Venetië |
Die beroemde Biënnale van Venetië is altijd een
kunstfeest van grote tegenstellingen. Levensgezel, kunstliefhebbende buitenstaander,
zegt altijd dat driekwart niks is en het resterende kwart echt de moeite waard.
Eerlijkheidshalve moet ik daarbij wel vermelden dat mijn 'niks' bij hem een wat
scherper 4-letterwoord is. Maar als kunstenaar heb ik toch altijd wat meer
schroom om dat zo uit te drukken. Ik houd me dus bij die 'grote tegenstellingen'.
Wat in ieder geval dit jaar zondermeer onder levensgezels
goeie kwart viel was het Nederlandse paviljoen. Eindelijk weer de moeite waard
na enkele onpruimbare edities. Er hingen zelfs schilderijen! En dat was echt
lang geleden.
Absoluut een interessant geheel dat zelfs aan Mondriaan refereerde.
Terwijl 't ook nog helemaal past in de huidige sociaal gewenste
moderne-kunst-context. Zal ik dat maar eens even op een heel persoonlijke
manier uitleggen?
Biënnales en andere grote kunstmanifestaties vormen natuurlijk
het terrein waarop de bobo's van de moderne kunst zich helemaal kunnen uitleven
in de politiek correcte kunsttrends van nu. Zo MOETEN tegenwoordig kunstenaars
in hun werk 'commentaar' leveren op de globalisering, de klimaatproblemen, het
vluchtelingenvraagstuk, het slavernijverleden van de westerse wereld, de
minderhedenvraagstukken, de armoede in de wereld en nog zo wat van die hete
hangijzers. Want stel je eens voor dat ik als kunstenaar gewoon alleen maar
lekker bezig zou willen zijn in mijn atelier. Gewoon mooie, esthetische dingen
creëren. Toos, kom nou toch! Nee, wij MOETEN het voortouw nemen en de wereld de
juiste weg wijzen met onze kunst. Vandaar dus de foto hieronder.
In dat slecht onderhouden schip zijn een paar jaar
geleden honderden Afrikaanse vluchtelingen verdronken toen de boot op weg naar
Italië zonk. Een afschuwelijke gebeurtenis die toen uitgebreid het nieuws haalde.
Reden om voor de Biënnale dat schip te lichten en op het terrein van het
Arsenale tentoon te stellen. Dat heeft natuurlijk een aardige cent gekost. Had
dat geld beter besteed kunnen worden? Heeft dat met kunst te maken? Zeg 't
maar!
Nog iets anders uit het Arsenale.
Prachtig gemaakte en uitgelichte portretten van de armst
mogelijke sloebers uit Mumbai. Bij mij plopte direct dat unieke woord
'dubbeldunk' op. Ooit bedacht door taal en tekenkunstenaar Marten Toonder voor
zijn Bommelstrips. Ik neem aan dat die mensen betaald zijn voor het poseren,
maar voor mijn gevoel zit hier een heel diepe dubbele bodem in. De kunstenaar
geeft aandacht aan de armsten der armen en probeert te gelijkertijd met die foto's
roem te vergaren om zichzelf op te stoten in de kunstvaart der volkeren. Voor
mij dubbeldunk in de ware zin van het woord.
Zo waren er ook diverse, beslist intrigerende en
fotogenieke installaties gemaakt plastic. Van zowel nieuw als afvalmateriaal. Suggesties
van een soort fantasie koraal en onderwaterwereld.
De plastic soep in de oceanen heeft bij de kunstenaars
vast een rol gespeeld. maar ik vroeg me wel gelijk af wat er met al dat plastic
gebeurt na de biënnale.
Vanuit de US is een discussie overgewaaid over de weinige
aandacht die in de KUNSTwereld tot nu toe werd gegeven aan minderheden. Zoals
bijvoorbeeld Afro-Amerikanen. Want die KUNSTwereld is er toch vooral een van
witte mannen. Vrouwelijke witte kunstenaars zijn daarin namelijk slecht vertegenwoordigd.
Maar dat is een ander verhaal. Het gevolg van die discussie? Ineens veel meer
werk van en over onze zwarte medemens.
oh ja, dit is ook kunst, even een muurtje bouwen als statement |
In al die sociaal wenselijke trends past voor mij ook het
Nederlandse paviljoen. Met twee kunstenaars van Surinaamse roots, Remy Jungerman (1959) en Iris Kensmil (1970).
Waarbij de laatste met haar schilderwerk duidelijk refereert aan het zwarte
feminisme. Heel goed, die aandacht. Maar bij de hele biënnale vroeg ik me wel
af wat de kwaliteit er van zou worden als de kunstbobo's nu eens al dat
politiek correcte overboord zouden gooien en puur voor de kunst zouden gaan. Zou
dat een verschuiving veroorzaken tussen het 3/4 en 1/4 van levensgezel? Hier in
ieder geval nog een paar mooie plaatjes.
expositie in zo'n prachtig groot palazzo |
een puur Nederlandse muur met vriend René de Vreugd als curator |
de wereldberoemde Baselitz in de Academia |
prachtig lichtspel in het Arsenale |
nog iets in het kader van Groot en Veel (zie vorige week) |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten