|
Zelfportret van Rembrandt als de apostel Paulus, olieverf 1661, detail |
Er omheen, er overheen, er onderdoor of er dwars
doorheen? Dat gaat je dit jaar bij Rembrandt, ons nationale 17e eeuwse
schildersicoon, echt niet lukken. Want in 1669, nu dus 350 jaar geleden, stierf hij. En dat zullen
we weten ook. Typisch eigenlijk, dat je de sterfdag van iemand heel uitgebreid
gaat vieren. Maar ja, ook een overleden Rembrandt speelt natuurlijk nog wel
steeds in de Eredivisie van BN'ers .
In zijn geval heb je in Amsterdam op dit moment alleen al
drie feestjes. 'Rembrandt Privé' in het Stadsarchief, 'Rembrandt's Social
Network' in het Rembrandthuis en 'Alle Rembrandts' in het Rijksmuseum. En dan
moet ik 'Rembrandt & de Gouden Eeuw' in het Haagse Mauritshuis en
'Rembrandt en Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw' In het Fries Museum van
Leeuwarden natuurlijk ook niet vergeten. Is dat dan alles? Nee hoor. In de loop
van 2019 volgen er op allerlei plekken in Nederland nog andere, indirect aan
Rembrandt en direct aan de Gouden Eeuw gekoppelde tentoonstellingen. Ook in
mijn eigen Middelburg. Gevalletje van overkill? Zou kunnen. Maar je kunstzinnig
vervelen is dus beslist niet nodig.
|
een paar van de vele zelfportretten van Rembrandt op de expositie |
Een paar weken geleden was ik al in het Rijksmuseum.
Zelfs voordat die tentoonstelling met 'Alle Rembrandts' officieel opende. Dat dankzij mijn
Rembrandtpas. Bezitters daarvan en ook Vrienden van het Rijksmuseum hadden
namelijk een dag eerder al toegang bij een voorbezichtiging. Best wel leuk dus,
zo'n Rembrandtpas. Maar daar schrijf ik binnenkort nog wel eens over. Want die
pas heeft, vind ik, allerlei voordelen boven de bekende Museumkaart.
|
zoals je het dus niet te zien zult krijgen (persfoto) |
Kwam ik even bedrogen uit bij mijn gedachte dat het
waarschijnlijk niet al te druk zou zijn!
Die gedachte was heel duidelijk bij
meer pashouders en museumvrienden opgekomen. Maar dat mocht mijn kunstpret niet
drukken. Want die 'Alle Rembrandts' is een absolute must. Grandioos! Alles wat
ze in het Rijksmuseum aan prenten, tekeningen en schilderijen van ons icoon
bezitten, hebben ze uit de temperatuurgecontroleerde depots en ladekasten gehaald
en van de muren gehaakt om ze bij elkaar te brengen. Nou ja, één schilderij dan
niet. De Nachtwacht. Die mocht blijven waar hij was. Daar kan ik me ook wel iets
bij voorstellen.
|
Maarten en Oopjen, olieverf 1634 |
|
Oopjen, detail |
|
Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem, olieverf 1630 en Musicerend gezelschap 1626, vroeg werk van Rembrandt |
|
Johannes Wtenbogaert, olieverf 1633, voorvechter van religieuze tolerantie die een grote rol speelde bij de Synode van Dordrecht, weer een ander verhaal |
|
Gezicht op Amsterdam vanaf de Kadijk, ets ca, 1641 |
|
Daniël in de leeuwenkuil, tekening ca. 1650 |
|
Drie vrouwen en een kind bij een huisdeur, tekening ca 1645 |
Maar de overige 22 schilderijen, 60 tekeningen en
honderden etsen zijn te vinden in de vleugel voor tijdelijke exposities. Thematisch
onderverdeeld. Zoals bijvoorbeeld Rembrandts vele selfies En dan natuurlijk
heel wat beter en mooier dan bij al dat moderne gedoe voor de social media met
selfiestick en tandpastalachjes. Ook 'Landschappen',
'Wandelen in en rond Amsterdam', 'Verhalen uit de Bijbel', 'Intimiteit' en nog
zo wat. Daardoor hangt klein en groot helemaal door elkaar. Van kleine etsjes
waar je eigenlijk met je neus bovenop moet staan tot grote schilderijen waar je
afstand van moet kunnen nemen. En dat veroorzaakt dan naar mijn mening gelijk
een groot logistiek probleem bij deze megahappening. Ik vroeg me gelijk af hoe
dat zal gaan als 't echt druk wordt.
Heel veel bezoekers lopen namelijk rond met zo'n
audio-ding aan hun oor. Die audiotoer kun je trouwens ook nog met een app van
te voren gratis downloaden op je mobiel. Bij een lang verhaal schuifelen ze al
luisterend steeds dichter op het kunstwerk. Moet je je even voorstellen dat er
dan, zoals ik meemaakte, een paar bezoekers met hun neuzen op nog net gepaste
sociale afstand van elkaar zowat staan te ruiken aan een heel klein etsje.
Voor hun niks mee mis natuurlijk. Maar voor al die anderen?
Stel dat die ook allemaal de gratis app aan hun oor hebben en ook willen
ruiken? Ik ben benieuwd hoeveel ongepaste sociale irritatie dat gaat oproepen.
|
Het monnikje in het korenveld, ets ca. 1646, best wel actueel gezien de recente bijeenkomst van de kerkprelaten in het Vaticaan |
|
Jupiter en Antiope, ets 1659 |
|
De kruisafname ets 1633, detail |
|
Presentatie van Jezus in de tempel, ets ca. 1640 |
|
Stilleven met pauwen, olieverf ca 1639. |
|
Isaak en Rebekka, bekend als 'Het Joodse bruidje, olieverf 1665-69, detail, één van mijn lievelingsschilderijen van Rembrandt |
Maar hoe dan ook, gewoon gaan! 't Duurt weer een hele
poos voordat Rembrandt opnieuw een mooi aantal jaren dood is. Wel van te voren
online kaartjes regelen met een tijdslot. Anders loop je bij de kassa misschien
wel aan tegen 'voor vandaag uitverkocht'. Voor mij gold dat gelukkig niet die
dag vanwege mijn Rembrandtpas. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten