Galerie Peter Leen en restaurant Same Same in Breukelen |
Nog even voortborduren op mijn expositie met naakt bij
Galerie Peter Leen in Breukelen waarover ik vorige week al een en ander meldde.
Als mens, en dus ook als vrouw, kun je aardig
geconditioneerd raken door de meningen en gewoonten om je heen. Als vrouwelijk kunstenaar
al helemaal als je eeuwenlang niet naar mannelijk naakt mocht tekenen en
schilderen. Heel grote kans dat je dat zelfs als normaal gaat beschouwen. Ter
illustratie daarvan even een deel uit een dagboek van een Amerikaanse kunstacademiestudente
die in 1901 verzeild was geraakt aan Académie Colarossi in Parijs. Destijds het episch centrum van de
kunst, de stad waar "het allemaal gebeurde".
Ze schrijft:’Op de eerste dag, een open deur passerend bij
één van de ateliers, zag ik Hermione staan en ging naar haar toe. Ze stond daar
kalm te kijken met haar hoofd kritisch naar één kant. Aan het einde van de zaal
passeerden in een rij één voor één naakte, mannelijke modellen. Het model voor
die week werd gekozen. Voordat de rede het instinct kon controleren, draaide ik
me om, en rende weg, sloot me op in de wc en voelde me ziek. Hoe kon mijn lieve
Hermione daar staan, zo kalm taxerend? Hoe kon ze? Toen schudde ik mezelf door
elkaar. “Idioot, puriteinse! Terug en imiteer Hermione’s nonchalance”.
Het kostte me daarna maar weinig tijd om ook een schattend oog over de die
naakte mannelijke modellen te laten gaan.’
badmode rond 1900 |
Kunnen
we ons dat nu nog voorstellen? Eigenlijk niet. Ondanks de Nieuwe Preutsheid die
er naar mijn gevoel aan het ontstaan is. Want ga maar na. Werd je enkele
tientallen jaren geleden nog raar aangekeken als je aan de Côte d'Azur met
bikinitopje aan op het strand lag, nu is dat het geval als je er juist zonder
ligt. En dat bij de huidige discussie over de boerkini in Frankrijk! Toch leuk
om dan even een foto van de badmode rond 1900 aan onze stranden te tonen. Zoals
levensgezel dan vaak constateert bij dit soort zaken, "we leven toch maar
in interessante tijden".
Hoe
dan ook, Peter Leen begon, toen ik mijn werk bracht, het gelijk met veel
enthousiasme op te hangen. Werk in allerlei technieken. Ga maar na. Olieverf op
linnen, tekeningen en aquarellen op papier. Drieluiken met dikke olieverf-zijpanelen
en dunne middenstukken op alu-dibond. En mixed media werken op alu-dibond in
zowel de gewone als de geborstelde versie. Geborsteld alu-dibond? Ja,
inderdaad. Daarbij schimmert het aluminiumoppervlak door de combinatie van
opgebrachte tekening en olieverf heen. Echt een heel intrigerend effect.
Masculino II, mixed media op geborsteld aluminium |
Hoe
dat alles nu hangt weet ik eerlijk gezegd niet. Want toen we 's avonds weer richting
Middelburg gingen na een overheerlijke Thaise maaltijd in het Same Same
restaurant van de galerie zag je Peter nog steeds nadenken. Ga ik die nou nog
verhangen, moet die hoger of lager of combineer ik juist die twee met elkaar?
bezig met het inrichten |
Daar
heb je nu je galeriehouders voor. Die kennen hun ruimte en dan moet een
kunstenaar zich niet bemoeien met het ophangen. Hoe moeilijk dat soms ook is.
Toch
mooi dat de galeriebezoekers en restaurantgasten nu rustig tussen al dat
mannelijk en vrouwelijk naakt kunnen verkeren. Zonder verschuifbare gordijntjes
ervoor, zoals dat volgens de overlevering uit de 19de eeuw nog het geval was
met één van de iconen uit de kunstgeschiedenis. Het beruchte en beroemde
"L'origine du monde" uit 1866 van Gustave Courbet. Nu permanent in de
collectie van het Musée d'Orsay in Parijs. Met de destijds in Parijs
woonachtige Turks-Egyptische diplomaat Khalil-Bey als eerste eigenaar. Ironie
van de geschiedenis, dat Turks-Egyptische? Bepaal 't zelf maar.
Tegenwoordig
doen we dat natuurlijk niet meer, gordijntjes ervoor. Stel je voor! Of
misschien toch wel, maar dan anders? Op Facebook schijn namelijk wel af en toe
het nodige verwijderd te worden dat met naakt heeft te maken. Misschien dat ik
toch binnenkort maar eens onderstaand werk op Facebook zet. Gewoon om te kijken
wat er gebeurt. Bij Galerie Peter Leen is het in ieder geval te zien.
Zet
overigens 24/25 september maar in de agenda. Dan is er bij Peter een speciaal
weekeinde te beleven met mijn werk. Waarover tegen die tijd meer. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten