de Ilias en de Odyssee met daarin steendrukken van mij |
Had die goeie ouwe, rondtrekkende en verhalen vertellende
bard Homerus 't ruim 28 eeuwen geleden ooit kunnen bevroeden? Dat beeldend
kunstenaars, filmregisseurs en toneelmakers zich nu nog steeds laten inspireren
door wat hij toen op schrift stelde? De Ilias en de Odyssee. In ritmische zangen
en verzen gegoten geschiedenissen, mondeling van bard op bard doorgegeven. Avonturenverhalen
die toen ook al eeuwenoud waren. En had hij kunnen bedenken dat ik daar komende
zondag 4 juni aandacht aan geef in mijn atelier bij de Middelburgse Kunst en
Cultuurroute?
Nee, vast niet! Want hadden wij, om maar wat te noemen, 28
jaren in plaats van 28 eeuwen geleden ook maar het flauwste vermoeden van het
ritueel dat zich nu veelvuldig voor onze ogen afspeelt? Een ritueel waar hele
volksstammen zich op straat, in trein, bus of bioscoop om de haverklap aan overgeven.
Volledig gebiologeerd en zonder oog voor de omgeving met hun vingertjes over
oplichtende schermpjes vegen. Zowel lopend, staand als zittend. Daarbij ook nog
vaak luidop in zichzelf pratend met geluidgevende dopjes in hun oren. Geluid
dat, zo schat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in, vast niets
met de verzen van Homerus heeft te maken. Nee, dat vermoeden hadden we vast
niet. Dus valt die goeie, ouwe bard in dat opzicht helemaal niets kwalijk te nemen.
Hoe ik voor die kunstroute op 4 juni ineens op Homerus
kom? Ten eerste, en trouwe lezers weten dat, omdat ik een stevige band met hem
heb via mijn galerie in Nice. Waarmee ik heb samengewerkt aan nieuwe,
geïllustreerde uitgaven van de Ilias en Odyssee. Maar er is nog een belangrijk ten
tweede. Een dikke week geleden bevond ik mij op Malta. In de begin 19de eeuw
gebouwde Nationale Bibliotheek van hoofdstad Valetta.
Nationale Bibliotheek in Valetta, Malta |
Daar bleken ze een ruime
collectie heel oude drukken van de Odyssee en de Ilias te bezitten . Waaronder zelfs
een kostbare en zeldzame vroege Venetiaanse uitgave uit 1499. Maar ook ontdekte
ik dat ze er op Malta behoorlijk trots op zijn dat de grote Griekse held
Odysseus een aantal jaren doorgebracht zou hebben op Gozo. Het tweede eiland
van de archipel van de Repubblika ta''Malta. Ja, ik heb ook nog wat Maltees opgestoken.
Op dat Gozo, of Ogygia zoals het in de Odyssee heet, werd
hij jaren gevangen gehouden door tovenares Calypso. Die was hopeloos verliefd
op hem geworden nadat hij op haar eiland aanspoelde na een schipbreuk. Gevangen
is daarbij overigens een nogal betrekkelijk begrip. Want Odysseus zou, niet
geheel onvrijwillig, een paar kinderen bij haar verwekken. Maar uiteindelijk
beschikten de goden op de top van hun Olympus toch maar dat hij weer naar zijn paleis
op Ithaka mocht. Waar zijn eigen Penelope al jaren smachtend op hem zat te
wachten.
Komt bij dit alles mogelijk de vraag op waarom ik op dat
verre Malta verkeerde? Dat is weer een heel ander verhaal.
Hoe ik op 4 juni aandacht ga geven aan Homerus? Ik heb vier
dikke volumes van die Ilias en Odyssee met daarbij door mij gemaakte
steendrukken. En natuurlijk schilderijen die erop zijn gebaseerd. Schilderijen
die voor zich spreken. Maar ik wil daar best wel wat aan toevoegen. Overigens niet
in de vorm van verzen en zangen zoals Homerus dat deed. Lijkt me echt beter van
niet. Maar als je die dag Middelburg ingaat, heb je best nog wel kans een
aantal woeste zeemansgezangen op te vangen. Want het is Middelburg VÓLkoren.
Zo'n spin off van de kunstroute die een eigen leven is gaan leiden. Met overal
zangkoren van overal vandaan. Daarbij zitten vast ook shantykoren. Van die
groepen mannen die uit volle borst zeemansliederen ten gehore brengen. Soms al
honderden jaren oud. Je zou je er de bemanning van het schip van Odysseus zo bij
kunnen voorstellen. Ruige, moedige zeevaarders voor geen kleintje vervaard.
Waarbij ik wel 't lichte vermoeden heb dat de meeste van die shantykoorleden de
zee nog nooit voor 't echie hebben meegemaakt.
En wat mijn eigen Odyssee betreft? Die duurt nog wel even.
Want ik heb in overleg met Jean-Paul Aureglia van die galerie Quadrige in Nice
besloten om samen met hem nog twee unieke exemplaren van, op z'n Frans,
L'Odysée te maken. Twee boeken in groot formaat, elk geïllustreerd met 25 originele
aquarellen. Voor de Ilias deed ik dat al eerder. De lange arm van Homerus reikt
dus nog steeds over de eeuwen heen, zeker ook naar mij. Wie weet tot 4 juni en
in ieder geval tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten