Nee, de titel hierboven is niet die van een of ander
spannende thriller over nog onontdekte geheimen uit het verre verleden. 't Gaat
juist over de zeer nabije toekomst. Maar dan wel in samenhang met onze Gouden
Eeuw. De eeuw die juist dit jaar uitgebreid in een sterk toeristisch zonnetje wordt
gezet met het marketingconcept 'Rembrandt & de Gouden Eeuw'?Je weet wel,
die kunstenaar die 350 jaar geleden stierf. Als je dat nu nog niet hebt meegekregen,
doen ze in de reclamewereld echt iets fout.
Een aantal oude Hollandse en Zeeuwse steden wil namelijk met
zogenaamde citymarketing (sorry voor 't vreselijke jargon, maar zo schijnt dat
nu eenmaal te moeten heten) heel graag buitenlandse toeristen Amsterdam
uitlokken. Rembrandt en de Gouden Eeuw als rattenvangers van Hamelen zogezegd.
Want laten we wel wezen, er is in Nederland nog wel iets meer
dan alleen dat Rijksmuseum, de overvolle Wallen en die blijkbaar niet te
versmaden Amsterdamse wiet. Neem nou ons onvolprezen Middelburg. De stad die
destijds na Amsterdam de belangrijkste was in de allang overleden VOC, maar die
nu wel alweer 20 jaar de KCRM herbergt. De maandelijkse Kunst en Cultuurroute
Middelburg. Naast nog veel meer leuks natuurlijk. Zoals de, jammer genoeg, maar
zelden geopende ondergrondse, geheimzinnige crypten van de middeleeuwse Abdij. Het hart van de latere stad.
Allemaal hapklare brokken, maar hoe maak je daar nu een
lekkere maaltijd van? Laat dat maar over aan kunstenaars. Dus toen binnen de
KCRM het ludieke idee opplopte iets met die Gouden Eeuw en moderne kunst te gaan
doen, schakelden mijn hersenradertjes in de sectie 'associatie' naar nog een
versnellinkje hoger. Wat hadden we in Middelburg nog meer? Maar natuurlijk! De
tweejaarlijkse uitreiking van de Four Freedoms Awards aan beroemde
wereldburgers. Ook in het Abdijcomplex. En had je in de 17e eeuw niet ook het bij
volwassenen populaire 'album amicorum'?
Het vriendenalbum. Eigenlijk wat nu het poesiealbum is. Een boek dus waarin
vrienden teksten schreven en afbeeldingen maakten. Daarvan zijn heel
interessante exemplaren bewaard gebleven. Zoals dat van Burchard Grossmann met
daarin zelfs een kunstwerk en tekst van ons aller Rembrandt uit 1634.
Toepasselijk in deze context? Nogal!
Dus dacht ik 'waarom gaan we met kunstenaars van de KCRM
niet een modern album amicorum maken'.
Als link naar die Gouden Eeuw. Maar voor wie zou je dat dan gaan creëren? Ach,
natuurlijk! Voor Franklin Delano Roosevelt (1882-1945), de Amerikaanse
president die met zijn in 1941 uitgesproken Four Freedoms de grondslag legde
voor de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dezelfde Four
Freedoms dus van die Awards in Middelburg. Toen nog een laatste associatie.
Want wat moest er dan in dat album
amicorum komen?
Enkele jaren geleden had ik voor een speciaal kunstboekje
van mij al uitspraken verzameld van een aantal Four Freedoms laureaten. Zoals
van Nelson Mandela, Nederlander Jan Tinbergen, de Birmese Aung San Suu Kyi en de Engelse Karen
Armstrong. Dus waarom niet onze kunstenaars vragen hier één van uit te zoeken
en een daarop geïnspireerd kunstwerk te maken? Op allemaal even grote vellen
papier. Zelf had ik al een citaat van Malala Yousafzai in gedachten: ' for me peace is not
only the absence of war but the absence of fear'.
originele tekening en citaat van Malala Yousafzai in mijn 'Citaten van laureaten van de Four Freedoms Awards 1982-2016' |
Dit idee
sloeg direct aan. Het gevolg? Van 1 tot 18 augustus opent zich die vrijwel
altijd gesloten prachtige abdijcrypte. Want daar worden die kunstwerken,
allemaal van 120 bij 80 cm, tentoongesteld.
bezig in mijn atelier met mijn bijdrage |
Maar erboven,
in de gotische kloostergangen, gaat de
KCRM helemaal uit z'n dak met het vieren van het 20-jarig bestaan door nóg een expositie.
Want die 20 jaar en de Gouden Eeuw zijn ten slotte best een goed feest waard.
de prachtige ramen in de kloostergangen |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten