In de vorige aflevering had ik het al aangekondigd. Deze
zomer kun je in Nice niet om de beroemde Henri Matisse heen, die hier een groot deel van zijn
leven heeft doorgebracht. En omdat ik er toch was, heb ik dus maar voor €10 de
stempelkaart gekocht voor de acht verschillende thematentoonstellingen die er
rond zijn kunst zijn georganiseerd. Net zo'n soort Nederlandse molenschaatstocht
waar je bij elke post een stempeltje gaat halen. Overigens geen geld
natuurlijk. Stel je eens voor, in Nederland acht exposities rond Rembrandt voor
een tientje! Iedereen zou zeggen "je bent gek". Nou, dat zijn ze in
Nice dus. Daar zijn normaal gesproken alle gemeentelijke musea zelfs vrij
toegankelijk. Kom daar in cultureel Nederland maar eens om. Hier praten we
alleen over zo'n idee.
Maar goed, Matisse dus. De aanleiding tot deze "Een
Zomer voor Matisse" was het 50-jarig bestaan van het Musée Matisse. Een
prachtig grote villa in het hoger gelegen deel van de stad waar de Romeinen
destijds al huisden. Vanuit het museum, gelegen naast de oude arena, kijk je
dan ook direct op de resten van hun villa's.
Dat museum ken ik natuurlijk van eerdere bezoeken. Maar
nu hadden ze een aantal uitlenen van schilderijen die ik nog niet kende. Een
daarvan, uit het Museum of Modern Art in New York, trof mij in het bijzonder.
Dat was een groot werk, gebaseerd op een stilleven van onze eigen Nederlandse
17de eeuwse
Jan Davidsz. de Heem dat in het Louvre hangt. Matisse heeft daar in 1915 zijn eigen interpretatie van gemaakt nadat hij het ooit in zijn academietijd bij zijn leermeester Gustave Moreau (1826-1898) al eens had gekopieerd. Ik heb 't maar stiekem even gefotografeerd want eigenlijk was dat verboden. Toos, foei toch! Maar wel zonder flits natuurlijk.
In het Musée des Beaux Arts, een op de boulevard uitkijkende gigantisch grote villa, was dan weer een expositie rond die Gustave Moreau en Matisse.
Jan Davidsz. de Heem dat in het Louvre hangt. Matisse heeft daar in 1915 zijn eigen interpretatie van gemaakt nadat hij het ooit in zijn academietijd bij zijn leermeester Gustave Moreau (1826-1898) al eens had gekopieerd. Ik heb 't maar stiekem even gefotografeerd want eigenlijk was dat verboden. Toos, foei toch! Maar wel zonder flits natuurlijk.
In het Musée des Beaux Arts, een op de boulevard uitkijkende gigantisch grote villa, was dan weer een expositie rond die Gustave Moreau en Matisse.
Met Moreau heb ik een speciale band. Over
het waarom daarvan vertel ik nog wel eens een keer, dat is een speciaal
verhaal. In ieder geval heb ik zijn eigen museum in Parijs al een paar keer
bezocht. Nu waren er werken uit dat museum naar Nice overgebracht van de man
die ooit tegen Matisse zei "jij gaat het schilderen simpeler maken".
Nou, daar hoef je de kunstboeken maar op na te lezen om te leren hoe
voorspellend die uitspraak is geweest.
Wat hadden de expositiesamenstellers zoal nog meer verzonnen? Bijvoorbeeld een tentoonstelling met affiches van en rond Matisse, één rond de palmboom die Matisse veel als beeldend element heeft gebruikt en iets met foto's van vrouwen omdat Matisse ook beelden heeft gemaakt van het vrouwelijk naakt. Allemaal iets teveel aan de haren erbij gesleept naar mijn idee. Maar wel inventief.
Tot volgende week.
TOOS
YouTube http://bit.ly/ij4Pag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten