Als ik een vliegticket boek naar Nice om weer eens lekker
ongestoord te kunnen werken in mijn atelier daar doe ik dat bij Transavia. As
't effe kan voor het laagste tarief, te weten € 29 enkele reis. Best te doen toch
als je dat vergelijkt met een retourtje Middelburg-Groningen per trein van € 53?
Maar dan moet je natuurlijk niet ingaan op blijkbaar onmisbare zaken als het
aanbod van een parkeerplaats, een gereserveerde zitplaats, meer beenruimte,
ruimbagage of reis en annuleringsverzekering. En ook niet op het aanbod om je
CO2 uitstoot tijdens de vlucht af te kopen. Want naast Transavia moet ook het klimaat
worden gered. Niet dat ze dan minder van die koolstofdioxide uitstoten, dat
gaat natuurlijk niet lukken. Nee, dat geld wordt dan ergens in een heel ander
deel van de wereld op een of andere vage manier gebruikt om daar die uitstoot
te verminderen.
|
voorbeeld van een middeleeuwse aflaat |
|
eerste afbeelding die van Luther is gemaakt |
Een soort Roomse aflaat dus waarmee je in de middeleeuwen
de boetedoening voor je zonden kon afkopen. Bij Paus Transavia kun je nu dus op
dezelfde manier je CO2-schuldgevoel weg poetsen. Die gedachte kwam plots op
toen ik vorige week de expositie bezocht over Maarten Luther in het Utrechtse Museum Catharijneconvent. Een
tentoonstelling ter ere van het feit dat hij op 31 oktober, nu 500 jaar geleden,
in het Duitse Wittenberg zijn beroemde en beruchte 95 stellingen op de deur van
de kapel spijkerde. Althans, zo luid het aan enige twijfel onderhevige verhaal.
Maar of dat getimmer nu wel of niet heeft plaats gevonden, één ding is zeker:
het heeft heel wat gevolgen gehad.
In zijn stellingen sprak de monnik Luther zich sterk uit
tegen dat kerkgedoe met die aflaten. Als biechtvader maakte hij 't regelmatig mee
dat hij na de biecht geen boetedoening meer kon opleggen vanwege de door de
gelovige gekochte aflaat die deze voor zijn neus heen en weer zwaaide . Van de
opbrengst werd bijvoorbeeld de bouw van de nieuwe Sint Pieter kathedraal in
Rome bekostigd. Een win-win situatie voor zowel zondaar als clerus. Maar niet
voor al die Duitse keurvorsten die veel geld naar Rome zagen wegstromen. Dat
was natuurlijk niet eerlijk, zij minder en de paus meer. Dit en nog heel veel
andersoortige ongenoegens over de kerk zorgde ervoor dat Luthers stellingen in
vruchtbare aarde vielen.
|
detail van een 17de eeuws schilderij waarbij Luther niet hamert maar schrijft |
|
video bij het begin van de expositie |
Over die achtergronden had ik graag nog wat meer willen
zien en lezen, daar in het prachtige Catharijneconvent. Maar ik voelde me niet
echt 'opgetild' door de kwaliteit van de getoonde kunst in samenhang met het
grote aantal getoonde vlugschriften,boeken en bijbels. Wel geschriften die vaak
gedrukt werden met gevaar voor eigen leven. Want de inquisitie zat ook niet
stil. Maar de branding van het merk
Luther door zijn gebruik van kunst en de moderne social media destijds, zoals die nieuwe boekdrukkunst, bracht een niet
meer te stoppen proces op gang. Binnen vijf jaar was hij de meest gelezen
auteur in Duitsland. Mee ook dankzij zijn designer
Lucas Cranach, zowel een bekend kunstenaar als ook plaatsgenoot. Die
Cranach heeft niet alleen tientallen schilderijen van Luther gemaakt maar ook veel
prenten in grote oplage. Naast, ook niet te vergeten, prachtige houtsneden als
titelblad bij Luthers geschriften en de door hem uit het Latijn in het Duits
vertaalde bijbel. Daardoor kon eindelijk iedereen die het lezen machtig was het
Oude en Nieuwe Testament bestuderen. En
kon je ook nog een 16de eeuwse poster van je grote held aan de muur hangen.
|
laatste portret van Luther, gemaakt door Cranach in 1546 |
|
Duitse bijbelvertaling van Luther met houtsnede van Cranach |
|
rechts: de heilige Hiëronymus die de bijbel in het latijn vertaald, links Luther in dezelfde setting die dat in het Duits doet |
|
beeldenstorm |
|
verbranding van de eerste vrouwelijke Lutherse martelaar, Wendelmoet Claesdochter in Den Haag 1527 |
Dat alles wordt op de expositie goed uitgelegd, maar een
aantal andere onderwerpen komt er toch wat karig af. Want hoeveel oorlogen zijn
er niet ontstaan door de Reformatie die Luther op gang bracht en hoeveel
slachtoffers zijn er wel niet gevallen in de naam van God? En wat te denken van al die verbrandingen van
ketters en van de beeldenstormen waarbij gigantisch veel kunst is vernield? Hoe
zit dat nou met die uit de geloofsstrijd ontstane Republiek der Zeven Verenigde
Nederlanden waar we uiteindelijk meer zagen in de op Luther voortbordurende
Zwitser Calvijn? Waarom werd Nederland calvinistisch en is de kerk in Duitsland
en Scandinavië vooral Lutheraans ? Kijk maar eens op de interessante kaart
hieronder die op de expositie hing.
|
lichtblauw is calvinistisch, donkerder blauw Lutheraans, beige rooms, wit rechtsonder islamitisch |
Ziet Europa er qua geloofsbeleving niet nog vrijwel
hetzelfde uit als toen in 1575? Frappant toch! Voor mij dus een expositie met
plussen en minnen. Maar zeker interessant. En in ieder geval ook nog nuttig
voor de bezoekers die daar rondliepen en die, zo hoorde ik, dachten dat de
Jodenvervolging pas was ontstaan in de tijd van Luther, mede vanwege zijn negatieve houding tegenover hen.
|
Christus als goede herder voor het volk, uit het zolderraam de paus die een priester lokt met kerkelijke voorwerpen van goud en zilver |
|
rechts o.a. Luther en Calvijn die het met hun bijbel op de weegschaal winnen van de roomse kerk met al hun geld |
|
links Calvijn, rechts Luther op spiegelgravures
|
Dan nog iets ander wonderbaarlijks. Over die moderne
CO2-aflaten bij Transavia. Die zijn namelijk inclusief BTW terwijl over
vliegtickets die belasting nog steeds niet wordt geheven. Net zo min als over
vliegtuigbrandstof belasting wordt betaald. Valt dat nou ook onder moderne
klimaataflaten? Best interessant om daar over na te denken als je bij de
benzinepomp staat te tanken. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten