Van Heerdt tot Eversberg, van Harinxma thoe Slooten of
van Tuyll van Serooskerken. Van die namen die horen bij oude geslachten, bij
het zogenaamde Oude Geld. Maar die naam uit de titel, van Scheringa tot
Melchers en More? Onbekend? Dat kan dan
helemaal kloppen! Die hoort bij het
Nieuwe Geld. En dan zelfs nog bij twee personen. Oud-politieman Dirk Scheringa,
niet alleen bekend van de schaapwollen sokken die hij altijd draagt, en zakenman
Hans Melchers, bij het grote publiek vooral bekend door de ontvoering van zijn
dochter in 2005. Daarbij kan natuurlijk aangetekend worden dat Scheringa nu
iets minder nieuw geld op zijn bankrekening heeft staan dan voor 2009. Het jaar
dat zijn eigen DSB bank instortte. En
dat terwijl ie net bezig was een nieuw museum te laten bouwen voor zijn grote
collectie realistische kunst. Een gebouw met 44 zalen en in oppervlak groter
dan het Van Gogh museum. Het Grote Denken kon je rustig aan Scheringa
overlaten. Twee typische gevallen van
jammer dus voor hem, die bank en dat museum.
het niet afgebouwde museum van Dirk Scheringa |
Dirk, hevig behept geraakt met het kunstvirus, had met
zijn aan anderen verdiende bankcentjes een zondermeer prachtige collectie
opgebouwd. Van vooral Nederlandse realistische en magisch realistische
schilders. Bijvoorbeeld Carel Willink(1900-1983), Pyke Koch(1901-1991), Raoul
Hynckes(1839-1973) en Charley Toorop(1891-1955).
Carel Willink, Zebra's in rood rotslandschap, ooit in de collectie van Scheringa |
Maar ook van beroemde
buitenlandse tijdgenoten van hen, zo als Magritte, Delvaux, de Chirico. Of van latere
grootheden als Lucian Freud, Marlene Dumas en Fernando Botero. Nu was plots die
unieke verzameling in beslag genomen en stond dat half afgebouwde Scheringa
Museum voor Realisme ergens in de Noord-Hollandse polder zelf ook magisch
realistisch te worden. Heel recent werd trouwens bekend dat het eind september
in een on-line veiling bij opbod wordt verkocht. Onder voorwaarde dat het een
culturele bestemming houdt. Wie weet kan Dirk het voor een appel en een ei
terugkopen. Dat zou helemaal magisch realistisch zijn. Een museum zonder kunst
erin.
Want in 2012 kocht Hans Melchers het Nederlandse deel van
de collectie. Zo'n duizend werken en dat, naar de verhalen luiden, voor slechts
15 miljoen. Echt een koopje! Maar hij vertelde er wel gelijk bij dat ook hij
een nieuw museum wilde laten neerzetten. In het Gelderse Gorssel. Prachtig
natuurlijk als je dorp op die manier op de kunstkaart terecht komt. Een paar
maanden geleden ging het open. En laat nu net een heel goeie kunstvriendin van
me recent in Gorssel zijn komen wonen. Letterlijk om de hoek bij dat nieuwe
museum MORE. Een samentrekking van MOdern REalisme. Dat werden dus twee vliegen
in één klap. En een leuke afspraak én een bezoek aan MORE.
het nieuwe museum MORE |
Echt een aanwinst, dat museum. Het oude gemeentehuis van
Gorssel is helemaal omgeven geraakt door een nieuwe, architectonisch prachtig
uitgebouwde schil van zalen. Met daarin de schilderijen uit de
Melchers-collectie die er echt alle ruimte krijgen. Genieten. Vooral omdat er
prachtige werken hangen. Carel Willink krijgt natuurlijk heel veel aandacht met
ongeveer anderhalve zaal. Absoluut mooi maar niet heel verrassend door de
aandacht die zijn werk al heel lang kreeg en nog steeds krijgt in de media.
de zalen met het werk van Willink |
Wel verrassend was de onverwachte confrontatie met een
prachtig schilderijtje van een Zeeuws echtpaar door Charley Toorop. Helemaal in
die bekende stijl van haar met contrasterende kleuren en zware lijnen. Dan
besef je gelijk weer dat ze jarenlang elke zomer in Westkapelle was te vinden
waar ze een eigen atelier had.
Charley Toorop, Zeeuwsechtpaar |
In die categorie van verrassingen viel ook een heel
geheimzinnig stilleven van Raoul Hynckes. Zo waren er meer van dat soort
momenten.
Raoul Hynckes |
Pyke Koch |
Op de tweede verdieping ervoer ik dat veel minder. Daar hangen de
nieuwere realisten. Zij die nog leven, zeg maar. En daar moet nog wel een en
ander uitkristalliseren in kwaliteit. Alhoewel de oude Co Westerik(1924) van
mij beslist mag blijven. Bij de vooroorlogse, nu dooie generatie, is dat uitkristalliseren
natuurlijk al lang gebeurd. Tijd zeeft de kwaliteit er wel uit. Maar op zich is
het weer interessant dat te kunnen constateren.
Co Westerik |
Conclusie? MORE is een grote aanwinst in kunstland. Waar
Hans Melchers zelfs nog een tweede aan toe gaat voegen. In kasteel Huize
Ruurlo, ook al in de Achterhoek.
Huize Ruurlo |
Dat kasteel wordt na verbouwing helemaal aan
Willink gewijd. Hoe 't dan gaat met die anderhalve zaal van hem in MORE? Dat
zal blijken. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten