Toos van Holstein, Breaking waves, olieverfschilderij, 100-130 cm |
Wat een cruise met kunst heeft te maken? In directe zin
eigenlijk niks. Maar voor mij indirect toch wel. Om dat uit te leggen moet ik
teruggaan naar 2008.
Een paar vrienden van mij zijn zogezegd helemaal cruisecrazy.
Met hun enthousiaste verhalen hadden ze mij en levensgezel uiteindelijk
overgehaald ook een cruise te gaan maken. Maar dan wel een speciale. Eentje
waarbij de Atlantische Oceaan werd overgestoken, een zogenaamde transatlantic.
Vanuit Rome via wat stopplaatsen op de Middellandse Zee uiteindelijk zoef-zoef
linea recta naar Puerto Rico in het Caraïbisch gebied. En vooral dat laatste,
een flink aantal dagen alleen maar oceaan, bleek me onverwacht uitstekend te
bevallen.
Zo'n cruiseschip is natuurlijk best groot, maar met een
paar honderd meter van voor naar achter en van achter naar voor heb je 't toch
wel gehad. Eigenlijk een tijdelijke, maar wel heel prettige gevangenis waar je
alle tijd aan jezelf hebt. Heel prettig omdat alles op zo'n boot er op is gericht
dat je je helemaal te pletter kunt amuseren. Interessante lezingen, de nieuwste
films in de bioscoop, beslist aardige acts en shows in het theater. En
natuurlijk niet te vergeten allerlei lichamelijke activiteiten met oh zo leuke
spelletjes in en rond het zwembad onder leiding van hyperactieve jongelingen.
Dat laatste liet ik overigens met groot genoegen aan anderen over. Maar het
mooie is dat je je ook volledig kunt overgeven aan het niks doen. Je vleit je
in de zon op een ligstoel, pakt een boek en laat de wereld, in dit geval dus de
zee, letterlijk aan je voorbij trekken. En dat laatste gaf me, toen in 2008,
een ongelooflijke rust.
Atlantische luchten |
Thuis is er altijd die combinatie van atelier en de
ideeën die continu mijn brein doorkruisen en om uitvoering vragen. Op dat schip
midden op de oceaan ging dat dus even niet. Geen atelier en geen materiaal
aanwezig. Een nieuwe ambiance die me er toe dwong gewoon eens een boek achter
elkaar uit te lezen. Echt heel ontspannend. Ook door het voortreffelijke culinaire
klimaat aan boord. Want reken maar dat daar veel aandacht aan wordt gegeven.
Daarbij was de prijs/kwaliteit verhouding bij zo'n wat minder goed in de
cruisemarkt liggende oversteek naar Amerika ook heel erg gunstig. Kortom een
varende kamer met balkon die elke dag een paar keer pico bello werd verzorgd, een
sterrestaurant met elke dag een andere menukaart en dat alles voor een heel
gunstige prijs.
de hut met balkon |
achterdek |
Waar in Nederland was dat nog te vinden? Eigenlijk heel
decadent natuurlijk. Maar voor die paar weken lukte 't me wel om dat goed te
praten.
Vooral ook omdat bleek dat ik door die gedwongen rust dat
drukke hoofd van me weer eens helemaal leeg kon maken. Het spinrag werd uit de
hersencellen gezwabberd, de gangen tussen die cellen werden eens goed gedweild
en ik voelde een aangename leegte ontstaan voor nieuwe, frisse kunstideeën.
Toos van Holstein, Rolling over, olieverfschilderij, 100-90 cm |
Zie daar voor mij het verband tussen cruisen
en kunsten. Die stops onderweg hoefden voor mij niet eens. Want leg je aan in
een interessante stad, dan is een dag in feite te kort. En ga je van boord in
een minder interessante plaats, dan is die dag al snel te lang. Nee, gewoon
lekker op zee, dat was het wel!
Vandaar dat ik die exercitie in 2010 nog eens heb herhaald.
En opnieuw afgelopen herfst. Van Rome naar Miami. Maar als je in de US aankomt is
het natuurlijk zonde om met een vliegtuig gelijk rechtsomkeer te maken richting
Europa. Want dat is natuurlijk het nadeel. Dit type cruise gaat maar één kant
op.
schroefgolven |
Maar elk nadeel heeft z'n voordeel. Als ik dan toch in Amerika was, waarom zou
ik er dan bijvoorbeeld niet nog een aantal dagen New York aan vastplakken? 't Was
alweer negen jaar geleden dat ik voor het laatst die fascinerende stad had
bezocht. Een prachtige gelegenheid dus om daar wat aan te doen. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten