Het woord 'lopend buffet' heb ik altijd een heel vreemd
woord gevonden. Want aan zo'n buffet is heel erg weinig lopends te ontdekken.
We moeten ons er toch echt zelf heen verplaatsen om voor de inwendige mens te
zorgen. 't Liefst ook nog tijdig opdat je niet tegen lege bakken aanloopt. Dus toen
ik voor het eerst tegen het begrip 'walking dinner' aanliep vroeg ik me af wat
voor vreemds daar nu weer mee zou zijn. Nou, dat bleek dus twee keer loops te
zijn. De diverse gangen worden naar je toegebracht, terwijl je jezelf ook nog
kunt verplaatsen. 't Doet er niet toe waar je staat, loopt, ligt of hangt, je
krijgt 't allemaal handzaam aangereikt. Misschien denk je nu wel 'waar slaat
dit nou allemaal weer op?'. Beslist een volkomen terechte gedachte bij een blog
over kunst. 't Zit dus zo.
Afgelopen zondag was de officiële publieke opening van mijn
grote expositie 'The 70-Series and More' bij Galerie Peter Leen XL in Breukelen. Trouwe
lezers van mijn blog kan dat bijna niet zijn ontgaan. Maar op de zaterdagavond
ervoor was er nog een besloten bijeenkomst. Een feest dat ik samen met
levensgezel en galerist Peter Leen voor een grote groep genodigden had opgezet.
En wat is een goed feestje zonder goed eten?Dat is bij Peter geen probleem
gezien het Thaise restaurant SameSame dat aan de galerie is verbonden.
Vandaar dat walking dinner. Zo'n kleine 100 genodigden
konden in alle ruimten van galerie en restaurant staan en gaan waar ze wilden,
de Thaise gerechten kwamen toch wel achter ze aan.
typisch dus een 'walking dinner' |
wat gebeurt daar allemaal? |
al weer iets! |
Dat gebeurde tussen allerlei kunstgebeurtenissen door. Waarmee
dan gelijk die kop 'Kunstige Wereldprimeurs' is verklaard. Want reken maar dat die
er waren. Drie zelfs.
Allereerst aan het begin van het feest de onthulling van
'The 70-Series'. Een serie van 70 kleine werken waaraan ik het laatste jaar
keihard heb gewerkt. Op zaterdag was dat 'More', te weten een serie grote nieuwe
schilderijen, al wel direct zichtbaar voor een ieder. Maar die kleintjes hadden
we, heel pesterig, nog verborgen achter vier grote doeken op vier verschillende
plekken in de galerie. Die gingen als een soortement wereldprimeur letterlijk onthuld
worden.
Toen ik dat in samenwerking met levensgezel had
volbracht, vond er iets plaats dat ik echt niet op die manier had verwacht. Het
was dringen geblazen voor die verschillende plekken en de rode stippen waren
niet aan te slepen door Peter Leen. Even voor degenen die niet bekend zijn met dat
galeriefenomeen, een rode stip bij een kunstwerk geeft aan dat 't is verkocht.
Er vloog bijna een wolk rode confetti door de lucht. En reken maar dat dit voor
elke kunstenaar een veer in haar of zijn achterwerk betekent! Ik heb de hele
avond nauwelijks meer kunnen zitten.
Veel later op de avond, zo tegen tienen was er als derde wereldprimeur
de presentatie van mijn nieuwe boek 'TOOS VAN HOLSTEIN II, for me art is
travelling the mind'. Een boek waar ik heel trots op ben. Het eerste exemplaar reikte
ik uit aan Martien Versteegh, de vormgeefster ervan. Die had het boek letterlijk
onder haar handen zien ontstaan en daar wilde ik haar en haar Creatief Bureau
Donkigotte mee eren.
Martien krijgt van mij het 1e exemplaar overhandigd |
laat nu de gasten maar komen voor dat boek |
En die tweede wereldprimeur dan? Dat was een muzikale.
Lieve Geuens, een prachtige sopraan had al een paar keer opgetreden die avond
met haar vaste begeleider Hein achter de vleugel. Verdi, Mozart, zelfs
Russische opera, heerlijk! Maar ze had nog nooit opgetreden met Frank Düring. Een
heel goede vriend van ons die, als hij op zijn saxofoon speelt, daarmee
helemaal vergroeit lijkt en dan de sterren van de hemel blaast. Wat is er dan
mooier dan als drie muziekmensen, Lieve, Hein en Frank, samen het beroemde Summertime
van Gershwin al improviserend de pan uit laten swingen. Noem dat maar eens geen
wereldprimeur! En de zaal ging plat, zoals dat heet.
een terecht applaus voor Lieve, Frank en Hein |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten