hadden.
Toegang van het theater, 1866 |
Maar regisseurs van Romeinse spektakelfilms hebben hem nooit uit het oog verloren. Zijn schilderijen vormden vaak uitgangspunten voor bekende filmscènes. Kijk maar eens naar deze foto uit het epos van De Tien Geboden. Die blockbusterfilm uit 1956 van Cecil B.De Mille met Charlton Heston en Yul Brynner.
En kijk dan nog eens naar dat schilderij "Mozes
gevonden". Zo laat die tentoonstelling in het Fries Museum op een heel
knappe manier nog veel meer overeenkomsten zien tussen Alma-Tadema's schilderijen
en latere films. Zelfs het veel recentere "The gladiator" heeft
leentjebuur gespeeld. Een aanrader, die expositie. Nog tot begin februari.
Wist je overigens dat onze Sir en Friese schilder zijn
achternaam Tadema in Londen combineerde met zijn tweede voornaam Alma tot
Alma-Tadema? Nou, ik ook niet. Dat deed hij om gelijk onder de A vooraan te
komen in allerlei alfabetische rangschikkingen. Niet alleen een goeie schilder,
die Tadema, maar ook een slimme zakenman. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten