|
Caragaggio, de kruisiging van Petrus en De bekering van Paulus |
Toen ik in oktober 2015 in Rome voor de twee schilderijen
van hierboven stond, realiseerde ik me niet, zoals nu wel, dat op precies
diezelfde plek in de eerste helft van de 17e eeuw andere Nederlandse
kunstenaars hadden gestaan. Welke die in eeuwen onveranderde plek is? De
Cerasi-kapel in de kerk van Santa Maria del Popolo. De eerste kerk die
kunstenaars uit het Noorden zagen als ze door de stadspoort daar de Eeuwige
Stad betraden. En wie die Nederlandse schilders waren? Onder anderen Gerard van
Honthorst, Dirck van Baburen en Hendrick ter Bruggen. En waarom ik me dat nu
wel realiseer? Omdat aan die drie mannen een prachtige, indrukwekkende
expositie is gewijd in het Centraal Museum van Utrecht: 'Utrecht, Carravagio en
Europa'.
|
drukte in het Centraal Museum |
Want Caravaggio was de maker van die twee schilderijen.
Of voluit Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610).Daar kwam hij vandaan,
van de plaats Caravaggio. De ideale
schoonzoon was die Michelangelo niet. Steengoed in het beledigen van mensen van
zowel lage als hoge komaf. Met voortdurend een
zweem om hem heen van homoseksualiteit oftewel sodomie zoals 't toen
heette. Overigens zonder enig concreet
bewijs daarvoor. Als heethoofd ook altijd tuk op een lekkere vechtpartij.
Soms met zijn zwaard dat hem goed in de hand lag. Gevolg? In 1606 een dodelijk
slachtoffer en een vlucht uit de stad waar hij furore maakte met zijn geheel
nieuwe manier van schilderen. Want schilderen kon hij als de beste.
|
één van de twee werken van Carravagio zelf op de expositie: De mediterende Hiëronymus 1605-06 |
Net zoals Braque en Picasso in het begin van de 20e eeuw
samen een heel nieuwe schilderstijl ontwikkelden, het kubisme, deed hij dat in
z'n eentje aan het begin van de 17e eeuw. Met wat we nu het Caravaggisme noemen.
Een zo boeiende, moderne stijl dat hij
al snel getalenteerde navolgers kreeg. Want Rome was toen de place to be zoals Parijs dat in de 19e
eeuw werd. Voor je goeie kunstenaarsfatsoen moest je daarheen wel een
studiereis maken. Meestal te voet, maanden lang door weer en wind en door
gevaarlijke streken. Een tikje andere manier van reizen dan tegenwoordig, je
moest er wel wat voor over hebben. Sommigen bleven en maakten daar carrière.
Anderen vertrokken weer als overtuigde Caravaggisten. Zoals dus Gerard van
Honthorst, Dirck van Baburen en Hendrick ter Bruggen.
|
Gerard van Honthorst, De bespotting van Christus ca. 1617 |
|
Dirck van Baburen, Christus en de schrifgeleerden 1618 |
|
Hendrick ter Bruggen, detail van De bevrijding van Petrus 1624 |
Onafhankelijk van elkaar vertrokken voor hun
kunst-bedevaartstocht en na terugkomst alle drie furore makend in Utrecht met
die nieuwe, levendige, vaak dramatische schilderstijl. Vol contrasterende
schaduw en lichtpartijen en levensechte mensen die zo van de straat geplukt
konden zijn. Met het zogenaamde clair-obscur waardoor later Rembrandt, op zijn
geheel eigen manier, ook weer sterk werd beïnvloed.
|
Gerard van Honthorst, De onthoofding van Johannes de Doper 1617-18 |
|
Gerard van Honthorst, De heilige Sebastiaan 1623 |
|
Gerard van Honthorst, De koppelaarster 1625 |
|
Gerard van Honthorst, De liederlijke student 1625 |
|
Dirck van Baburen, De graflegging van Christus 1617-18 |
|
Hendrick ter Brugghen, De heilige Sebastiaan door Irene verzorgd 1625 |
|
Hendrick ter Brugghen, De annunciatie 1629 |
Kunstliefhebbers moeten beslist naar Utrecht. Niet omdat er veel van de maestro zelf is te
zien, twee werken slechts. Maar wel vanwege die Utrechtse caravaggisten en nog wat
anderen. Uit Italië natuurlijk maar Frankrijk en Spanje zijn ook vertegenwoordigd.
Hierdoor kun je hun vakmanschap onderling mooi vergelijken. Voor mij springt dan
Gerard van Honthorst er echt uit. Het niveau van maestro Caravaggio haalt hij
net niet maar dat is ook vrijwel onmogelijk bij dat schildersgenie. Een soort
Italiaanse Rembrandt. Die was trouwens pas een paar jaar oud was toen
Caravaggio in 1610 totaal berooid en in de hoop op vergiffenis terugkeerde naar
Rome, onderweg ziek werd en veel te vroeg stierf.
|
de achterkant van het tweede werk van Carravagio met Het hoofd van Medusa |
Maar gelukkig hadden we nog zijn navolgers. Zoals Orazio
Gentileschi (1563-1639) en zijn nog veel
talentvollere dochter Artemisia Gentileschi (1593-1653) aan wie ik hier beslist
extra aandacht ga geven in het kader van 'vrouwen in de kunst'.
|
Orazio Gentileschi, David en Goliath 1605-07 |
|
bij nog een ander schilderij van Orazio Gentileschi |
|
Simon Vouet, Judith met het hoofd van Holofernes 1620-25 |
Of Spanjaard Gusepe de Ribera (1591-1652) en Fransman
Simon Vouet (1590-1649). Van die laatste vond ik het schilderij hiernaast toch
wel heel curieus.
Zie dat afgehakte hoofd rechtsonder. En de dame die haar
onderarm er met een vredig gezicht op laat rusten. Met de pink omhoog! Net
zoals een keurig opgevoede dame die met een precieus gebaar aan een kopje thee
wil gaan nippen met duim en wijsvinger rond het oortje geklemd. Toch heeft ze
net zelf dat hoofd afgehakt. Dat van
generaal Holofernes die volgens het Oudtestamentische
verhaal haar stad belegerde. Uit wraak verleid deze Judith hem en hakt zijn
hoofd af als hij slaapt. Een populair verhaal dat door heel wat schilders is
verbeeld. Mannen én vrouwen. Zoals door Artemisia, maar dan volstrekt anders.
Ook iets om nog op terug te komen. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten