Beatrice, olieverf 160 cm-90 cm |
Maar laat ik bij het begin beginnen. Ik ben dus een
aantal weken op reis geweest in Myanmar. Het land dat de laatste jaren probeert
onder leiding van Aung San Suu Kyi de gevolgen van de decennia lange dictatuur
van een verstikkend militair regime van zich af te schudden. Ondanks haar frêle
gestalte is Aung een dijk van een wijf. Niet voor niets kreeg ze de Nobelprijs
voor de Vrede. En, ook niet te vergeten, in 2006 in Middelburg de Roosevelt
Freedom for Fear Award. Maar dat zijn allemaal andere verhalen.
Als er in Myanmar iets opvalt in het landschap en in de
steden zijn 't wel die goudkleurige tempelkoepels. Overal staan ze het felle zonlicht
te weerkaatsen. En veel zon is er. Elke dag weer in het droge seizoen. Hooguit
af en toe wat mist in de bergen, maar verder zon, zon en nog eens zon.
Heerlijk. Gelijk al op de eerste dag in hoofdstad Yangon. Vroeger, in mijn
Bosatlas op school, gewoon Rangoon geheten. Maar ja, ook weer die militairen. In
dat Yangon dus staat de Schwedagonpagode. De grootste tempel van het land en
ook een van de grootste Boeddha heiligdommen. Er zouden zich in die pagode,
ergens en onzichtbaar, namelijk wat haren bevinden van de laatste Boeddha en
relikwieën van de drie aan hem voorafgaande Boeddha's. Waren er dan vier
Boeddha's? Ja natuurlijk, wist je dat dan niet? Maar over die drie eerste moet
je niet al te veel vragen stellen, die waren er gewoon. Een parallel met al die
relikwieën van onze vele katholieke heiligen is vanzelfsprekend snel getrokken.
Schwedagonpagode |
Zo'n belangrijke pagode mag je dan ook wel met 50.000 kilo bladgoud beplakken. Ik heb 't niet
nagewogen. Kun je je voorstellen dat je daar af en toe even staat te knipperen
met de ogen? Een en al bladgoud en goudverf wat de boeddhistische klok slaat.
Daar is mijn "Beatrice" niks maar dan ook helemaal niks bij.
Mahamuni Pagode |
Dan zie je ook dat bladgoud door de lichtreflecties veel
meer leeft dan goudverf. Dat was heel goed waar te nemen in Mandalay waar zich
ook zo'n belangrijk heiligdom bevindt. De Mahamuni Pagode. De ruimten daar rond
de centrale Boeddha zijn voor een groot deel bedekt met bladgoud. Met als
gevolg een prachtige ambiance van voortdurend veranderende
goudkleurschakeringen door het steeds anders invallende licht.
Die Mahamuni
Boeddha is trouwens een verhaal apart. Volgens de overlevering is het een van
de vijf beelden die in de 6de eeuw v.C. naar het uiterlijk van de toen nog
levende Boeddha zouden zijn gemaakt. Waarheid? In ieder geval wordt ie nu elke dag
wat dikker door alle bladgoud dat op hem wordt geplakt. Want al is dat heel erg
dun, als je eeuwenlang doorgaat met plakken heeft 't toch effect. Zelfs wanneer,
zoals hierboven al gememoreerd, alleen mannen dat mogen doen. De vrouwen hebben
hun bladgoud maar aan hun man of een mannelijke bewaker af te geven. Tja, geloofstradities!
In welke godsdienst vind je dat soort dingen niet.
Mahamuni Boeddha |
In Mandalay maakte ik ook mee hoe dat bladgoud vroeger
werd gemaakt. Zie en hoor bijgaand filmpje.
De indruk werd gewekt dat dit in Birma nog steeds zo
gebeurt, maar daarbij heb ik grote twijfel. Want alleen in die ene werkplaats
heb ik dat zo meegemaakt, daarna niet meer. Echt ongelooflijk, dat gehamer
daar. Eerst wordt een al dun, ingeklemd goudblaadje nog veel dunner gemept. Dat
daardoor groter geworden blad wordt in stukken geknipt die elk opnieuw op
dezelfde manier worden bewerkt. Uren en uren lang. Door van die tanige
mannetjes die van geen Nederlandse Arbo-wetten weten. En voorgeschreven rusttijden?
Wat is dat? Arbeidsloon? Vast heel minimaal. Maar ritmisch is 't wel. Je zou er
zo een bladgoudrap bij kunnen maken. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten