Giacometti in Galerie Lympia, Nice |
Ik heb in twijfel gestaan. Wel of niet voor een korte
trip naar Londen. Want in kunstbladen en op kunstsites valt 't maar met moeite over het hoofd te zien, de
grote overzichtstentoonstelling van Giacometti in het Tate Modern in Londen. En
die heerlijk vreemde kunstvogel Alberto Giacometti (1901-1966) is een lievelingsartiest van me. Zeker
sinds ik in 1994 zijn werk voor het eerst 'live' zag bij de Fondation Maeght, een
prachtig museum in Saint-Paul-de-Vence even boven Nice. Daar staan permanent een aantal beelden van
hem. Die beslissing over Londen had ik overigens toch nog maar even voor me
uitgeschoven. En dat kwam plots ook heel goed uit.
Want zo lees ik tijdens mijn recente verblijf in Nice
ineens dat daar bijna bij mij om de hoek, nou ja, heel veel bijna dan, ook een
expositie van Giacometti is geopend. En niets daarvan dus in die kunstbladen en
op die kunstsites. Een Angelsaksisch staaltje van Brexit-kunstdiscriminatie! Dan
is de PZC van de Côte d'Azur, de Nice Matin, toch maar weer een nuttige
informatiebron. Even terzijde voor de niet-Zeeuwen, die aloude PZC is de
Provinciale Zeeuwse Courant die met een viertal verschillende edities de nog
steeds heersende eilandengeest van Zeeland voortreffelijk weet te benadrukken.
Wat bleek in de Nice Matin? Er was bij de oude haven pas een
nieuw museum geopend. De Galerie Lympia. Twee honderden jaren oude gebouwen die
in hun bestaan al hadden gediend als pakhuis, gevangenis of badhuis waren
omgetoverd tot een kunstcentrum.
het pand met de klokkentoren en de muur eronder vormen nu galerie Lympia |
de nieuwe Galerie Lympia |
Jammer genoeg niet door de stad Nice zelf,
maar door het Département. Waardoor ik er niet gratis naar binnen kon. Alle Niçoise gemeentemusea zijn namelijk
gratis toegankelijk voor inwoners mits in bezit van het juiste pasje. Maar het
Département des Alpes-Maritimes doet daar niet aan mee. De begroting zal wel
net zo krap zijn als die van de provincie Zeeland.
Maar dat betalen had ik er wel voor over. Geheel terecht,
zo bleek. Het Tate Modern? Hoeft niet meer. In samenwerking met de Fondation
Giacometti uit Parijs was een heel mooi overzicht gemaakt van werk uit
Giacomett's laatste vijf levensjaren. Hoe groot de verzekeringssom is die ze
daarvoor hebben moeten betalen? Geen idee! Maar goedkoop zal 't niet zijn
geweest. Ga maar na, in de top-tien van duurste beelden ooit komt Giacometti veelvuldig
voor. Met zelfs plaats 1 en 2 noteringen door rammelende geldbuideltjes gevuld met
respectievelijk zo'n 140 miljoen en 100 miljoen US dollars. Volstrekte waanzin
natuurlijk, zulke bedragen voor kunst. Maar ja, je hebt dan wel een beeld van
Giacometti. Best interessant om aan je vriendjes te laten zien. Toch?
Giacometti in zijn atelier |
schets van zijn atelier door Giacometti zelf |
Uren moesten zijn modellen in dat vaak koude atelier poseren.
Niet, naar zijn eigen zeggen, om ze te boetseren zoals je ze zag maar om weer
te geven hoe ze als persoon waren. In eerste instantie gaven vooral zijn broer
Diego en zijn vrouw Annette zich over aan die onvermijdelijke procedure. In
zijn laatste levensjaren kwamen daar vriend Eli Lotar en een nieuwe vlam, de
20-jarige Caroline, bij. Zogezegd de oude bok en het groene blaadje. Maar zij
verleidde hem er in ieder geval ook toe om veel meer uit dat donkere atelierhok
te komen. Samen lekker toeren door Parijs. In die mooie sportwagen die hij voor
haar had gekocht. Dat dan weer wel. Misschien zelfs nog wel een kostenpost voor
de Franse belasting. Want vanuit die auto maakte hij ook nog schetsen van de
stad.
Wat ik altijd heel knap vind van Giacometti is dat de
koppen van zijn modellen die hij al deformerend heel langgerekt zat te creëren
direct herkenbaar zijn. Daarin toont zich de grote kunstenaar. Want probeer een
sterk overdreven lichamelijke deformatie maar eens esthetisch aanvaardbaar en
daarnaast ook nog realistisch te laten overkomen. Dat is razend moeilijk.
Eli Lotar, vriend van Giacometti |
Echt een museumaanwinst voor Nice, die Galerie Lympia. Sowieso
vanwege de bijzondere Giacometti-expositie. Want hoe vaak zal 't voorkomen dat
te gelijkertijd zijn langste beeld en zijn kleinste samen worden geëxposeerd?
Dat laatste van maar een paar centimeter hoog kun je eigenlijk niet eens goed
kunt bekijken, zo petieterig. En dan te bedenken dat hij er eindeloos mee bezig
is geweest.
het kleinste beeldje dat Giacometti ooit maakte |
zijn grootste beeld |
Maar ook gebouw en ligging zijn heel aantrekkelijk. Je
loopt het museum uit en kunt gelijk neerstrijken op een van de terrasjes aan
die levendige, mediterraan gekleurde haven. Met ook nog het dagelijks af en aan
varen van de veerboten naar Corsica en Sardinië vlak voor je neus. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten