de stockruimte van Galerie Peter Leen |
Een wat provocerende titel bij dit stukje? Ja, eigenlijk wel. Want ik ga
echt niet zelf uit de kleren. Maar er komt wel een speciale expositie van mij
aan. Een expositie met heel veel naakt. Dat zit zo.
Al weer meer dan een jaar geleden zat ik wat te brainstormen met Peter Leen
in zijn galerie in Breukelen. Altijd gezellig, zeker ook sinds hij zijn galerie
verrijkte met een Thais restaurant direct ernaast. In dat voortreffelijke Same
Same restaurant, met de rondborstige Peter als voortreffelijk gastheer, eet je
te midden van de kunst en kun je te gelijkertijd ongedwongen rond lopen in de
galerie. Letterlijk een smaakvolle en kunstzinnige ervaring. En ook zeer
bevorderlijk om het bezoek aan de galerie heel laagdrempelig te maken.
Al pratend kwamen we op het naaktmodeltekenen dat ik vroeger heel veel heb
gedaan. Samen met een club kunstvrienden in Eindhoven één keer per week van een
model snelle schetsen en ook wat meer tijd vragende tekeningen maken. Van zowel
mannelijke als vrouwelijke modellen in allerlei houdingen. Zeer bevorderlijk voor het goed en intens
leren kijken en voor de tekenvaardigheid.
Bij dat gesprek kwam het idee op om een speciale tentoonstelling met alleen
naakt te maken voor Peters galerie. Dat leek me een interessante uitdaging. Waarom
niet? Die vraag klinkt in deze tijd eigenlijk heel gewoon. Waarom zou een vrouw
niet zowel vrouwelijk als mannelijk naakt tekenen en schilderen? Toch is dat
een verworvenheid die enkele eeuwen geleden absoluut onmogelijk was.
affiche van de film Artemisia |
Laat ik als voorbeeld nog eens één van mijn schilderheldinnen uit de 17de
eeuw erbij halen. Artemisia Gentileschi (1593-1653), ook hoofdpersoon in de
boeiende historische roman "De Passie van Artemisia"
door Susan Vreeland. Toevallig kwam ze ook nog voor in mijn blog van twee weken geleden naar
aanleiding van een schilderij van haar in het Metropolitan Museum in New York.
Dochter van de Romeinse kunstenaar Orazio Gentileschi, meewerkend in zijn
atelier en duidelijk getalenteerder dan haar vader die vooral schilderde in het
historische kunstgenre. Dat van de Bijbelse en mythologische voorstellingen, in
die tijd ook de duurst betaalde schilderijen. Daarin kwam natuurlijk ook het
nodige naakt voor. Mee een reden trouwens voor de grote populariteit ervan. Als
daarvoor mannelijke modellen nodig waren, mochten er geen vrouwen bij. Stel je
voor, de wereld moest natuurlijk niet op z'n kop komen te staan! Dat mannen
vrouwelijke modellen gebruikten was normaal en logisch. Maar vrouwen die
mannelijke modellen mochten aanschouwen, laat staan tekenen of schilderen? No
way! Volstrekt zedeloos! Òf weg wezen òf een groot gordijn ertussen in het
atelier. In "Artemisia", een
prachtige film over haar ook dramatische jonge jaren (zie de filmtrailer op YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=6aE8VT-Gsgs), wordt wel
gesuggereerd dat ze een jongeman weet te verleiden om naakt voor haar te
poseren, maar daarvoor is geen enkel historisch bewijs.
Vandaar dat je alleen vrouwelijk naakt zult tegenkomen op schilderijen van
de paar vrouwen die zich in de 16de en 17de eeuw in die vrijwel volstrekt
mannelijke kunstwereld wisten te wurmen.
Artemisia, Susanna en de ouderlingen, jeugdwerk uit1610 |
De eerst bekende
tekeningen met mannelijk naakt, gemaakt door een vrouw, stammen pas uit het
begin van de 18 de eeuw. Ook daarna bleef het trouwens een moeizame zaak. Pas
in de loop van de 19de eeuw drongen de vrouwen langzamerhand meer door in dat
mannenbolwerk. Maar dat zijn weer heel veel andere verhalen.
Nu is dit in onze maatschappij gelukkig
geen enkel punt van discussie meer. Alhoewel? Ik hoorde onlangs het volgende
verhaal. Iemand probeert in het stadhuis van Den Haag een expositie te
organiseren van Poen de Wijs (1948-2014) en Marion van Nieuwpoort (1950-2008).
werk van Poen de Wijs |
werk van Marion van Nieuwpoort |
Een succesvol schildersechtpaar dat leefde in Den Haag, beiden goede vrienden
van me, maar alle twee te vroeg overleden. Ze hebben ook het nodige naakt
geschilderd. Die expositie zit er mogelijk wel aan te komen, maar dan mag er
geen naakt in. Want in dat stadhuis komen mensen van allerlei culturen en die
mogen aan naakt natuurlijk geen aanstoot kunnen nemen. Vindt men ten minste bij
de gemeente Den Haag. Er valt nog steeds een en ander te winnen. Tot volgende
week met meer over dat naakt van mij.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten