In deze globaliserende tijden heerst toch nog wel eens
het gevoel dat we die Grieken en Italianen beter kwijt dan rijk kunnen zijn.
Hoe kort is ´t nog maar geleden dat Grexit ineens een nieuw woord werd voor de
dictionaire? Terwijl een paar weken geleden vanwege Italiaans politieke
toestanden het begrip Quitalia in de media verscheen. Raar eigenlijk als je
bedenkt dat we in onze Westerse beschaving behoorlijk wat te danken hebben aan
de oude Grieken en Romeinen. Om van iets recentere Italianen als schrijver Dante
Alighieri (1265-1321) en beroemde Renaissance kunstenaars als Leonardo da Vinci
en Michelangelo maar niet eens te spreken. "Het kan verkeren", zoals
de lijfspreuk luidde van onze 17de eeuwse Nederlandse dichter en
toneelschrijver Bredero. En dat vind ik in dit geval toch eigenlijk een geval
van jammer.
Dante op een fresco in de kathedraal van Orvieto |
Want, ´t zal niet onbekend zijn, ik heb ten slotte goeie banden
met de oude Homerus en zijn Ilias en Odyssee. Net zoals met Dante en z´n Divina
Commedia. Boeken die ik, samen met andere kunstenaars, heb helpen illustreren.
En schrijvers die heel veel anderen hebben geïnspireerd waardoor je ze om de
haverklap tegenkomt in de kunst. Zeker in een land als Italië. Daar waar je bij
wijze van spreken op elke straathoek wordt geconfronteerd met hun cultuur uit
het middeleeuwse en nog veel verdere verleden. Zoals ik recent weer eens
opnieuw ervoer. Want wie figureerde er in de fresco´s in de kathedraal van
Orvieto die ik een paar weken geleden beschreef? Dante natuurlijk!
En van wie zag ik enkele dagen daarvoor de invloed op eeuwenoude
Etruskische urnen? Van Homerus!
Etruskische urnen in het Museo Etrusco Guarnacci, Volterra |
Ik liep toen rond
in het Museo Etrusco Guarnacci in Volterra. Eén van de oudste steden van Italië,
midden in het gebied waar de Etrusken heersten voordat de Romeinen er de macht
overnamen. Echt prachtig, dat museum. De Etruskische urnen vliegen je er
bijkans om de oren. Allemaal van die kleine sarcofagen voor asresten, uitbundig
versierd met prachtig gebeeldhouwde tableaus. Van bijvoorbeeld, zo werd me totaal
onverwacht duidelijk, scènes uit de Odyssee. Zoals die waarbij Odysseus zich
aan de mast van zijn schip heeft laten vastbinden.
Hij wil namelijk wel het
dodelijk verleidende gezang van de Sirenen horen terwijl zijn bemanningsleden uit
veiligheid hun oren met was hebben dicht gestopt. Zelf heb ik daarover en ook
over Homerus wel schilderijen gemaakt.
Toos van Holstein, Sirène, olieverf |
Toos van Holstein, Homère, olieverf |
Echt machtig om te zien hoe die Etrusken in hun eigen
cultuur die van de Grieken verwerkten. Het gevolg van, natuurlijk, de globaliserende
handel in die tijd. Nou ja, Mediterrane handel dan.
Homerus was trouwens niet weg te slaan uit mijn Italiaanse
belevingen. Want in Orvieto in de middeleeuwse Palazzi Papali, de Pauselijke
Paleizen, kwam ik hem opnieuw tegen. In wat ooit een uitgebreide bibliotheek
was geweest.
Homerus en Vergilius, gezamenlijk boven mijn hoofd |
En dat nog wel samen met de bekende Romeinse dichter
Vergilius. Niet zo vreemd overigens want Vergilius zag zich zelf graag als de
evenknie van Homerus. Toen was mijn cirkel ineens helemaal rond. Want is ´t
niet Vergilius die Dante begeleidt op zijn tocht door Hel en Vagevuur in de
Divina Commedia? Ook al weer iets waarover ik ooit zeefdrukken en schilderijen
maakte.
Toos van Holstein, Divina Commedia, olieverf |
Waarom Vergilius niet mee mocht de Hemel in op Dante's naarstige
zoektocht naar zijn zo vurig aanbeden, vroegtijdig overleden Beatrice? Tja, een
beetje orde moet er natuurlijk wel zijn. Vergilius (70 v.C-19 v.C.) kon per
definitie geen christen zijn. Zie zijn sterfjaar maar. Dikke pech voor hem.
Want zulke zielen konden nu eenmaal onder geen voorwaarde tot de christelijke Hemel
worden toegelaten. Nee, hij moest ´t doen met Hel en Vagevuur. Die kende hij
dan ook op z´n duimpje. Daar had ie geen TomTom voor nodig. Een prachtige truc
dus van Dante om hem tot gids op zijn reis te maken.
Al dit soort business hebben we toch maar mooi te danken
aan die Grieken en Italianen. Dus als je ´t aan mij vraagt? Geen Grexit, geen
Quitalia. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten