de Plaza Mayor in Madrid |
Er moest nodig een kunstlacune in mijn culturele
opvoeding worden opgevuld. Stel je voor, ik was nog nooit in Madrid geweest. En
daardoor ook nog nooit in het Prado. Toch een van de belangrijkste musea ter
wereld. Met een collectie die misschien wel wat onder doet voor die van het
Louvre maar toch ook weer niet overdreven veel.
Dus bevond ik mij heel recent voor het eerst in de
Spaanse hoofdstad. Een heel prettige kennismaking. Duidelijk een stad waar ik
in de toekomst vaker heen wil. Een wereldstad
met geschiedenis en een bruisend straat en pleinleven.
het bruisende Madrileense pleinleven |
Daarbij wat betreft
uitgaan ook duidelijk aangenamer geprijsd dan de in mijn ogen veel te dure
horecasector in Nederland. Met ook nog een appartementje in het centrum dat
levensgezel voor ons had gescoord via Airbnb. Die alternatieve site waar
particulieren van over de hele wereld verblijfsruimte aanbieden voor vaak heel prettige
prijzen vergeleken met die van hotels. Maar dat is dus weer zo'n ander verhaal.
Kunst en Madrid is een geweldige combinatie. Want naast
dat Prado heb je binnen loopafstand daarvan ook nog het Centro de Arte Reina
Sofia voor de moderne kunst vanaf de 19de eeuw en het Museo Thyssen-Bornemisza.
Over dat laatste had ik al wel veel gelezen, maar het overtrof alle
verwachtingen. Ik strooi maar enigszins willekeurig wat foto's ervan door deze
blogaflevering.
Ooit, in 1920, begon Heinrich Thyssen-Bornemisza
(1875-1947), hoofd van een gigantisch zakenimperium, een kunstcollectie aan te
leggen. Met het vermogen dat de familie Thyssen in de 19de eeuw in eerste
instantie met ijzer en staal had verdiend. Een heel, heel groot vermogen kun je
wel stellen. Zoonlief Hans Heinrich (1921-2002) bouwde die collectie nog verder
uit tot de grootste privéverzameling ter wereld. Nou, oké, die van het Britse
koningshuis is misschien nog wat groter. Uiteindelijk, om een lang verhaal kort
te maken, kwam een groot deel van de verzameling vanuit Zwitserland naar Madrid
waar de Spaanse regering een prachtige locatie aanbood. Die kocht van Hans Heinrich
zelfs nog een groot deel van de collectie aan voor een absoluut vriendenprijsje
van 250 miljoen euro. Mazzelaars! Denk maar even aan die 160 miljoen nu voor
twee Rembrandt's.
zittend voor een werk van Rothko waarvan onlangs nog een grote expositie te zien was in het Haags Gemeentemuseum |
Maar bij zo'n vriendenprijs is de kans natuurlijk heel
groot dat er in een al stinkend rijke familie de geldpleuris uitbreekt. Zeker
ook omdat onze Hans Heinrich toen ook net toe was aan zijn vijfde vrouw. De
voormalige Miss Spanje 1961, Carmen "Tita" Cervera, van wie hij ook
nog een zoon echtte. Maar om ook hier een lang verhaal kort te maken, Hans
Heinrich won de juridische strijd. Daardoor kon zijn Tita, ook behept geraakt met
het kunstvirus, rustig doorgaan met heel veel geld aan heel veel kunstaankopen
te besteden. Als je ziet wat die nu alweer bij elkaar heeft gekocht! Er is
zelfs een aparte vleugel voor aangebouwd bij het oorspronkelijke museum. Met zalmroze
geverfde muren. Speciaal uitgezocht door de, volgens mij, tegenwoordig flink
strak getrokken en gebotoxte Tita. Foto's spreken wat dat betreft boekdelen. Maar
hoe dan ook, het familiekapitaal is en wordt prima besteed.
Wat er al niet hangt! Werken vanaf de 14de tot en met de
20ste eeuw. Van de Vlaamse Renaissance uit de eerste helft van de 15 de eeuw
met o.a. Jan van Eyck en Rogier van der Weyden.
Rogier van der Weyden |
de heilige Catharina door Caravaggio |
Van de Italiaanse Renaissance en
opvolgers als Caravaggio. Van hem hing er een beeldschoon schilderij van de
heilige Catharina. Iets wat mij altijd aanspreekt vanwege mijn officiële eerste
voornaam. Catharina! Maar ook onze Gouden Eeuw was uitgebreid aanwezig.
Rembrandt en Frans Hals natuurlijk. Maar ook een heel speciale "Christus
aan het kruis" van Anton van Dyck die toch vooral bekend staat om zijn
portretten.
Christus aan het kruis, Anton van Dyck |
Ook heel veel Ruisdaels. Net zoals zijn wolken vlogen zijn
schilderijen je daar om de oren. En dat ging maar door. De Franse klassieke
school, het Impressionisme, een paar Van Gogh's (zie vorige week), heel veel
Duitse Expressionisten als Nolde, Kirchner, Macke, Beckman, Grosz, Dix. Zelfs via
Picasso, Braque, Dali, Hopper en Rothko naar onze eigen Piet Mondriaan en Karel
Appel.
Salvador Dali |
Mondriaan met vermoeide bezoekers |
Karel Appel met bezoekster die van hem niet onder de indruk was |
Echt ongelooflijk, zo'n particuliere collectie die zelfs
nog veel groter is dan wat er in het museum is te zien. En toen moest de volgende
dag het Prado nog komen! Met heel veel Goya's, de schilder die onderwerp was
van een van mijn afstudeeronderwerpen aan de academie. Voor mij echt een
cliffhanger zoals dat tegenwoordig heet, die volgende dag. Tot volgende week.
TOOS
2 opmerkingen:
Wederom een prachtige bijdrage.Met humor.
Ik schrijf op dit moment een lemma over een Nederlandse kunstverzamelaar; in het kader van het te verschijnen "vrouwen in de 20ste eeuw".
Naar jouw Goya-bijdrage ben ik heel benieuwd. Ik heb een dik boek over hem.
Tot de volgende week.
Groet
Layla
O, en dan heb je hier nóg een blog, wat ik toevallig vond. Madrid! Daar was ik in maart en het was prachtig. Alle musea gezien, maar nog lang niet genoeg. Die rose vleugel, zo mooi!
Vergeet alsjeblieft niet om ook naar Sorolla te gaan! Niet op loopafstand van het centrum; een stuk(je) met de metro. Maar dan.....
Heerlijk blog, met plezier gelezen!
Een reactie posten