Vrijdag de 13e een ongeluksdag? Hoezo! Donderdag 12 maart
kom ik aan in Nice, vrijdag 13 maart loop ik daar met mijn Nicoise vrijkaart gratis
het Mamac binnen, het museum voor de moderne kunst, en zaterdag 14 maart sluit dat
plotsklaps voor onbepaalde tijd. Parijse corona-beslissing! Ik had dus gewoon
dikke mazzel op die vrijdag de dertiende. Want ik wilde in de week dat ik in
Nice zou zitten hoe dan ook absoluut beslist per se naar dat Mamac. Dat zit zo.
in het Mamac bij een 'schietschilderij' van Niki de Saint Phalle |
Niki de Saint Phalle |
Maar waarom wilde ik hoe dan ook absoluut beslist per se
gaan kijken in die week in maart? Omdat ik niet lang daarvoor een grote tentoonstelling
van haar werk had gezien in het Scheveningse ´Beelden aan Zee´. Een prachtig
aan de boulevard gelegen en toch verscholen in de duinen gebouwd museum. Met een
teleurstellende expositie. In mijn ogen dan. Want heel veel andere bezoekers
vermaakten zich uitstekend met al die vrolijke Nana´s en met de gekleurde fantasiekatten,
slangen en andersoortige fabeldieren. Die zelfs op carrouselachtige platforms
alsmaar aan het ronddraaien waren.
de expositie in museum Beelden aan Zee |
beelden op een binnenplaats van het museum |
één van de oer-nana's, geleend van het Mamac |
Juist dat irriteerde me. Net zoals het feit dat 't vooral om die welbekende Nana´s draaide, letterlijk dus, en veel te weinig over de aangrijpende, intrigerende kunst die ze eerder maakte. Zoals de oer-nana's en haar schietschilderijen uit de jaren 60/70 waar juist in het Mamac de nadruk op ligt. Zonder kermistoestanden er omheen. Kunst ook met een achtergrond.
Geboren in Frankrijk, opgegroeid in de USA, als kind
misbruikt door haar vader, van een katholieke school weggestuurd, een paar jaar
in een meisjesinternaat, daar het feminisme ontdekt, fotomodel, op 19-jarige
leeftijd getrouwd, twee kinderen, naar Frankrijk om daar al snel te scheiden
waarbij de kinderen aan de vader worden toegewezen, zonder opleiding met kunst
begonnen en juist in de kunstwereld je levenspartner, de opkomende ster Jean
Tinguely, tegengekomen. Zoiets vormt natuurlijk je karakter. Ze werd daardoor
ook, zoals ik dat interpreteer, one of the boys. Kijk alleen maar naar
onderstaande foto's. Gemaakt toen ze meedeed met een expositie in het Amsterdamse
Stedelijk Museum, nog onder leiding van de legendarische directeur Sandberg.
Die beelden spreken voor zich.
in Amsterdam met zittend Sandberg |
Of haar oer-nana's mogelijk uit dat misbruik in haar
jeugd voortkomen? Zou heel goed kunnen. Maar zoiets duiden laat ik liever aan
de Freuds in onze wereld over. In ieder geval zijn ze uniek.
oer-nana's in het Mamac met rechts de nana die ook in Beelden aan Zee hing (zie hierboven) |
Sommigen zullen 't niks vinden, ik geniet ervan. In het
Mamac hangt onderstaande. En op internet kwam ik nog een foto tegen dat ze
juist op dit werk aan het schieten is.
Aaibaar zoals de latere Nana's? Nou nee, niet direct! Dat
geldt trouwens ook voor een reeks altaren die ze maakte. Misschien iets vanwege
haar niet in dank afgenomen katholieke opvoeding?
een groot altaar met wapens erop in het Mamac |
Maar uiteindelijk stroomde door het wereldwijde succes
van haar Nana's de bankrekening zodanig over dat ze in Toscane een droom kon
realiseren. Haar nu beroemde Giardino dei Tarocchi, gebaseerd op figuren van
Tarotkaarten. Twintig jaar werk zit daarin. Hier vind je
een uitgebreide documentaire over die tuin die ooit op NPO2 werd uitgezonden.
Ik moet er nog trouwens steeds heen, echt een lacune in
mijn kunstontwikkeling. Maar wie weet lukt dat in het jaar 1 n.C. van onze
nieuwe jaartelling. Het jaar 1 na Corona. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten