Als de vader van mijn levensgezel niet een gezin had
gekend waarvan een zoon woonde in de Adelheidstraat in Den Haag had dit stukje
er heel anders uitgezien. Want dan was Poen de Wijs niet de buurman geworden
van levensgezel toen die zich in die Adelheidstraat vestigde. Poen was een zeer
getalenteerde fijnschilder, één van de beste van Nederland. Was! Want vorig
jaar overleed hij, veel te vroeg. Door dat buurmanschap leerde ik Poen kennen
als vriend en kunstgenoot die altijd bereid was om zijn kennis te delen. Met uiteindelijk
als gevolg het steendrukje hieronder.
Want toen ik op zoek was naar een goeie steendrukker kwam
Poen met de suggestie "ga naar Ernst Hanke in Zwitserland". Ik had in
1995 al eens een steendruk gemaakt in het atelier van de bekende Piet Clement
in Amsterdam. Daar waar bijvoorbeeld Jan
Cremer en Lucebert kind aan huis waren. Maar mijn manier van werken paste daar
niet. Een 5-kleurensteendruk maken op vijf verschillende stenen? No way, veel
te onnauwkeurig! Dus toen Poen me vertelde dat Ernst Hanke dat allemaal op één
steen kon, was een afspraak met Ernst snel gemaakt. De treinreis naar zijn
atelier in Ringenberg zal ik niet licht vergeten. Van de ene vertraging in de
andere, dus onverwachte overstappen, en pas midden in de nacht op de
eindbestemming. Maar de samenwerking met Ernst was perfect. In de jaren daarna
volgden nog meer steendrukken, zowel opdrachten als litho's die ik voor mijzelf
maakte. Wel ging ik dan met de auto! Heen zonder en terug met steendrukken. Over
de Zwitserse douane, Zwitserland is ten slotte geen EU-land, zal ik 't nu maar
niet hebben. Dat is een heel ander verhaal.
Maar Hanke ging er mee stoppen. Het was mooi geweest. En
de populariteit van de steendruk was duidelijk over zijn hoogtepunt heen. Erger
nog, de verkoop stortte jammer genoeg helemaal in door de opkomst van digitale
kunstreproductietechnieken. Ook weer een verhaal apart. Dus hoe ging Toos nu
nog litho's maken? Heer Bommel had dan Tom Poes als listverzinner. Maar dit was
werkelijkheid en geen stripverhaal. Via via kwam ik ten slotte uit bij een
andere meestersteendrukker, Rudolf Broulim. Oorspronkelijk afkomstig uit, toen
nog, Tsjecho-Slowakije, al jaren leraar aan de kunstacademie in België, met een
eigen steendrukatelier in Ekeren bij Antwerpen en ook werkend met die
éénsteentechniek. Een geheel andere
persoonlijkheid dan Ernst. Maar ook met hem kon ik het heel goed vinden. Dus
volgde er weer een jarenlange samenwerking met als voordeel dat de afstand
Middelburg-Ekeren ietsje korter is dan die van Middelburg naar Zwitserland.
de steendrukken staan te drogen |
En toen wilde ook Rudolf er mee gaan stoppen. Het
pensioen lonkte. Maar niet zonder mij nog een mooi afscheidscadeau te geven. Vorig
jaar september, tijdens een groot feest dat levensgezel en ik hadden
georganiseerd vanwege allerlei mooie leeftijdsgetallen. Ik mocht bij hem nog
een laatste litho maken. Bedoeld als herinnering voor alle 140 feestgangers aan
een onvergetelijke avond. Dat hebben we tijdens dat feest dus ook luid en
duidelijk aan een ieder verkondigd. Zo duidelijk zelfs dat ik kort geleden nog
een mailtje kreeg van een toen aanwezige die heel nieuwsgierig was naar de
stand van zaken rond die feeststeendruk. Het heeft inderdaad ook even moeten
duren. Want Rudolf was druk bezig
allerlei pensioenzaken rond zijn atelier af te wikkelen. Zoals bijvoorbeeld het
verkopen van zijn grote pers naar China. Want de Chinezen kopen niet alleen
wereldwijd grote bedrijven op, maar ook mooie, oude, grote steendrukpersen. Zij
hebben daar voor de steendruktechniek nu veel meer belangstelling dan wij hier
in Europa.
Het duurde dus even voor Rudolf voor mij een steen kon
prepareren. Een steen zelfs, zo bleek, waarop ik twee litho's van A4-formaat kon
maken. Altijd makkelijk nietwaar, als zo'n kunstwerk over de post moet worden
verstuurd. Want natuurlijk is 't heel leuk om de feestgangers persoonlijk een
exemplaar te overhandigen als dat logistiek goed uitkomt. Maar ja, ze wonen
verspreid over het hele land. Dus ik zal toch hier en daar de ouderwetse post
moeten gebruiken.
feeststeendruk 2 |
Resten nog twee vragen. Eén. Wie wordt mijn volgende
meestersteendrukker? Want dat steendrukken is toch veel te leuk om niet meer te
doen, na al die ervaringen met een paar
van de echte grote Europese meesters. De tijd gaat het leren. En twee. Stel nu
eens dat levensgezel niet in die Adelheidstraat terecht was gekomen en ik Poen
de Wijs niet had leren kennen. Zouden dan ooit twee feeststeendrukken zijn
ontstaan in het atelier van Rudolf Broulim? Van het een komt het ander, maar of
daar logica in zit? Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten