Anton Heyboer |
Ego's, karakters, vreemde typen genoeg in de kunstwereld.
En sommigen zijn dan nog weer een graadje vreemder. Maar één stak er qua
verkniptheid toch met kop en schouders bovenuit. Anton Heyboer(1925-2005) .
Ergens in oktober had ik hier al eens verteld dat de
tentoonstelling 'Het goede moment' over hem in het Haagse Gemeentemuseum op
mijn te-doen-lijst stond.
Een expositie die werk van hem toont, gemaakt in de jaren
tot 1977 en daar dan bewust stopt vanwege een heel plotse, kunstzinnige
breuklijn. Voor die tijd een kunstenaar die 't wereldwijd in de musea aan het
maken was.
vroeg werk van Heyboer op de expositie |
Daarna 'die geflipte kunstenaar met zijn vier vrouwen', een mallotige BN'er. Vooral veroorzaakt door de pagina-grote sappige verhalen van BN'er goeroe Henk van der Meijden in De Telegraaf. Over hem, die vrouwen en ook die gigantische puinzooi op zijn labyrint-achtige boerderij in Den Ilp.
foto's op de tentoonstelling |
Busladingen toeristen stopten bij zijn galerie. Daar waar
altijd wel kippen, bootjes en vrouwen te koop waren. Op papier dan. Door
Heyboer in een paar minuten neergekalkt en vlot de deur uitgaand voor een paar
honderd euro per stuk. Hoeveel zou hij er daarvan hebben gemaakt? Gigantische
aantallen in ieder geval. Hoe dat toeging is te zien op YouTube bij een voor
mij toch behoorlijk tenenkrommende aflevering
van het programma 'Thuis bij ..' van ons aller André van Duin.
Hoe mallotig wil je je gedragen als kunstenaar! Is 't de
echte Heyboer in dat programma of is 't alleen maar een met verve gespeelde rol?
Als charlatan in een toneelstuk zou hij 't zeker goed hebben gedaan.
In ieder geval zwerven er heel wat Heyboerse kippen en
vrouwen rond op kunstveilingsites als Catawiki en Kunstveiling. Vorige week telde
ik er daar in totaal een dikke twintig. Allemaal van na die breuklijn 1977. Of
die ook allemaal echt zijn? Hoe dan ook, elke week weer komen er andere bij.
Zoiets als warme broodjes bij de bakker. Maar zo maakte hij ze ook.
Dat is dus niet mijn Anton Heyboer. Dat is die van voor
1977. Een kunstenaar die in zijn etsen
een magie legt die me sterk doet denken aan grotschilderingen uit de oertijd.
Die kun je ook niet echt begrijpen en toch spreekt hun beeldtaal me aan. Net zoals bij Heyboer. En waarom? Dat is het
mysterieuze van kunst. Dat weet ik eigenlijk niet.
Dat gevoel speelde vast ook bij anderen toen Heyboer in
1957 voor het eerst ging exposeren bij galerie Espace in Haarlem. Daar was toen
overigens al heel wat levensleed aan vooraf gegaan. In de oorlog een werkkamp
in Berlijn waar hij bijna stierf en waar hij sterk getroebleerd uitkwam. In
1951 voor enige tijd opname in een psychiatrische kliniek. Diverse scheidingen.
En dan uiteindelijk in het maken van etsen een uitweg vinden voor zijn
geestelijke demonen. Etsen met een volstrekt eigenzinnige beeldtaal gebaseerd
op wat hij Het Systeem noemt. Het door hem op schrift gestelde Systeem dat 'm
houvast gaf in het leven en dat alleen hij blijkbaar volledig kon doorgronden. Een
'normaal' iemand haakt daarin namelijk na een paar zinnen al verdwaasd af.
Volstrekt onbegrijpelijk.
detail van een werk |
Maar zijn buiten alle kunststromingen vallende kunst sprak
aan, nationaal en internationaal. Tentoonstellingen in en aankopen door het
Gemeentemuseum en het Stedelijk. Deelname aan de prestigieuze Documenta III in
Kassel waar zijn grootste grafische werk ooit, Het goede moment, hangt tegenover
'La perruche et la Sirène' , het toen al beroemde gigantische knipsel van
Matisse.
'Het goede moment', nu voor het eerst in Nederland te zien |
links 'La perruche etc.' van Matisse, een paar jaar geleden op de Matisse-tentoonstelling in het Stedelijk Museum |
De top of the bill, het Museum ofModern Art in New York oftewel het MoMA, koopt werk aan. Hij wordt geëerd in Japan en exposeert in 1975 in het LACMA, zoiets als het MoMA, maar dan in Los Angeles. Daar hangen schilderijen van hem, een nieuwe tak van sport voor Heyboer,naast werk van o.a. David Hockney en Lucian Freud. Beiden nu moderne iconen in de kunst.
werk dat in het MoMA heeft gehangen |
En waar is Anton Heyboer gebleven? Ja, in het Gemeentemuseum 40 jaar na zijn laatste grote tentoonstelling daar. Met grafiek, foto's en schilderijen die hij na een expositie in het Stedelijk in 1975 uit een soort frustratie gedeeltelijk overschilderde. In feite de beëindiging van een beloftevolle kunsttoekomst. En 't waarom? Dat is zoals veel bij Heyboer nooit echt duidelijk.
zaal met de overgeschilderde doeken |
De man laat zich niet duiden. Was al dat Henk van der
Meijden, André van Duin en kippengedoe
later een rol als malloot? Of was
ie een door geestelijke demonen bezocht getroebleerd kunstzinnig genie? Misschien
wel beide. Want nu de Grote Trump zichzelf recent niet alleen slim heeft
genoemd maar ook nog een stabiel genie zijn de geniemaatstaven een tikje opgerekt
geraakt en zou Heyboer best ineens in die categorie kunnen vallen. En wie weet
kan hij nu ook als geestelijk stabieler worden gezien. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten