groot beeld van Vercingetorix bij Alesia (Frankrijk) |
nog zo'n beeld, nu in het MARQ in Clermont-Ferrand |
Ooit gehoord van Vercingetorix? De kans op nee is, schat
ik zo in, veel groter dan op ja. Maar daar gaat nu verandering in komen. En ooit
gehoord van Asterix? Of Obelix? Ik durf er wel een legioen beurs gemepte
Romeinse soldaten onder te verwedden dat 'ja' hier sterk overheerst. Hele
volksstammen in Nederland, of die nou nageslacht zijn van de Batavieren,
Friezen of Cananafaten, beginnen blij te glimlachen bij 'Zo'n 2000 jaar geleden was heel Gallië (zo heette Frankrijk toen)
bezet door de soldaten van Caesar, de Romeinse veldheer. Heel Gallië? Nee, een
kleine nederzetting bleef moedig ………..'. Kijk maar op de eerste pagina van
heel veel Asterix stripboeken.
Dat glimlachen deden zowel levensgezel als ik dan ook
toen we in oktober, onderweg in Frankrijk, een groot reclamebord passeerden.
Met daarop de verblijdende mededeling dat er weer een nieuwe 'Asterix' zat aan
te komen. Al vast iets voor de Sinterklaaslijst! Maar waarom daar hier over
schrijven? Omdat het toeval mij twee dagen later in het MARQ bijna letterlijk aan
liet lopen tegen ene Vercingetorix. Met als gevolg twee grote AHA's. Aha één:daar
kwam dus Asterix vandaan, daar sloeg dat tweede plaatje uit Asterix de Galliër,
het allereerste album, op. En aha twee? Onze Nederlandse identiteit. Heel erg in de laatste jaren. Maar daarover straks.
2e plaatje uit Asterix de Galliër (Duitse versie) |
atrium in het MARQ |
bij een groot, heel dramatisch werk in het MARQ |
Eerst dat MARQ, het Musée d'Art Roger-Quilliot in
Clermont-Ferrand. Een regionaal museum waarin oud en nieuwbouw prachtig zijn
geïntegreerd en waar je een verrassende kunstcollectie tegenkomt. Met dus ook die
afdeling 'Vercingetorix'. De Galliër die
in 53-52 v. Chr. een eerst succesvolle opstand leidde tegen Julius Caesar
maar ten slotte toch als gevangene werd afgevoerd naar Rome. Eeuwige roem dus voor
Caesar die nu heel Gallië had veroverd. Behalve dan natuurlijk dat ene legendarische
dorpje aan de noord-westkust!
Maar waarom hadden ze daar in het MARQ nou zo'n Vercingetorix-afdeling?
Omdat ze in het Frankrijk van de 19de eeuw heel hard helden nodig hadden voor
het opkomend nationalisme. Een tendens die trouwens in heel veel andere
gebieden van Europa ook opspeelde. Hé, komt dat bekend voor, zelfs nog in de
21ste eeuw? En wat is er nou mooier om nationalistische gevoelens te stimuleren
door die te projecteren op iemand uit het verre verleden. Iemand die het toen ook
al opnam tegen de vreemde overheerser. Ontelbare beelden en schilderijen zijn
er daardoor in de 19de eeuw van die pré-Asterix gemaakt. Zelfs een beeld van
hem samen met Marianne, dat andere Franse oersymbool voor vrijheid en
nationalisme.
Marianne en Vercingetorix |
Nu die tweede AHA. Want hadden wij in de 17de eeuw niet
ook al zoiets? Onze nieuwe, nog behoorlijk loszanderige Republiek der Zeven
Verenigde Nederlanden kon ook wel wat verenigende oppeppers gebruiken. Het nieuwe stadhuis in Amsterdam, nu het
Paleis op de Dam, moest daarvoor het podium worden. Diverse kunstenaars kregen
opdrachten, waarbij ook ons aller Rembrandt. En die kwam aanzetten met 'De
samenzwering van de Bataven onder Claudius Civilis'.
Rembrandt, De samenzwering van de Bataven onder Claudius Civilis |
Ook alweer zo'n opstandig figuur, die Claudius. En ook
vechtend tegen de Romeinen. Eigenlijk dus 'onze' Asterix avant la lettre. Wat we nu nog van dat schilderij kennen, is maar
een stuk van het oorspronkelijk geheel. Want de heren bestuurders vonden de
steeds losser wordende stijl van Rembrandt niet goed meer te pruimen. Het meer
dan 5 meter hoge en brede schilderij werd al snel teruggegeven aan Rembrandt. Te
groot voor de handel sneed hij het nu nog bekende deel eruit. Hangt dat nu in
het Rijksmuseum? Nee. Dat hangt in het Nationalmuseum van Stockholm.
Logisch dus dat we nog steeds aan het bekvechten zijn
over wat nou eigenlijk die Nederlandse identiteit is. Dat overgebleven stuk van
2 bij 3 meter van onze nationale held Rembrandt met daarop die andere nationale
held, onze fiere, edelmoedige en strijdvaardige Bataaf Claudius Civilis,hangt
in Zweden!
Die nieuwe 'Asterix en de race door de laars' heb ik weer
met veel plezier gelezen, alhoewel het verhaal erin wel eens sterker is
geweest. Maar de tekeningen met al die half verborgen grapjes blijven
ijzersterk. Eigenlijk best gek dat Vercingetorix en Claudius zich beiden hebben
moeten overgeven aan de Romeinen en heel veel eeuwen later toch een nationale
heldenstatus kregen. Geef mij dan toch maar Asterix. En Obelix natuurlijk. En
Rembrandt. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten