Iemand is gekend in zijn of haar regio. Noem je die naam
daarbuiten? Nada, onbekend. Of je naam wordt geroemd in Nederlandse kringen en
je bent net de grens met België over? Niente, nooit van gehoord. Menig
kunstenaar zal die ervaring hebben. Grenzen zijn nog steeds grenzen. Ondanks
Europa en mondialisering. Cultuur en bekendheid zijn, zeg maar,
grensverschijnselen. De beperkte groep uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Die
gedachte kwam bij me op toen ik me laafde aan de kunst in het Museo Nacional de
Bellas Artes Arte Cubana in Havana.
Zoals ik dat vorige week hier al meldde, een tropische,
kunstzinnige verrassing. Met een paar geweldige kunstenaars waarvan ik nog
nooit had gehoord en een enkeling die me toch wel vaag bekend voorkwam. Maar
laat ik beginnen bij het begin. Dat doet dit museum ook. Dat wil zeggen vanaf
de landing van Columbus in 1492 op een strand in het oostelijk deel van Cuba.
Met dus de "ontdekking" van Amerika.
Daarna komt in de loop van de 16de en 17de eeuw langzaam
de Europese kunst binnensluipen. Want welstand dient vanzelfsprekend getoond te
worden, met schilderijen aan de muur. Denk maar aan onze 17de eeuw. Je weet
wel, die Gouden. Maar in Cuba is dan alleen sprake van derde en vierde rangs schildersgarnituur.
Dat liet het Museo Nacional chronologisch duidelijk zien. In de 19de eeuw wordt
dat al stukken beter. Goeie kunstenaars beginnen naar Cuba te komen. Zo gaat
dat nu eenmaal als er kringen met heel veel geld ontstaan. Want reken maar dat
er kapitalen werden verdiend op Cuba. Met vooral rietsuiker en tabak. En met de
slaven natuurlijk. Lage loonkosten, zogezegd!
Maar de grootste kunstontwikkeling zag ik toch in de loop
van de 20ste eeuw. Is daar ineens een zaal vol prachtig werk van ene Wilfredo
Lam (1902-1982), gebaseerd op het kubisme van Braque en Picasso. Ergens kwam 't
me bekend voor. Maar 't echt kunnen plaatsen, nee, dat lukte me niet. Dat gebeurde thuis pas. Even googelen, en ja
hoor, natuurlijk. Die had ook werk in het MoMa in New York en Centre Pompidou
in Parijs.
deel van de zaal met werk van Wilfredo Lam |
Die Wilfredo Lam was dan wel geboren en getogen in Cuba, maar had ook
een aantal jaren in Parijs geleefd en daar alle groten uit die tijd leren
kennen. Ik had dus ongetwijfeld wel eens iets van hem gezien. Maar pas zoveel
werk bij elkaar deed hem echt recht.
Ooit gehoord van Fidelio Ponce de Leon (1895-1949)? Nou
ik ook niet. Toch heel bekend in Cuba en aanpalende landen, maar niet in
Europa. Denk maar aan mijn opmerking in het begin.
werk van Fidelio Ponce de Leon |
Of van ene Rolando Gutiérrez (1919-1976)? Toen ik zijn
tekeningen zag, kon ik gelijk ook de wereld met dikke mensen van de wereldberoemde
Columbiaanse schilder en beeldhouwer Botero (1932) plaatsen.
links Gutiérrez, rechts Botero |
En zo waren er nog diverse andere moderne kunstenaars.
zalen met werk van moderne kunstenars |
De grootste verrassing was echter ene Roberto Fabelo
(1951). Een fabelachtige tekenaar en schilder met een geheel eigen,
fascinerende en magisch realistische wereld.
werken van Fabelo |
Diezelfde dag heb ik op de boekenmarkt
in Havana nog een paar boeken over hem gekocht. Zoals een met illustraties van
hem bij het verhaal van Pinokkio. En het
leuke was dat ik in de weken daarvoor al werk van hem had gezien zonder 't te
weten. Op paraplu's! Want op Cuba lopen heel veel mensen rond met kunstzinnige
regenschermen die in februari vooral als
parasol werden gebruikt. Van een echt Cubaans merk, Artex. Een keten met
winkeltjes waar je de Cubaanse cultuur aantreft op bijvoorbeeld mokken,
douchegordijnen en vazen. En dus ook op paraplu's. Met daarop, zo realiseerde
ik mij in het museum, ook afbeeldingen van die Fabelo. Ik had al een hele
verzameling van die schermen op straatfoto's omdat ik ze zo interessant vond. Kwestie
van even zoeken. En ja hoor, daar had ik Fabelo al te pakken!
paraplu met afbeelding van werk van Fabelo |
Dat moeten ze bij het Rijksmuseum ook eens gaan doen.
Rembrandt en Vermeer op paraplu's. Dan lopen wij op straat ook onze Nederlandse
cultuur te showen. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten