aanzicht van Antwerpen in de tijd van Rubens met daarin nog veel meer kerktorens dan tegenwoordig |
het standbeeld van Rubens bij de kathedraal |
Stel dat Antwerpen in 1585 niet was heroverd door het
Spaanse regime en daardoor onderdeel zou zijn gebleven van de Noordelijke
Nederlanden. Van de calvinistische Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
dus. Zou die stad dan dit jaar de manifestatie 'Antwerpen Barok 2018. Rubens
inspireert' hebben kunnen organiseren? Een intrigerende vraag die in me opkwam na
een huizenruil met vrienden. Zij voor een paar dagen in mijn Middelburgse
pakhuis en wij in hun appartement in het centrum van Antwerpen. Om daar op 't
gemakkie dat groots aangepakte evenement te kunnen bewandelen. Met barok, heel
veel swingende barok. Het kunstige paradepaardje van de roomse Contrareformatie
in de 17e eeuw. Dat die kunststroming 't in ons landje van Reformatie en
protestante ketters nooit echt heeft kunnen maken is natuurlijk wel duidelijk.
Wij hebben natuurlijk wel 'ons' schildergenie Rembrandt (1606-1669)
en het woord Rembrandtesk. Maar de Antwerpenaren hebben als antwoord daarop
'hun' barokke ster Rubens (1577-1640) en zijn voluptueuze Rubensiaanse vrouwen.
Rembrandt en Rubens, beiden dus min of meer tijdgenoten en beiden heel
succesvol. Alhoewel bij Rubens de florijnen zijn leven lang in grote golven
bleven binnenstromen terwijl dat bij Rembrandt uiteindelijk nog hooguit golfjes
waren. Maar zou de roomse Rubens zonder die Spaanse overwinning in een calvinistisch
Antwerpen zijn internationale kunstcarrière wel hebben kunnen ontplooien? Met al
die opdrachten uit o.a. Frankrijk, Spanje en van de katholieke kerk? Of zou hij
dan verhuisd zijn? En had Antwerpen dan niet, zoals nu, met hem kunnen
uitpakken? Want dat doen ze, uitpakken!
Ben je ooit in Antwerpen in de Sint-Carolus
Borromeuskerk, de Sint-Jacobskerk of de Sint-Pauluskerk geweest? Ik tot onlangs
in ieder geval niet. Ja, wel natuurlijk in de overal bovenuit torenende
Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Dat grote kerkse museum met prachtige kunst in een
middeleeuwse ambiance van hooggotiek.
Rubens, De kruisafname 1611-14 |
Rubens, Tenhemelopneming van Maria 1626 |
Maar in die andere, wat meer verscholen liggende eeuwenoude
kerken? Nee dus. En nu? Gaan, zeg ik enthousiast! Zoals naar die
Sint-Jacobskerk. Rubens eigen parochiekerk waar zich ook zijn graf bevindt. Met
natuurlijk een altaarstuk van zijn hand.
graftombe van Rubens met zijn altaarschilderij, raadselachtig verlicht via een glas-in-lood-raam |
Mooi ook dat er in die kerken heel enthousiaste gidsen
rondlopen. Vrijwilligers met mappen vol informatie in hun hand die ongelooflijk
veel weten van de kerken, van de Antwerpse geschiedenis en van de kunst. Je
kunt ze zomaar in het wild aanspreken en anders doen ze dat jou wel. Vrouwen en
mannen met heel veel plezier in hun vrijwilligerstaak. Zo spraken we minstens
een half uur lang in die Jacobskerk met een gids die een uitstekende bron van
informatie bleek.
Datzelfde gebeurde trouwens ook nog eens in de dominicaner
Sint-Pauluskerk met weer een enthousiaste verteller.
de Sint-Pauluskerk |
werk van Rubens aldaar |
En als je 't over barok
hebt? Nou, dan daar wel. Met vanzelfsprekend weer Rubens. Maar ook met beroemdheden als Anthony
van Dijck (1599-1641) en Jacob Jordaens (1593-1678), beiden Antwerpenaren van
geboorte. Opnieuw zo'n gratis museum waar je overal je ogen de kunstkost kunt
geven.
Het mooie van deze kerkenzoektocht is dat je straatjes en
pleintjes ontdekt waar je anders nooit komt. En dan te beseffen dat er in al
die eeuwen ook heel wat kerken zijn verdwenen. Door vernielingen tijdens de Reformatorische
beeldenstormen in 1566. Door rigoureuze afbraak onder het zeer antiklerikale,
revolutionaire regiem van de Fransen, zo tegen 1800. Of gewoonweg door brand en
verval. Maar de Sint-Carolus Boromeuskerk staat er nog.
de Sint-Carolus Boromeuskerk |
Met ook weer barok in een overdadig en toch groots
interieur. En van wie is er daar natuurlijk weer kunst te zien? Inderdaad,
Rubens! Ten minste, zijn handtekening staat eronder. En niet die van één van
zijn vele medewerkers. Want zou hij al die vele joekels van doeken in zijn
eentje hebben vol geschilderd? Reken maar van niet. Dat komt wel tot uiting in
het Rubenshuis.
in de achtertuin van het Rubenshuis |
Nu een museum, destijds zijn woonhuis annex atelier. Niet
onaardig toch, zo'n verblijfplaats?
In Nederland gaan we nu trouwens ook een flink
Rubensgraantje meepikken. Met een net geopende en alom al bejubelde expositie
in Museum Boymans. Barocker Rubens swingt hier dus vast nog wel weer een
keertje voorbij. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten