maquette van Constant |
Vlak naast het Centraal
Station van Den Haag piekt een modern ogend gebouwencomplex met
winkelcentrum, kantoren, hotel en woningen de lucht in. New Babylon. Een naam
die projectontwikkelaar en eigenaar stomweg hebben gepikt van kunstenaar
Constant Nieuwenhuijs (1920-2005). En dat, gezien hun bouwsel, volkomen ten
onrechte. Het bewijs? Daarvoor hoef je deze zomer vanuit het Centraal Station
alleen maar even door te reizen naar het Haags Gemeentemuseum. Want in dat mij
dierbare museum vind je tot 25 september een grote overzichtstentoonstelling
van het project New Babylon van Constant. Een halve eeuw ouder maar heel wat
inspirerender en visionairder dan dat complex bij het Centraal Station.
Voor mij is Constant één van de grootste Nederlandse
kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw, zo niet de grootste. Maar
dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Ik schat in dat veel Nederlanders
veel eerder op de proppen zullen komen met iemand als Karel Appel. Samen met
Constant en Corneille in 1948 oprichter van de Nederlandse groep binnen de
internationale Cobrabeweging. Maar waar Appel en Corneille eigenlijk nooit
fundamenteel van hun ingeslagen Cobra-paadje zijn afgeweken na opheffing van de
groep in 1951, ging Constant, het theoretisch brein van de drie, de rest van
zijn leven een geheel eigen weg. Met als leidraad dat kunst en leven voor de
moderne mens een onverbrekelijk geheel moesten gaan vormen.
La guerre (1951), portfolio van 8 steendrukken |
Daaruit ontstond in 1956 dat idee van Nieuw Babylon, de
nieuwe wereld van de Homo Ludens, de Spelende Mens. Een term die al eerder was
geijkt door de beroemde Nederlandse historicus Johan Huizinga. Automatisering ging
het mogelijk maken dat de mens steeds minder hoefde te werken voor zijn bestaan
en steeds meer in staat zou zijn het leven op een ludieke en kunstzinnige manier
zelf in te richten. Dat zou weer invloed hebben op de manier van wonen en
vervoer en daarmee ook op de
architectuur van stad en landschap. Ziedaar dus het project New Babylon waarmee
Constant zich tot 1974 heeft bezig gehouden. Logisch dat hij ging samenwerken
met architecten en vormgevers. Logisch dat de originele denkbeelden en het
ludieke ontregelende van de Amsterdamse Provobeweging uit de jaren 60 hem sterk
aanspraken. Logisch ook dat hij na de internationale studentenopstanden van
1968 in bijvoorbeeld Parijs en Amsterdam teleurgesteld raakte toen daar geen
echte aansprekende revolutionaire resultaten uit voortkwamen. Met, niet te
vergeten, daarnaast ook nog de Amerikaanse oorlog in Vietnam.
Maar in de tussentijd waren er door Constant prachtige
architectonische maquettes gemaakt. Niet echt bouwtechnisch van stijl, maar
meer gebaseerd op ruimte en kleur. En heel wat zorgvuldiger gemaakt dan de
schilderijen waarmee Appel in de tussentijd beroemd aan het worden was.
Schilderijen waarbij, zoals laatst in het nieuws kwam, door slecht
materiaalgebruik de verf min of meer spontaan van het doek valt en waarbij
druipers uit zichzelf nieuwe kunstzinnige elementen aan het doek toevoegen.
Genoeg werk voor restaurateurs de komende jaren. Dat zal bij Constant dus niet
gebeuren. Niet met spontaan uit elkaar vallende bouwsels en niet bij de olieverfschilderijen
die hij rond 1970 weer begon te maken. Vaak nog geïnspireerd op New Babylon,
maar ook maatschappij-kritisch op de oorlog in Vietnam, op hongersnood en op
vluchtelingen. Prachtig werk.
Dat alles is nu mooi terug te zien in die overzichtsexpositie
in het Gemeentemuseum. Met maquettes die als een soort ruimteschepen zweven in
donkere kabinetten.
Of met gigantisch ingewikkelde bouwdozen op palen boven de
grond terwijl de mens in de vlakte eronder verkeert. En met die prachtige
schilderijen van onduidelijke en toch harmonische ruimtes van schuivende
panelen en trappen. Schilderijen waarin
altijd die Homo Ludens aanwezig is in de vorm van blobberige vlekken. Dat
laatste klinkt misschien negatief, maar is het niet. Al die blobs zijn raak en
zitten op de goeie plek.
En is het niet mooi dat juist nu de hele automatisering
en robotisering van de maatschappij opnieuw heftig ter discussie staat? Of dat
het idee van het basisinkomen voor iedereen opnieuw uit de kast is gehaald? Een
idee waarmee de mens zich vrij zou kunnen maken van te grote financiële zorgen
en alsnog die Homo Ludens zou kunnen worden. Een idee dat laatst bij referendum
in Zwitserland volledig werd weggestemd, maar waar in Finland vermoedelijk mee
geëxperimenteerd gaat worden. De visionaire Constant was dus zo gek nog niet
met zijn New Babylon ideeën. Die tentoonstelling met bijbehorend gedachtegoed zou
maar eens over de hele wereld moeten gaan reizen. In Madrid was ie vorig jaar
al. In het Museo Reina Sofia. Who's next? Tot volgende week.
TOOS
PS Een heel interessante documentaire over het Nieuwe Babylon van Constant is te vinden bij de link http://arttube.nl/nl/video/Gemeentemuseum/Constant_Nieuwenhuys .
PS Een heel interessante documentaire over het Nieuwe Babylon van Constant is te vinden bij de link http://arttube.nl/nl/video/Gemeentemuseum/Constant_Nieuwenhuys .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten