Met kunst kun je een stad goed op de kaart zetten. Dat is
al vaak genoeg bewezen. Denk maar aan Kassel en de wereldwijd bekende
Documenta. Elke 5 jaar met nu de 14de editie. De hele stad doordesemd van de modernste
kunstuitingen. Of Münster, met sinds 1977 om de 10 jaar de Skulptur Projekte. Het
volk stroomt weer toe voor editie 5 van de actuele stand van kunst in de
openbare ruimte. En Venetië natuurlijk. In alle oneven jaren haar beroemde Biennale
di Venezia. Dit jaar voor de tigstigste maal. Een moderne kunst vakantie? Geen
probleem als je houdt van kilometers vreten.
Maar 't kan ook veel dichterbij. Want in Middelburg
hebben we nu eens in de 5 jaar ook zoiets. Ten minste, daar begint 't op te
lijken. In 2012 vond de eerste editie plaats van Façade. Met nu in 2017 de
tweede. Onder het motto 'Face your Freedom'. Kunst op allerlei openbare en vaak
verrassende locaties. Locaties door de vijftien geselecteerde en internationaal
werkende kunstenaars zelf uitgezocht en
bekunst met speciaal voor die plek gecreëerde objecten. Prima georganiseerd
door het Centrum Beeldende Kunst Zeeland. Overal gratis en voor niemandal te bekijken tot begin november. Doen, zou ik zeggen.
Via de uitgestippelde wandelroute bezoek je namelijk
allerlei interessante plekken in Middelburg. Of de kunstwerken je wel of niet
aanspreken is natuurlijk helemaal persoonlijk. In je smaak kun je trouwens nog
wat sturing krijgen met de heel verzorgde Façade krant/brochure die voor een
paar euro te koop is. Goeie foto's, maar de begeleidende teksten? Waarom nou
weer van die oeverloze kunstklets, een net woord voor conceptueel ….. (op elk
stipje kan een letter worden ingevuld). Een irritant verschijnsel waar de
moderne kunstwereld blijkbaar maar niet zonder kan en wil. Waarom niet een
goede journalist daar iets van laten maken dat voor iedereen begrijpelijk is?
Eén van de hoogtepunten voor mij is het prachtige beeld
dat Henk Visch maakte voor een klein, verdiept liggend pleintje naast de
eeuwenoude Nieuwe Kerk. 't Is net of die androgyne, bijna geheel geabstraheerde
menselijke figuur er al jaren zit. As 't effe kan gewoon nooit meer weghalen,
die hoort daar! Nu ben ik al heel lang een fan van het werk van Visch dus zo verwonderlijk
is mijn voorkeur ook weer niet. Levensgezel maakte ooit zelfs nog een foto van
mij bij een beeld van hem voor het Brabants Museum.
Nog zo'n persoonlijke voorkeur? De koppen van Folkert de
Jong van drie al heel lang dooie dominees op het pleintje bij de majestueuze Oostkerk.
In de 17de eeuw gebouwd als een van de eerste echt protestante kerken in
Nederland. Want kerken van voor de Reformatie waren natuurlijk per definitie Rooms.
De jeugd moest er wel even aan wennen dat hun voetbalpleintje ineens drie extra
hindernissen telde die hun balbehandeling enigszins compliceerde. Daar had de
organisatie niet over nagedacht. Gevolg? Scheefstaande palen voor de
domineeskoppen. Maar die problemen schijnen nu te zijn opgelost. Of die koppen
er daardoor zo boos en woest uitzien? Vermoedelijk niet. Zou Folkert de Jong 't
misschien niet helemaal eens zijn met de boodschap die deze drie voorgangers
Smytegelt, Pottey en Teellinck destijds voorhielden aan de kerkgangers? Ook
hier is 't wel frappant dat ik al enkele jaren geleden een beeldeninstallatie van De Jong fotografeerde op de Art Cologne,
een van de bekendste kunstbeurzen van Duitsland.
Dan nog eentje, niet omdat ik die zo geweldig vind, maar
meer omdat je van te voren al voelde aankomen dat er de nodige verontwaardiging
over zou ontstaan.
Toen we die auto en dat bord daar voor de eerste keer
zagen staan, ruim voor de officiële opening van Façade, zeiden we al tegen
elkaar 'daar komt gedoe van' . En ja hoor! Steekwoorden? Weggegooid
belastinggeld, troep, onzin! Bij deze 'Dystopie' van de Berlijnse Birgit
Brenner kun je dan ook eigenlijk niet zonder de bijbehorende pagina kunstklets in
de brochure. Wat zou er eigenlijk gebeuren als ik mijn auto naast die andere
zou parkeren? Zou ik dan een boete krijgen?
Tot slot de boze boom, 'Face Freedom' van Anne de Vries.
Toen ik die voor 't eerst zag, moest ik gelijk denken aan het tweede deel van
de filmtrilogie van 'In de ban van de ring'. Aan de zo prachtig vormgegeven
Enten. De oeroude, gigantisch grote wandelende woudreuzen die uiteindelijk het
gevecht aangaan met de slechte tovenaar Saruman omdat hij hun leefwereld
vernietigt. Zou De Vries die film misschien ook hebben gezien? 't Is maar een
vraag.
Alle reden dus om rond te gaan wandelen in Middelburg. En
waarom dan niet op Monumentendag zaterdag 9 september? Twee vliegen in één
klap! Je passeert daarbij via de officiële Façaderoute ook nog mijn monumentenpand
aan de Korendijk 56.
Korendijk 56, en als je goed kijkt zie je Alice en Little Cerby achter het raam op de uitkijk staan |
De deur staat open, de koffie staat klaar en misschien, afhankelijk van de tijd, ook nog iets anders. Wie weet tot 9 september en anders tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten