kantoor over de Utrechtse Baan, Den Haag |
Over façade gesproken! Hebben we in Middelburg de
kunstmanifestatie Façade waarover ik vorige week schreef, gaan ze in Den Haag
ineens ook allerlei façades versieren. Als je daar nu de stad binnenrijdt over
de Utrechtse Baan, de hoofdentree van de Hofstad, valt 't direct op. Veel
façades van grote kantoorgebouwen langs of over die Utrechtse baan staan er
geblokt en gestreept bij. In de primaire kleuren rood, geel en blauw.
naast de Utrechtse Baan |
In de
stad zelf is dat ook het geval. En mocht zelfs dat je nog niet opvallen, dan
wordt je blik wel bij allerlei etalageruiten gedeeltelijk geblokkeerd. Ook weer
met die drie kleuren. Als 't daarbij even meezit, zie je zelfs rijen vlaggen in
die ruiten weerspiegeld in natuurlijk de kleuren die ik nu niet meer hoef te
noemen. Er is geen ontkomen aan, Den Haag viert in 2017 de oprichting in 1917 van
De Stijl helemaal in stijl. Zie alle
bijgaande foto's maar.
het provinciehuis van Zuid-Holland |
De Stijl? Ja, De Stijl. Zonder dat je je dat
waarschijnlijk nog realiseert, kom je overal de gevolgen van die Nederlandse avant-gardistische
kunstenaarsbeweging tegen. Dat hebben de oprichters waaronder schrijver en
kunstenaar Theo van Doesburg, ons aller Piet Mondriaan, schilders Vilmos Huszár
en Bart van der Leck, architect J.J.P. Oud en meubelmaker Gerrit Rietveld toch
maar mooi voor elkaar gekregen. De Stijl, met een aantal hier niet genoemden
een behoorlijke verzameling ego's bij elkaar. Dat die elkaar dan ook regelmatig
de tent uitvochten, weliswaar in woord en niet lichamelijk, wekt dus niet echt
verwondering. Een soort duiventil was 't, die groep. Je stapte er zelf uit
vanwege onenigheid of werd er wel uitgegooid. Of er kwamen weer nieuwe adepten
bij.
Centraal Station |
de piano in het CS |
voor het CS |
Maar dat alles dan wel met als een van de uitgangspunten een utopisch geloof in de vooruitgang van de wereld waarbij kunst een belangrijke rol moest en kon spelen. Met kunst in alleen de kleuren die je nu volop in Den Haag ziet. De primaire kleuren rood, geel en blauw naast wit, grijstinten en zwart. Wel gevat in horizontale en verticale lijnen. Dus als er eens iemand een scheve schaats wilde rijden met een diagonaal kon je daar heftige discussies over krijgen.
hotel in Scheveningen |
Echt een lekker stelletje bij elkaar. Maar wie kan er tegenwoordig nog om de rol van Mondriaan heen in de moderne kunstontwikkeling? Of je wel of geen liefhebber van zijn werk bent, doet er daarbij helemaal niet toe. En de naam J.J.P.Oud is niet alleen gekoppeld aan ons Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam, maar zul je ook vaak genoeg tegenkomen in de geschiedenis van de moderne architectuur. Om over Gerrit Rietveld maar niet te spreken. Denk alleen maar aan zijn wereldberoemde Rietveld-Schröderhuis in Utrecht en die stoel.
het Rietveld-Schröderhuis |
de Rietveldstoel |
De wereldberoemde Rietveldstoel in dus die kleuren. Of ie lekker zit? Geen
idee! Want je komt die stoel vooral in musea tegen en daar is dat zitten
natuurlijk ten strengste verboden. Tonnen is zo'n stoel waard!
Wie kijkt er trouwens nog op van een placemat in rood,
geel en blauwe blokjes met hier en daar wat wit, gescheiden door zwarte
strepen? Of een koffiemok, vloerkleed, muurschildering, servies met die
kleuren. Niemand toch? Reden genoeg dus om die honderd jaar De Stijl dit jaar
stijlvol te vieren met allerlei exposities. In bijvoorbeeld Leiden, de
oprichtingsstad waar ook nummer 1 van het tijdschrift De Stijl verscheen met
als redacteur Theo van Doesburg. In Amersfoort en Utrecht, geboortesteden van
Mondriaan, Doesburg, Rietveld en Van der Leck. In Eindhoven als huidige Dutch
Design stad vanwege de nog steeds grote invloed van De Stijl op het hedendaags
design. En natuurlijk in Den Haag.
Niet alleen door de grote collectie design
en meubels daar in het Gemeentemuseum. Maar vooral omdat ze er de grootste
collectie Mondriaans ter wereld hebben. En dat willen weten ook. Maar daarover een
andere keer meer. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten