In 1917 leverde kunstenaar Marcel Duchamp in New York een
door hem met R.Butt gesigneerd urinoir aan voor de expositie van de Society of
Independent Artists. Het werd geweigerd maar is daarna wel een icoon en ijkpunt
in de kunstgeschiedenis geworden.
In december 2019 plakt de Italiaanse kunstenaar Maurizio
Cattelan een banaan met plakband op de muur van een stand op de kunstbeurs Art
Basel Miami. De belangrijkste Amerikaanse beurs voor moderne kunst. Kosten van
banaan + plakband: 120.000 dollar. Een koopje dus. Zeker voor iemand met een
paar losse dollarcenten op zak.
Zijn we nu echt aan het doldraaien in onze wereld? Of ben
ik alleen maar een idioot die dit een krankjorum kapitalistisch verschijnsel vindt in een wereld waarin 1% superrijken meer
dan de helft van alle rijkdom op aarde bezit?
Dat urinoir van Duchamp was destijds een poging om het begrip kunst eens lekker op te rekken.
Nou, dat is 'm aardig gelukt. Maar moet je daarmee die, sorry voor het woordgebruik,
pisbak nu ook als kunst bestempelen? Levensgezel poneert in zo'n discussie dan
altijd dat iets nog geen kunst hoeft te zijn om toch een rol in de
kunstgeschiedenis te spelen.
Nu die banaan. Met enige ironie kun je best wel stellen
dat er in meer dan een eeuw beslist vooruitgang is geboekt in de moderne kunst wereld.
Duchamp's pissige kunstwerk met de naam 'Fountain' werd geweigerd, Cattelan's fruitige
wrochtsel genaamd 'Comedian' werd een hype. En werd daarnaast ook nog driemaal
verkocht. De 'kunstminnaars' kregen er zelfs nog een certificaat van echtheid gratis
bij.
drukte rond de banaan |
Is het raar dat mijn brein bij dit alles ongecontroleerd gaat
stuiteren? Of moet ik gewoonweg vaststellen dat ik hier geestelijk nog niet aan
toe ben. Als ik een voorzichtige begripspoging waag, kom ik al snel uit bij dat
veelzeggende sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer' van Andersen uit 1837.
Het verhaal waarin de keizer door manipulatie van een paar charlatans naakt
door de straten loopt terwijl hij denkt heel speciale kleren aan te hebben.
Iedereen prijst de keizer voor zijn prachtige kledij tot een jongetje in het
publiek uitroept dat de keizer in zijn nakie rondloopt. Voor mij slaat Andersen
hier die banaan op z'n kop en tot pulp.
In de publiciteit was dat gele ding van Cattelan echter niet
weg te slaan. Maar vrijwel nergens in de serieuze kunstpers ontdekte ik een
poging om die banaan tot de gebakken lucht te bestempelen die Andersen in zijn
sprookje zo mooi typeert. Moeten we dit nou echt als moderne kunst aanvaarden?
In bepaalde kunstkringen blijkbaar wel. Er waren zelfs al musea geïnteresseerd
in een mogelijke uitleen van die banaan door de nieuwe eigenaren. Dat kan best nog
leuk worden. Om de paar dagen een nieuwe banaan opplakken omdat het exemplaar
aan de muur natuurlijk hangt weg te rotten. Met om de paar weken ook nog een
nieuw stuk van dat grijze duct-tape want het oude raakt natuurlijk steeds meer
beduimeld bij de herhaalde plakacties. En stel je eens voor dat die
kunstzinnige banaan van $120.000 's avonds plots naar beneden kukelt door
verminderde plakkracht. En dat de nachtelijke schoonmaker op de grond liggende
bananen als secondaire
arbeidsvoorwaarden ziet bij een ongetwijfeld karige loon. Daar gaat ie, zo'n $
25.000 dollar per hap. Maar ach, dat wordt dan waarschijnlijk alleen maar
gezien als toegevoegde waarde aan een idee dat in oplage wordt verkocht. Een
nieuwe is zo opgeplakt.
Let wel, ik heb er helemaal niks op tegen dat een
kunstenaar als Cattelan dit soort streken uithaalt. Dat heeft hij al wel meer
gedaan met een beeld van een knielende en biddende Hitler en een massief gouden
wc-pot die, je houdt 't niet voor mogelijk, door het Guggenheim Museum is
aangekocht.
het Hitler-beeld van Cattelan |
Cattelan bij zijn gouden wc-pot |
Maar al die kleren-van-de-keizer-kunstkringen die er ja en amen bij
knikken en er instinken! Dat is waar ik me elke keer weer kinderlijk over verbaas.
Zeker als je ziet wat dat gedoe kost.
Zoiets wordt toch alleen gekocht door hen voor wie geld
een volstrekt abstract begrip is geworden? Voor hen die zich graag hullen in
die dure, nieuwe kleren van de keizer? Of ben ik nu gewoon alleen maar dom?
Moeten we eigenlijk aan al die nieuwe woorden als vliegschaamte, cruiseschaamte
en pakjesbezorgschaamte niet ook eens kunstschaamte toevoegen?
Trouwens, nog even over dat urinoir van Duchamp. Een
onderzoek onthulde vorig jaar dat het idee van die 'Fountain' zeer
waarschijnlijk helemaal niet van hem is maar van een vrouw. Elsa von
Freytag-Loringhoven, New Yorks eerste performancekunstenaar en groot inspirator
van Duchamp. Maar ja, vrouwen in de kunst, hè. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten