portret van Christoffel Plantin |
In 1546 stierf Maarten Luther, in 1555 drukte Christoffel
Plantin zijn eerste boek en 462 jaar later stond ik vorige maand december even te
wachten op een aantal kleurkopieën die een machine in hoog tempo uitspuugde. Cryptisch?
Jazekers. Maar daarom niet minder associatief logisch.
Want een paar weken geleden schreef ik over de
Luther-expositie in het Museum Catharijneconvent. Daar leerde ik dat hij vijf
jaar na publicatie van zijn 95 stellingen al de meest gelezen auteur in
Duitsland was geworden. Mee natuurlijk dankzij zijn voor het eerst in het Duits
vertaalde bijbel. Een bijbel die dan weer dankzij de boekdrukkunst wijd en zijd
verspreid kon worden. Stel je eens voor dat dit nog had moeten gebeuren met handgeschreven
exemplaren, de enige manier in de eeuwen daarvoor. Zou de Reformatie dan zo
snel de Europese geloofswereld op zijn kop hebben kunnen zetten? Vast niet. De
boekdrukkunst was voor Luther dus cruciaal, hoe arbeidsintensief dat drukproces
toen ook nog verliep. En tegenwoordig? Nu stond ik op m'n gemakkie bij die
machine te wachten op een stapeltje kleurkopieën van mijn nieuwjaarswens. Vanzelfsprekend
gedrukt via een bestandje op een USB-stick. Over moderne zegeningen gesproken!
Dat besefte ik onlangs in Museum Plantin-Moretus in
Antwerpen. De stad waar de hierboven al genoemde Fransman Christoffel Plantin
(1520-1589) neerstreek, een drukkerij begon en in 1555 zijn eerste uitgave de
wereld in stuurde. In dat prachtige drukkersmuseum ga je figuurlijk en
letterlijk ver terug in de tijd. Omdat je er rondloopt in de oorspronkelijke
woonruimten en drukkerswerkplaatsen van vele generaties Plantin en Moretus, de aangetrouwde tak.
de opslagkamer met allerlei lettertypen |
de binnentuin van het complex |
Steeds
rijker wordend kochten ze uiteindelijk een carré van aaneengesloten eeuwenoude
woningen bij elkaar rond een grote binnentuin. Nu is dat een grandioos monument
uit de Gouden Eeuw van Antwerpen. Een toen van de handelslui vergeven kosmopolitisch
Antwerpen dat in die 16de eeuw bruiste
aan alle kanten en een van de belangrijkste Europese havensteden was.
Een vrijzinnig Antwerpen ook waar de humanistisch
ingestelde Plantin zich goed thuis voelde en al snel zijn drukkerij opstootte
in de vaart der volkeren en zelfs uitbouwde tot de grootste ter wereld. Met 22
persen en meer dan 80 werknemers. Met boeken op zowel religieus, humanistisch,
taalkundig, kartografisch als wetenschappelijk gebied. Gedrukt in vele talen. Van
o.a. Latijn, Grieks en Nederlands tot
zelfs Oud-Syrisch en Armeens. Echt ongelooflijk. Hoeveel verschillende soorten
loden lettertekens moeten ze daar wel niet hebben gehad?
Daarnaast zette Plantin zelf nog een filiaal op in Leiden
en werd hij zelfs officiële drukker van onze Staten Generaal werd. Achteraf
gezien heel belangrijk omdat Leiden zich daardoor, na de oprichting in 1575 van
de universiteit door Willem van Oranje,
tijdens de Tachtigjarige Oorlog tot een belangrijke en vrije drukkersstad kon ontwikkelen.
Dat in tegenstelling tot Antwerpen. In 1585 was de stad weer
in Spaanse handen gevallen. Veel protestantse kooplui verlieten de stad richting
Noordelijke Nederlanden. Achteraf gezien betekende dat stuivertje wisselen van
Gouden Eeuw. Amsterdam nam het havenstokje van Antwerpen over. Ook omdat die vervelende
protestantse Zeeuwen en Hollanders nu tol eisten voor de toegang tot de
Westerschelde. Een heffing die officieel pas in1863 werd afgeschaft. Maar om
nou te zeggen dat 't tegenwoordig helemaal pais en vree is tussen Vlaanderen en
Nederland rond die Westerschelde? Niet echt toch? Nog steeds animositeit genoeg.
portret van een proeflezer die de teksten moest controleren |
Hoewel Antwerpen dus economisch wegzakte, wist die drukkerij van de Plantijnen en Moretussen zich goed te handhaven. De Officina Plantaniana had namelijk het recht kregen van de Spaanse regering alle religieuze geschriften voor hun rijk te drukken. Best een leuk contract als je beseft dat ook al die veroverde gebieden in Midden en Zuid-Amerika er onder vielen. Zodoende stond in Antwerpen de grootste drukkerij van de Contrareformatie. Maar aan alle moois komt ooit een eind. Meer dan drie eeuwen na de oprichting verkocht nazaat Edward Moretus drukkerij en gebouwen aan de stad Antwerpen. Nu dat stijlvolle en heel interessante Museum Plantin-Moretus.
de oudste nog bestaande drukpersen ter wereld |
Zo leerde ik er dat Christoffel Plantin ook de Garamond
had ontworpen. Een lettertype dat nog steeds in zwang is. Toen ik dat las, had
ik direct mijn Niçoise galerist/uitgever Jean-Paul Aureglia in zijn werkplaats voor
ogen. De man met wie ik samenwerkte aan nieuwe uitgaven van onder andere de
Divina Commedia en de werken van Homerus.
een Griekse uitgave van Homerus, gedrukt in de Officina Plantaniana |
De man die de teksten van zijn uitgaven nog ouderwets handmatig zet met loden lettertjes. Letters in van die letterbakken die ooit heel populair waren als wandversiering. En weet je welk lettertype hij daarin heeft zitten? De Garamond! Thuis in Middelburg staat dus een hele reeks livres d'art met daarin illustraties van mij en Franse teksten uit Nice in de Garamond, de letter die Plantin in Antwerpen ontwierp. Prachtig toch?
deel van de werkplaats/galerie van Jean-Paul in Nice met ook nog een schilderij van mij |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten