Venetië, Biënnale 2013 |
De Vleeshal, Middelburg |
Een bruggetje maken. Zo heet dat toch tegenwoordig als je
in een TV-programma twee verschillende onderwerpen op een logisch lijkende
manier aan elkaar wilt praten? Zo is er een mooi bruggetje tussen deze
blogaflevering en die van vorige week. Maar dan wel met twee foto's. Die van
hierboven, vorig jaar gemaakt bij de Kunst Biënnale in Venetië, de stad waarover die vorige
aflevering ging. En die hier links. Een paar dagen geleden gemaakt in museum De
Vleeshal in Middelburg.
Twee bruggetjes dus eigenlijk met twee verschillende
beelden die duidelijk van één kunstenaar zijn. Hoe zit dat? Vorig jaar mocht
kunstenaar Mark Manders, met Vleeshaldirecteur Lorenzo Benedetti als curator,
het Nederlandse paviljoen op het Venetiaanse Biënnaleterrein inrichten. Die
expositie werd toen gezien als één van de beste landententoonstellingen. Een
opinie waarmee ik het helemaal eens kon zijn. Het MoMA, 't Museum for Modern
Art in New York, kocht zelfs het grote beeld op de 1ste foto aan. Samen trouwens
met nog een andere installatie die hieronder staat. Maar gelukkig is een
sculptuur in dezelfde sfeer nu ook te bewonderen in De Vleeshal. En durf aan de
hand van de foto daarvan maar eens te beweren dat moderne kunst niet goed combineert
met de middeleeuwse beelden in die gotische ruimte!
De Vleeshal |
Want de Vleeshal (http://vleeshal.nl/nl/),
tot 1900 als zodanig ook in gebruik, stamt inderdaad uit de middeleeuwen. Ten
minste, een deel ervan nog. In mei 1940
namelijk werd de hal samen met het prachtige 15de eeuwse stadhuis voor een
groot deel door het Duitse leger in puin geschoten. Na de oorlog werd het
complex weer opgebouwd. Met, jammer genoeg, binnen de fraai gerestaureerde
gevels en buitenmuren slechts hier en daar nog dat wat restte van de oorspronkelijke
pracht . Het oude stadhuis is nu onderdeel van de Roosevelt Academy, De
Vleeshal is al weer vele jaren een kleine, maar internationaal gerenommeerde
tentoonstellingsruimte. Heel wat buitenlandse, later bekend geworden
kunstenaars hebben daar in het begin van hun carrière geëxposeerd. Met vaak tentoonstellingen
geïnspireerd door die gotische ruimte. Zoals nu dus Mark Manders met
"Acolyte Frena".
Zonder daar een ingewikkeld kunstverhaal van te maken
komt 't er op neer dat hij bij exposities al jaren werkt aan zijn
"zelfportret als gebouw". Daarin bevinden zich beelden en elementen
die niet zijn zoals je denkt dat ze zijn. Brons is beschilderd als hout, natte
klei is in werkelijkheid epoxyhars, gedroogde
klei is geen klei, kranten bevatten alleen maar onmogelijke woorden en zinnen.
De zogenaamde rotzooi in wat lijkt een werkruimte/atelier te zijn, is helemaal
geënsceneerd. Ga maar eens heel goed kijken en ontdekken. De toegang is zelfs
ook nog helemaal gratis voor niks. Tot 23 maart.
Doe je dat op bijvoorbeeld zondag 2 maart, dan zijn er in Middelburg nog een kleine 40 andere
kunstadressen ook vrij toegankelijk. Met daaronder mijn atelier. Want de
Middelburgse Kunst en Cultuurroute is in februari opnieuw van start gegaan. Voor
het 15de jaar alweer. Elke 1ste zondag van de maand van 13-17 uur. Dus ook die
2de maart. Kijk maar eens op de geheel vernieuwde website http://www.kunstroutemiddelburg.nl/
.
Tot volgende week.
TOOS
YouTube http://bit.ly/ij4Pag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten