Kom daar tegenwoordig maar eens om. Griekenland, Nederland,
Frankrijk, Italië, Denemarken en Duitsland in harmonie samenwerkend aan één
project. Politici hebben daar heel erg veel moeite mee. Iets met “over je eigen
schaduw heen springen”, zo heet dat tegenwoordig geloof ik. Voor veel kunstenaars is dat totaal geen
probleem.
Nu donderdag blijkt dat wel. Dan sluit ik mijn aandeel in een
Europees getint kunstproject af met een begin. De opening van een expositie van
mij. Niet direct om de hoek trouwens, maar in Nice. Om precies te zijn, aan de
Avenue Pauliani 14 bij Galerie Qvadrige.
Ik schreef al wel eens eerder over die galerie, over
eigenaar Jean Paul Aureglia en over zijn speciale projecten. Via zijn
uitgeverij La Diane Française laat
hij speciale kunstboeken in zeer beperkte oplage het licht zien. Dat zogenaamde
livre d’art is een Franse traditie
die we in Nederland eigenlijk niet kennen. Het drukken van zowel beroemde als
minder bekende literaire teksten, geïllustreerd door kunstenaars met multiples. Kunstwerken dus die in een gelimiteerde
oplage worden gemaakt. Steendrukken, zeefdrukken, houtsneden, linoleumsneden, etsen,
enz.
Maar wat houdt dat kunstproject dan wel in? Dat is een
nieuwe uitgave van de Ilias van Homerus, het duizenden jaren oude Griekse epos
over de aanleiding tot en het beleg en de verovering van de stad Troje. Doet
het noemen van het houten paard van Troje een belletje rinkelen? Of de namen
Helena en Achilles? Jean Paul besloot een aantal jaren geleden tot een nieuwe
uitgave van dat beroemde verhaal over liefde, ontrouw, verraad, kameraadschap,
leed, oorlogsgeweld, heldendaden en nog veel meer. En met zes kunstenaars uit die
hierboven genoemde landen, die de verschillende “zangen” van het verhaal verrijkten
met hun fantasie. Ik ben daar één van. De enige vrouw en de enige uit
Nederland.
Allemaal hebben we in de loop van dit jaar een eigen
expositie in de galerie met onze multiple
bijdragen daarin centraal. Voor mij is de vernissage dus donderdag 13
september. De steendrukken maakte ik vorig jaar al. Speciale
olieverfschilderijen ontstonden dit jaar. Naast ook zogenaamde mixed media
werken op papier en op alu-dibond. Dat plaatmateriaal waarmee ik begon te
werken naar aanleiding van mijn expositie vorig jaar in het Zeeuwse fort
Rammekens. Van die opening die ik natuurlijk verslag in dit blog.
Tot volgende
week.
TOOS.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten