zo rustig zie je het Rijksmuseum niet vaak |
Nog even en Rembrandt is al weer 351 jaar geleden
overleden. Dus komend jaar is 't uit met de pret van al die speciale Rembrandt
exposities van dit jaar. Maar als je snel bent, kun je er nog twee prachtige
bezoeken. Tussen alle schildersdrukte door voor de volgende editie van mijn
'The 70-Series and More' half januari in Eersel wilde ik daarvoor absoluut tijd
vrij maken.
Dus liep ik op een heel speciale donderdagavond rond in
het Rijksmuseum bij 'Rembrandt-Velázquez' (nog tot 19 januari) en een paar
dagen later bij 'Jonge Rembrandt-Rising Star' in Leiden (tot 9 februari). Alle
twee om verschillende redenen meer dan de moeite waard.
Die donderdagavond was sowieso al bijzonder. Want heb ik op
de foto hierboven het Rijksmuseum zomaar helemaal voor mijzelf? Nou, bijna!
Levensgezel maakte deze foto terwijl we op dat moment echt de enigen waren in
de beginzaal van 'Rembrandt-Velázquez'. Een kwestie van 'slim' rondlopen.
Het was een avond voor houders van de Rembrandtpas. Een
soort Museumkaart, maar dan van de Vereniging Rembrandt. Met vergeleken bij de
Museumkaart allerlei voordelen als vrij toegankelijke lezingen over kunst en
cultuur, speciale toegangsdagen bij speciale exposities, een eigen magazine en
nog zowat meer. Nu opende die donderdagavond het Rijksmuseum speciaal de deuren
enkel en alleen voor Rembrandtpas-bezitters en kon je tot twee keer toe een
boeiend verhaal aanhoren van de samensteller van 'Rembrandt-Velázquez'. Best
aanleiding voor nog weer eens een ander verhaal, die Rembrandtpas. Nu terug
naar die eerste zaal.
de beginzaal van 'Rembrandt-Velázquez' |
Van Velázquez zag ik een aantal jaren geleden enkele van
zijn beroemdste schilderijen hangen in het Prado in Madrid. Indrukwekkend! Maar
nu met die twee portretten naast Rembrandt's Marten en Oopjen? In voetbaltermen,
Ajax won overtuigend van Real Madrid. Ik zag het in vooral zwart geklede
echtpaar nu voor de derde keer en ze worden steeds indrukwekkender. Zoals
Rembrandt allerlei nuances zwart ongelooflijk levendig in de jurk van Oopjen
heeft verwerkt is technisch echt ongelooflijk. Minimaal vijftig tinten zwart! Het
zwart van Velázquez lijkt daarbij vergeleken zelfs saai en vlak. En dat zegt iets!
Zo worden Velázquez en Rembrandt meer met elkaar
geconfronteerd.
zelfportretten van Velázquez en Rembrandt |
Velázquez 'Vrouwelijke figuur', Rembrandt 'Lezende oude vrouw' |
zelfportret Rembrandt als apostel Paulus en 'Hofnar met boeken' van Velázquez |
Als je dat als een soort wedstrijd zou willen zien, vind
ik dat over het geheel genomen Rembrandt wint. Hij schildert levendiger,
menselijker, vriendelijker. Maar ja, ben ik wel objectief? De schilderkunst uit
onze Gouden Eeuw (oeps, politiek correct niet meer helemaal de juiste term,
geloof ik) heeft een heel andere basis dan de Spaanse kunst destijds. Even heel
wit-zwart: protestantisme tegen katholicisme, burgerij tegen adel, grotere
geestelijke vrijheid tegen strenge dogma's. En dat heeft invloed. Ik vond dit
heel mooi geïllustreerd in onderstaande foto.
Eén van mijn lievelings-Rembrandts, Het Joodse Bruidje,
naast 'Christus omhelst de heilige Bernardus' van Francisco Ribalta, een andere
Spaanse grootmeester. Alle twee prachtige werken. Maar geef mij dan in plaats
van de overgrote katholieke devotie en overgave toch maar die lieflijke
tederheid in gebaar en blik.
En die Jonge Rembrandt in De Lakenhal in Leiden? Die komt
er nog aan. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten