Museum voor Schone Kunsten in Gent |
Afgelopen week was ik in Gent. Die roemrijke historische
stad in wat ooit de Zuidelijke Nederlanden werd genoemd. Ben je daar wel eens
in het Gentse Museum voor Schone Kunsten geweest? Misschien. Nog een paar
andere vragen. Ken je het Holland Côte d'Azur Magazine? Vermoedelijk niet. En de namen Sofonisba
Anguissola, Lavinia Fontana, Artemisia Gentileschi? Heel, heel misschien die
laatste, maar de eerste twee? Of het 20e eeuwse standaardwerk over kunst
'Eeuwige schoonheid' van Gombrich? Laat maar!
in een van de zalen met linksachter twee werken van Jeroen Bosch |
een zaal van 'De dames van de Barok' |
Wat dat alles met elkaar verbindt? De expositie 'De dames
van de Barok' in dat Gentse museum. Ik moest daar namelijk voor mijn goeie
fatsoen absoluut heen vanwege dat Magazine, het 3-maandelijkse tijdschrift van
De Nederlandse Club aan de Côte d'Azur.
Zeven jaar lang schreef ik daarin Kunststukjes. Over kunst
dus. Zoals in 2005 over Sofonisba Anguissola(1532-1625), Lavinia Fontana
(1552-1614) en Artemisia Gentileschi (1593-1652). Daar heb je die namen.Want met
hen en ook andere vrouwen is geschiedkundig heel wat aan de hand. Of beter
gezegd, er was kunstgeschiedkundig helemaal niks mee aan de hand. Ze bestonden namelijk
stomweg niet meer. In dat standaardwerk van Gombrich, verplichte studiekost in
mijn kunstacademietijd, kwam gewoon geen vrouwelijke kunstenaar voor. Geen
enkele. Niente, nada, nichts! In geen enkele eeuw. Net zoals ook in een ander
standaardwerk. 'Wereldgeschiedenis van de kunst' van H.W.Janson dat vooral in
de USA universitair wordt gebruikt. Hoezo wereldgeschiedenis?
Waren er in al die eeuwen dan helemaal geen bekende vrouwelijke kunstenaars? Forget it, natuurlijk
wel. De Italiaanse Giorgio Vasari, feitelijk de oervader van de
kunstgeschiedenis, schreef in 1568 het legendarische 'Le Vite'. Met
levensbeschrijvingen van beroemde kunstenaars uit zijn tijd. En wie stond daarin? Ene
Sofonisba Anguissola.
werken van Sofonisba Anguissola op de expositie |
de tekening van Anthony van Dijck |
Maar begin 20e eeuw? Sofonisba had blijkbaar nooit
bestaan. Net als andere in de 16e, 17e en 18e eeuw beroemde vrouwen in de
kunst. Want door mannen geheel weggeschreven in de loop van de 19de eeuw. Vrouwelijke
grote kunstenaars? In hun mannelijke psyche kon dat niet! Gewoon weg ermee. Klinkt dat misschien
gechargeerd? Mogelijk, maar 't is wel de harde waarheid. Pas in een herziene 5e
druk van het universitaire boek van Janson wordt in 1990 voor het eerst weer aandacht
aan vrouwelijke kunstenaars gegeven. En nu is er in de kunst en museumwereld gelukkig
een duidelijke beweging gaande waarin die 'vergeten' vrouwen uit voorgaande
eeuwen eindelijk weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Zoals in Gent bij
die expositie 'De dames van de Barok'.
Sofonisba Anguissola, Zelfportret met haar twee zusters en een dienster bij het schaakspel |
Lavinia Fontana, Minerva dressing, het eerst bekende naaktschilderij gemaakt door een vrouw |
Daar hingen nu schilderijen in het echt waarvan ik
destijds alleen de plaatjes kende toen ik voor het Magazine mijn Kunststukjes schreef.
Geweldig om die nu in werkelijkheid te zien. En geweldig ook dat ze in Gent die
werken uit allerlei museale en particuliere verzamelhoeken hebben kunnen lospeuteren.
Zoals ook die van Artemisia Gentileschi.
Artemisia Gentileschi, De onthoofding van Holofernes door Judith |
Echt een kunstheldin van mij en, in mijn ogen, één van de
beste caravaggisten. Die navolgers van de onnavolgbare Caravaggio (1573-1610)
die tijdens zijn korte leven een geheel nieuwe schildertrend inzette. Een trend
die nu heel goed in het Centraal Museum van Utrecht is te bekijken. Bij de
tentoonstelling 'Utrecht, Caravaggio en Europa'. Daar ga ik dus beslist ook heen.
bij een schilderij van de Gentse caravaggist Jan Janssens (1590-1650) |
Met vast ook een schrijfsel daarover hier. En reken ook maar op meer stukjes
over de vrouwen die nu eindelijk aan het terugkeren zijn in de
kunstgeschiedenis. Dankzij de inzet van vele onderzoeksters die daar sinds de
jaren 70 hun feministische schouders onder hebben gezet. Mooi toch dat die nu de mannen kunnen helpen de
kunstgeschiedenis te herschrijven? Niet dus HIStory maar HERstory. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten