signeren en nummeren van de steendruk |
Wel eens geprobeerd? Zo'n 160 keer achter elkaar je
handtekening zetten? Met daarbij ook nog een nummering die begint bij 1/160?
Kramp, stijve vingertjes, een uitschietend potlood? Dat kan dan natuurlijk
allemaal zomaar. Maar dat mag toch echt niet als je jouw eigen steendruk moet
signeren. In een aflevering van een aantal weken geleden schreef ik al over die
steendruk. Bedoeld als relatiegeschenk van het Nederlands Steendrukmuseum in
Valkenswaard. En die relaties willen natuurlijk wel een "echte", een
gesigneerde litho, zoals dat de gewoonte is.
bezig met technisch directeur Cees van Rooij bij het verwerkingsproces |
Cees drukt het museumstempel in het papier |
Vorige week werd die litho officieel onthuld voor de
sponsoren en Vrienden van het museum. Leuk trouwens dat er nu minstens één in
bezit is van dat grote ASML in Veldhoven. Het bedrijf dat de machines
maakt die nodig zijn voor de
chipfabricage zonder welke nieuwe reproductietechnieken niet mogelijk zouden
zijn. En dat eveneens een belangrijke sponsor is. Alle litho-ontvangers krijgen
ook een speciale, schriftelijke uitleg bij hun exemplaar dat ik mijn bloglezers
hier niet wil onthouden.
"De
steendruk die Toos van Holstein maakte voor het Nederlands Steendrukmuseum in
Valkenswaard is er een vol symboliek. Zo is de opvallende toren een versmelting
van de Oude Toren in Eindhoven en de Lange Jan in het centrum van Middelburg.
Onder die Oude Toren werd de kunstenaar namelijk geboren en vanuit haar huidige
atelier in Middelburg heeft ze een riant uitzicht op het bovenste deel van die
Lange Jan.
steendruk "Art is travelling the mind" |
Maar een toren met vleugels? Dat is niet alleen een ode
aan de vogel die zijn naam gaf aan Valkenswaard maar ook een ode aan de
fantasie. Niet voor niets is de lijfspreuk van Toos "for me art is
travelling the mind". Voor dat reizen slaat ze haar vleugels uit, niet
alleen figuurlijk in haar eigen fantasiewereld, maar ook letterlijk om tijdens
dat reizen nieuwe ervaringen op te doen. Voor haar heeft die Oude Toren in
Eindhoven daar veel mee te maken. Als kind ervoer ze de grote poort in de toren
als een vol geheimzinnigheid, als een toegang voor nieuwe ervaringen in een
oude wereld. Die poort is in allerlei vormen heel vaak in haar werk terug te
vinden en staat symbolisch voor nieuwsgierigheid, voor ontdekkingen. Want aan
de andere kant van een poort ligt altijd weer een nieuwe wereld.
Dat geldt ook voor de torentoegang op de steendruk. Wat
zit er eigenlijk allemaal verborgen achter die toegang? Lijkt dat niet op de
structuren in een elektronische chip? Inderdaad! Hebben die chips niet het
begin van revolutionaire veranderingen in onze huidige wereld veroorzaakt net
zoals in het begin van de 19de eeuw de steendruktechniek een wereldrevolutie in
de druktechniek veroorzaakte? En zit niet heel dicht in de buurt van
Valkenswaard, in Veldhoven, het bedrijf ASML dat het produceren van die chips
mogelijk maakt?
Voor Toos van Holstein was het maken van deze steendruk
ook weer een nieuw avontuur. Samenwerken met de voor haar nieuwe
meestersteendrukker Gertjan Forrer, ook een paar nieuwe steendruktechnieken
gebruiken, nieuwe mensen ontmoeten.
Vooral dat laatste is voor haar belangrijk. Geen werk van Toos, olieverf,
aquarel of steendruk, of er zitten mensen in. Zo ook dus in deze steendruk
"Art is travelling the mind". Want zonder mensen was deze litho er
niet geweest."
Tot volgende week,
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten