Musée Camille Claudel in Nogent-sur-Seine |
Een absolute must dus voor mij om na het zien van die
film ook dat museum te bezoeken. In het stadje waar ze een deel van haar jeugd
doorbracht. 't Bleek de omweg, op weg naar Nice, dubbel en dwars waard.
een van de vele zalen in het museum |
Sommigen zullen bij haar naam een zacht of misschien
zelfs wat harder belletje horen rinkelen, bij anderen zal 't heel stil blijven. Maar zeker weten dat bij
de naam Rodin heel veel bellen luid en duidelijk opklinken. Nou, die Camille
Claudel was dus vanaf 1883 een kleine tien
jaar lang de maîtresse van die 24 jaar oudere, al getrouwde en steeds beroemder
wordende beeldhouwer. In wat je kunt noemen een stormachtige en gepassioneerde
liefdesrelatie. Maar daarnaast was ze ook nog eens een zeer getalenteerd
kunstenaar. In diezelfde tak van sport, het beeldhouwen. Gaat dat dan goed, zo'n
minnaarskoppel van twee grandioze talenten die te gelijkertijd eigenlijk ook elkaars
concurrenten zijn? In een tijd dat de vrouw heel veel meer haar positie moest
bevechten dan tegenwoordig? Op zich is dat mogelijk, maar hier dus beslist
niet. En dat heeft mee het tragische leven van Camille veroorzaakt. Ga maar na.
Geboren worden in een welgesteld gezin en na je dood terechtkomen in een
anoniem graf van een krankzinnigengesticht.
Camille aan het werk in haar atelier |
Volop tragiek dus voor een vrouw die tijdens haar leven door
sommige mannen zelfs werd betiteld als een genie. Echt een ongelooflijk
compliment in die tijd! Want hadden de beroemde 18de eeuwse Verlichtings-filosofen
Rousseau en Kant niet bij hoog en laag beweerd dat vrouwen nooit en te nimmer een
genie konden zijn? Gezien hun psyche was dat volstrekt onmogelijk. Mannen, ja,
dat was andere koek natuurlijk! In de 19de eeuw stond dat vrouwbeeld nog stevig
overeind in conservatievere kringen. Leuke tijden dus voor de vrouw van toen. Zo
werd Camille ook niet toegelaten tot de officiële kunstacademie in Parijs, de
École des Beaux Arts. Tja, jammer mademoiselle Claudel, we laten nu eenmaal geen vrouwen toe.
Regels zijn regels.
In het atelier van Rodin gold die regel niet. Hij
onderkende niet alleen haar beeldhouwtalent maar ook haar vrouwelijke
aantrekkingskracht. Hartstochtelijke liefde, wederzijdse inspiratie en
gezamenlijk werken aan projecten was het gevolg. Toch weigerde Rodin te
scheiden van de vrouw met wie hij al vele jaren getrouwd was en bij wie hij een
zoon had. Ook kwam hij zijn belofte niet na om Camille in contact te brengen
met zijn steeds groter wordende klantenkring. Uiteindelijk breekt haar dat
allemaal op en maakt ze, na een abortus, in 1892 een eind aan hun verhouding.
Camille door Auguste Rodin |
links een beeldje van Rodin, recht van Claudel |
Door allerlei oorzaken, naast ook familiale wantoestanden, gaat 't daarna zowel financieel als mentaal steeds
slechter met haar. In 1905 vernielt ze in een geestelijke depressie ineens veel
van de beelden in haar atelier. Volgens de toen heersende psychiatrische
inzichten zou ze zelfs tekenen van schizofrenie hebben getoond. Maar afgaand op
die ouderwetse inzichten en de erbij beschreven uitingsvormen zou tegenwoordig
een substantieel deel van onze Westerse bevolking gedwongen opgesloten moeten
worden. Zo heb ik mij dat eens laten vertellen door iemand met de nodige kennis
op dat gebied. Interessante gedachte, nietwaar?
Camille Claudel, L'Âge mûr, ook zo'n bekend beeld |
Camille Claudel, De Wals, in verschillende uitvoeringen |
Voor wat die diagnose ook waard mag zijn geweest, in 1913 werd Camille Claudel door toedoen van haar moeder en haar jongere broer Paul ook echt opgenomen in een gesticht. Dat kwam ze uitermate goed uit want zo hoefden ze na de dood van hun welgestelde man/vader zijn erfenis niet met haar te delen. Ze hebben er zelfs voor gezorgd dat Camille nooit meer dat gesticht heeft kunnen verlaten ondanks herhaalde doktersrapporten die aangaven dat ze genezen was en naar huis kon. Leuk, zo'n familie. Dertig jaar had ze er gezeten tot ze in 1943 in alle eenzaamheid stierf en haar lichaam in een soort massagraf voor gestorven patiënten terecht kwam. Niet dus in het familiepraalgraf dat broerlief intussen had laten maken. Broerlief die zichzelf ooit eens het werkelijke genie van de familie had genoemd. Je kunt je dus afvragen wie eigenlijk in dat gesticht had moeten zitten.
Tot slot nog even twee frapperende beelden. Een van Rodin
en een van Claudel.
Camille, links L'Abandon, rechts het beroemde Sakountala |
Hoe gelijk en ook hoe verschillend! Voor de masculiene
Rodin was het natuurlijk logisch dat de man uitstak boven de vrouw. En bij
Camille? Oordeel zelf. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten