Kijk, als Obama al in het vernieuwde Rijksmuseum is
geweest en ik nog niet, dan moet daar iets aan gedaan worden. Ik moet daar wel
bij zeggen dat ik vorig jaar augustus al een poging had gewaagd, maar toen zo
stom was om dat op een zondagmorgen te proberen. Niet doen dus, dom, dom, dom!
De rijen buiten waren echt zo lang dat we besloten die niet nog langer te maken
en ons te beperken tot de tegenwoordig vrij toegankelijke buitentuinen. Daar was toen
een expositie met beelden van Henry Moore aan de gang. Ook niet slecht. Ik heb er nog een blogaflevering aan gewijd.
Gelukkig waren de via internet uitgedraaide toegangskaartjes
een jaar geldig. Dus heb ik maar even gewacht met een nieuwe poging tot Obama
was geweest. Nu dan wel op een door-de-weekse dag. Ook met behoorlijke rijen
trouwens. Maar daarin schoof je toch vrij snel op.
Die rijen zijn ook heel terecht. Want dat gerestaureerde
Rijksmuseum is echt heel, heel erg de moeite waard. De overdekte binnenplaatsen
waar je nu binnenkomt, zijn een ongelooflijke aanwinst. Ruimtewinst, mooie
balies, mooi licht en een voortreffelijk restaurant met een voortreffelijke
bediening. Dat geldt overigens voor het hele museum. Prettig personeel met een
heel gastvriendelijke uitstraling. Dat heeft die hoofddirecteur Wim Pijbes toch
maar mooi allemaal voor elkaar gekregen. Zelfs toen ik 'm vroeg of hij de grote
zaal met de Hollandse Meesters even wilde laten ontruimen zodat ik een goeie
foto kon maken, was dat helemaal geen probleem. Zie hieronder het resultaat.
Vijf minuten later zag 't er weer zo uit.
Voor Vermeer moest
je echt de tijd nemen om bij zijn schilderijen te geraken, gezien alle Japanners
die er met drommen tegelijk naar toe wilden. Dat was dan weer niet het geval
bij "Het Joodse bruidje" van Rembrandt, één van mijn
lievelingsschilderijen. Daar kon ik direct bijna met mijn neus bovenop komen.
In werkelijkheid zie je pas echt hoe goed 't is geschilderd. Een bijna
abstracte achtergrond met losse verftoetsen in reliëf en in de personen hier en
daar weer die prachtige precisie. Echt genieten! Een plaatje kan nooit die
emotie oproepen.
"Het Joodse bruidje" van Rembrandt |
Maar er was natuurlijk veel meer. Ontzettend genoten heb
ik ook in de afdeling met middeleeuwse kunst. Donkere ruimtes met prachtige
uitlichting en vitrines van 1ste kwaliteit museumglas. Van dat glas dat zo
helder is dat je 't nauwelijks als glas ervaart. Ik vermoed dat daar elke
avonds flink aan gepoetst moet worden om neus en vingerafdrukken te verwijderen.
deel van de middeleeuwse kunst |
Over het gebouw heb ik 't dan nog niet eens gehad. Maar de oude
hallen zijn weer terug gebracht in de oorspronkelijke, prachtige staat. Zoals
architect Pierre Cuypers het bij de bouw
eind 19de eeuw bedoeld heeft. Driedubbel genieten dus in dat Rijksmuseum. De
kunst, het gebouw en het perfecte personeel. Hulde! Tot volgende week.
de grote voorhal |
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten