Ik wilde al lang eens op mijn gemak Le Nomade op het
havenhoofd van Antibes gaan bekijken. Dus als je een paar weken geleden bij een
blogaflevering hebt gedacht 'waarom zit
Toos nou in de zon op een terras in Antibes terwijl er in Nice toch niet echt
gebrek aan is', dan ken je nu één van de redenen.
Van ver zie je dat prachtige beeld van de Catalaan Jaume
Plensa al heel duidelijk zijn kop boven de oude havenmuren uitsteken. Gelukkig
ook boven al die protserige jachten uit van lui die iets te luid en duidelijk
verkondigen dat ze overmatig bij kas zitten. Maar winnen van Plensa? Voor mij
niet. Maar ik ben dan ook een bewonderaar van zijn werk. Mee vanwege Leeuwarden
en Venetië.
in Leeuwarden voor het station |
In Leeuwarden staat sinds 2018, toen de stad Culturele
Hoofdstad van Europa was, ook zo'n aaibaar, groot beeld dat af en toe in stoom
wordt gehuld. Esthetische en toegankelijke kunst. Je begrijpt meteen waarom zijn
sculpturen veel andere moderne kunstuitingen in de openbare ruimte, waar een
mens niet altijd direct blijmoedig van wordt, subiet de loef afsteekt. In 2015
bij de Biënnale van Venetië overkwam me datzelfde gevoel ook al.
in Venetië in de Chiesa diSan Maggiore |
En dan was er afgelopen zomer ook nog een grote expositie
van zijn werk in het Museum Beelden aan Zee. Dat intiem in de duinen verscholen
museum aan de boulevard van Scheveningen. Altijd de moeite waard daar.
Maar ik had nog andere kunstzinnige reden voor zo'n dagje
Antibes. Het Musée Picasso. In een echt kasteel, het Chateau Grimaldi. Ja,
inderdaad, ooit bezit van dezelfde Grimaldi's die financieel onbehoeftigen met
genoegen ontvangen in hun vorstendommetje Monaco. Tegen een kleine vergoeding. Dat
dan weer wel, want ook zij moeten kunnen leven.
In 1946 mocht Pablo Picasso er een poos werken. Met als
gevolg dat hij een groot aantal daar gecreëerde schilderijen en tekeningen
schonk waaromheen nu dat museum is gebouwd. En omdat Pablo een paar jaar later
een endje verder in Vallauris druk bezig was om keramiek te beschilderen, zijn
er ook nog flink wat Picasso-borden en vazen bijgekomen. Ik kende ze al wel,
maar nu keek ik er toch anders naar. Want was ik afgelopen zomer niet zelf
bezig met keramiek in het Italiaanse Gubbio? Shuffle maar eens terug naar
vorige afleveringen.
zelf bezig in Gubbio |
Dat waren dus twee kunstvliegen, nu de derde. Bij mijn diverse
bezoeken aan dat Musée Picasso raakte ik telkens weer geïntrigeerd door een
paar beelden die lekker meditatief op de terrasmuur van het kasteel van hun
Mediterrane omgeving stonden te genieten. Beelden van ene Germaine Richier
(1902-1959). En nu bleek er van haar een solotentoonstelling te zijn. Gaan dus!
Haar beelden spraken mij het meest aan, tweedimensionaal
kwam ze, om 't maar letterlijk uit te drukken, minder uit de verf. Een wereld
met soms vreemde, organische en gedrochtelijke gestalten met zowel menselijke
als dierlijke kenmerken. Ik kreeg het idee dat de ontwerper van het buitenaardse
gedrocht in de bekende Alien speelfilms mogelijk door haar beelden was
geïnspireerd.
Richier had daarmee een mooie kunstcarrière opgebouwd, zo
bleek.
Daardoor moest ik ineens weer denken aan de vele
vrouwelijke kunstenaars die dat in de loop der eeuwen ook hadden verdiend. Maar
die stomweg uit de kunstgeschiedenis zijn weggeschreven. Daar moet ik hier toch
nodig weer eens aandacht aan geven. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten