Een kunstinkijkje in de wereld van beeldend kunstenaar TOOS van Holstein: ervaringen, ideeën en ART
dinsdag 4 september 2018
Zeeuwse Zomer aan Zee
Jan Toorop, Zeen en Duin bij Zoutelande 1907
De zomervakanties zijn voorbij. Ten minste die van de
scholen. Wat niet wil zeggen dat de drukte aan de Walcherse kust dan ook
voorbij is. Nu wordt 't, zoals levensgezel dat uitdrukt, grijze-koppen-tijd.
Een paar jaar geleden zagen we dat begin september op een zaterdag levendig
geïllustreerd. Zeeland binnenrijdend
vanaf Bergen op Zoom constateerden we dat het tegemoet komend verkeer
substantieel bestond uit met gezinnen gevulde campers en gezinsauto's met
fietsen en fietsjes achterop of met de bekende sleurhut er achter. En Zeeland
in? Ook zoiets, maar dan met een vulling van veelal 'grijze koppen'. Een Zeeuwse
Zomer aan Zee bestrijkt tegenwoordig dan ook flink wat maanden. Was die periode
begin 20ste eeuw absoluut korter en rustiger, ze was er niet echt minder zomers
door. Kijk maar.
Ferdinand Hart Nibbrig, Gezicht op het dorp Zoutelande 1912
Dit schilderij maakt deel uit van 'Aan Zee', een heerlijk
zomerse tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum helemaal gewijd aan
Walcheren. De rust die Zoutelande hier nog uitstraalt is deze stralende zomer trouwens
wel anders geweest. Zou de hit 'Zoutelande' van het Zeeuwse Bløf hier ook een
aandeel hebben gehad? 't Is maar een vermoeden! Grappig dat in de bijbehorende video
ook een soortgelijk vogelvluchtoverzicht van het dorp wordt gegevens als op het
schilderij.
Maar waarom nu juist Walcheren in het Gemeentemuseum?
Gewoon omdat ze er de grootste verzameling Mondriaans ter wereld bezitten. En
daar willen ze af en toe natuurlijk wat mee. In dit geval in samenhang met werken
van Jan Toorop, Jacoba van Heemskerck en dus Ferdinand Hart Nibbrig. Want al
die kunstenaars kwamen rond 1910 een aantal zomers lang samen in Domburg. Destijds
the place to be voor de adel en de rijken
van Europa. En daardoor dus ook voor kunstenaars. Een kwestie van follow the money. Maar dat is weer een
ander verhaal.
Het viertal kwam er trouwens niet alleen om te schilderen
bij het beroemde Zeeuwse licht maar ook om te discussiëren en filosoferen over
kunst in het algemeen in samenhang met hun eigen werk.
Jan Toorop (1858-1928), al behoorlijk beroemd tijdens
zijn leven, was daarvan de aanstichter. Hij maakte de anderen enthousiast voor
Domburg en omstreken en introduceerde bij hen ook het zogenaamde pointillisme.
Een manier van schilderen met kleine kleurige puntjes die hij meenam vanuit
zijn verblijf in Brussel waar dat weer was komen aanwaaien vanuit Parijs.
Destijds het magisch en episch kunstcentrum van de wereld. Maar ook dat zijn
weer andere kunstverhalen.
Jan Toorop, Zee en duinen te Domburg 1908
Jan Toorop, Dijkweg bij Westkapelle 1910
Hart Nibbrig (1866-1915) bleef daarna zijn leven lang dat
pointillisme trouw. Ook was hij zo enthousiast over Zoutelande dat hij er maar
gelijk Huize Santvlught liet bouwen. Een nog steeds bestaande villa. Hij zal vast
wel een paar losse familiekapitaalcenten hebben gehad want met zijn schilderen heeft
ie 't vermoedelijk niet verdiend.
Ferdinand Hart Nibbrig, Zeeuws meisje 1914
Jacoba van Heemskerck (1876-1923) zag uiteindelijk meer
in het kubisme en de Duitse Expressionisten.
Jacoba van Heemskerck, Twee bomen 1908-1910
Jacoba van Heemskerck, Kasteel van Westhove 1913
contributies voor het Badpaviljoen in Domburg
Maar ze bleef Domburg wel trouw.
Niet zo moeilijk trouwens. Want haar rijke vriendin Marie Tak van Poortvliet,
de eerste Nederlandse verzamelaar van moderne kunst, hoefde daar geen villa
meer te laten bouwen, die bezat ze namelijk al. Villa Loverendale, een huis van
zoete inval voor kunstenaars, kunstcritici en verzamelaars. Een grotendeels
niet onbemiddeld gezelschap. Want ga maar na. Het boven op de duinen gelegen oude
Badpaviljoen, een prachtig cultureel trefcentrum voor de toenmalige jetset, was
alleen voor leden en introducees toegankelijk via een contributie van 10 gulden
voor 4 maanden (zie foto). Beslist een hoop geld meer dan een eeuw geleden.
Maar daarvoor had je dan ook wat met vanzelfsprekend een speciale herenzaal en aparte
leesruimte voor de dames.
linsboven dat Badpaviljoen op het duin
En Mondriaan? Voor hem waren die Walcherse zomers en de
schilderijen die hij er maakte van kerktorens en duinlandschappen vooral de
opmaat naar zijn nu wereldberoemde abstractie met vlakverdeling door verticale
en horizontale lijnen.
Mondriaan,Duin IV 1909
Mondriaan, Duinlandschap 1911
Mondriaan, Kerk te Domburg 1911
Mondriaan, Kerkgevel I kerk te Domburg 1914
Hij is duidelijk de meest zoekende en vernieuwende van
de vier kunstenaars, zo blijkt wel uit de expositie. Echt een aanradertje (nog
tot 18 november). Je houdt er gewoon een heel blij en zomers gevoel aan over. Tot volgende week.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten