National Museum of Women in Arts, Washington |
In Washington gebeuren ook best wel goeie dingen. Want
naast die 'grab them by the pussy' president met zijn dikke-vinger-tweets vind
je min of meer om de hoek bij het Witte Huis sinds 1987 het National Museum of Women in the Arts. Zo
zie je dat God toch best wel een beetje straft. Net dit weekeinde sloot
daar de expositie 'Women Artists of the Dutch Golden Age'. Over vrouwelijke
kunstenaars dus in onze 'eigen' Gouden Eeuw. Die overigens in het Amsterdams
Museum sinds kort niet meer zo mag heten vanwege doorgeslagen politieke
correctheid. Maar dat weten ze dus in Amerika blijkbaar nog niet.
zelfportret van Judith Leyster |
Hadden we in de Gouden Eeuw dan ook bekende vrouwelijke
kunstenaars buiten Rembrandt, Frans Hals, Jan Steen, Vermeer en nog zo wat beroemde
schilders? Ja, natuurlijk hadden we die. Judith Leyster, Clara Peeters, Rachel
Ruysch, Maria van Oosterwijck, om er maar een paar te noemen.
Maar ja, ze
werden in de kunstgeschiedenis heel gewoontjes weggeschreven. Door mannen, om
te beginnen in de 19e eeuw. Als gevolg van bijvoorbeeld de
Verlichtings-filosoof Immanuel Kant
(1724-1804) die, een beetje voor zich uit filosoferend, stelde dat alleen
mannen een genie konden zijn omdat de vrouw te weinig controle zou hebben over
haar emoties. En zo wist die andere beroemde filosoof Jean-Jacques Rousseau
(1712-1778) ook zeker dat vrouwen over te weinig passie zouden beschikken.
Laten dat nou net een paar interessante eigenschappen zijn die in de 19e eeuw aan
het geromantiseerde, mythische en geniale kunstenaarschap werden toegeschreven.
mogelijk een zelfportret van Clara Peeters |
zelfportret van Maria van Oosterwijck |
Judith Leyster, portret van een vrouw |
Maar het tij keert. Vooral omdat in de USA begin jaren 70
vorige eeuw de feministische beweging zich met die kunstgeschiedenis begon te
bemoeien. Heel langzaam aan is het besef gegroeid dat er iets goed mis was in
die door mannen geschreven historie. Met als gevolg dat er nu de laatste paar
jaar ineens de ene na de andere grote expositie over juist die volstrekt
genegeerde kunsthoek wordt gelanceerd. Je zou 't een soort MeToo-beweging
kunnen noemen maar dan met vergeten, verwaarloosde en ondergewaardeerde
vrouwelijke kunstenaars.
Ga maar na. Het oude, beroemde Prado Museum in Madrid
toont, let wel, al hun tweede expositie over vrouwen. Maar daar hebben ze dan
wel tweehonderd jaar voor nodig gehad. Onderwerp
zijn Sofonisba Anguissola en Lavinia Fontana, kunstenaars over wie ik een
poosje geleden al eens schreef (lees maar hier).
In datzelfde stukje viel ook de naam van Artemisia Gentileschi, mijn eigen rockstar uit de kunstgeschiedenis. Laat
die nu in april een grote overzichtstentoonstelling krijgen in The National
Gallery in Londen. En wat doet het Centraal Museum in Utrecht binnenkort? Daar
komt een tentoonstelling over surrealisme met, quote, 'voor het eerst veel
ruimte voor vrouwelijke surrealisten als Leonora Carrington en Leonor Fini'.
Zoals gezegd, het tij keert: de kunstgeschiedenis wordt terecht herschreven.
ArtemisiaGentileschi, schilderij waarin ze zichzelf heeft afgebeeld als de heilige Catharina, te zien in Londen |
werk van Leonore Fini |
Daarom wordt 't eigenlijk best wel tijd dat het
Rijksmuseum of Mauritshuis die tentoonstelling van ver weg in Washington als
voorbeeld nemen. 't Is toch eigenlijk van de gekke dat je in Nederland met een
zaklantarentje moet zoeken naar werk van onder anderen die Judith Leijster,
Clara Peeters, Rachel Ruysch en Maria van Oosterwijck. Alleen als je heel goed
oplet, zie je er wel eens wat van hangen.
bloemstilleven van Rachel Ruysch, uitleen van het Mauritshuis aan het Rijksmuseum voor de expositie Rembrandt-Velazquez |
schilderij van Judith Leyster, gefotografeerd in het Mauritshuis |
Een goeie reden dus om er zelf zo af en toe maar eens wat
blogs over die vrouwen tegenaan te gooien. Leve de Gouden Eeuw en de vrouwelijke
kunstenaars van toen! Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten